Invinge astenia de primavara!

Nu lasa astenia de primavara sa te copleseasca. Exista nenumarate moduri in care putem aduce bucuria si pofta de viata inapoi, in sufletele noastre.

 

Invinge astenia de primavara!

E ora 4 dimineata si stai cu ochii larg deschisi, ascultind zgomotele din jur. In vreme ce tu iti faci griji pentru cariera, pentru sanatate, pentru viata ta sexuala, pentru traficul de miine si te simti coplesita de oboseala, partenerul tau, care respira rar si profund, este cufundat in lumea viselor. Miine, tu abia vei gasi energie sa cobori din pat, iar el va fi activ, vesel si fericit ca e primavara! Cum pot doi oameni, in aceleasi circumstante, cu acelasi stil de viata, sa reactioneze atit de diferit? De ce unii resimt fiecare schimbare de anotimp ca pe o furtuna, iar altii trec prin ele cu calm si gratie? Explicatia e una singura si se numeste astenia de primavara.

Daca organismul nostru recunoaste perioada de iarna ca un anotimp de conservare, primavara este trezirea la viata. Deci, urmeaza cursul naturii si trezeste-te. Daca poti! Potrivit datelor de la Mental Health Foundation, unul din opt oameni sufera de depresie hibernala si tot atitia de astenie de primavara.

Ambele afectiuni se manifesta printr-o stare acuta de oboseala, lipsa de energie si (ei da, asta chiar ne deranjeaza) o pofta nebuna de mincare. Aceste afectiuni sint complet diferite de depresiile sezoniere (depresia din perioada sarbatorilor de iarna), o problema infinit mai grava, care uneori poate degenera in depresie profunda. Dar daca depresia de iarna este determinata de cantitatea scazuta de lumina solara, in astenia de primavara, dimpotriva, starea de slabiciune generalizata este cauzata de lumina in exces si de variatiile de temperatura, pe care le aduce cu ea primavara.

De cele mai multe ori, insa, astenia nu vine singura, ci insotita de o depresie usoara, care se ca­racterizeaza printr-o continua stare de tristete si pierderea increderii in sine, un sentiment acut de vinovatie si inutilitate, lipsa interesului pentru activitatile cotidiene (chiar si pentru sex!). Fran Gorman de la Mental Health Foundation explica: „Sintem mult prea obisnuiti cu iarna, cind e intuneric si frig, si, in virtutea inertiei, in loc sa iesim la soare, in aer liber, si sa zburdam ca fluturasii (de acord, comparatia e deplasata, dar tocmai pentru a-ti aduce aminte ca exercitiul fizic este recunoscut a fi cel mai eficient mijloc de tratare a depresiilor, minore sau moderate), ne petrecem majoritatea timpului in spatii inchise. De ce ne miram atunci ca sintem chinuiti de insomnii, ne izolam de oameni si sfirsim coplesiti de un sentiment acut de frustrare?'.

Daca stau sa ma gindesc bine, primavara asta gasesti nenumarate motive sa te simti frustrata. Dupa Sarbatori, abia ai invins acel sentiment ciudat si trist, ca petrecerea s-a incheiat si iata ai ajuns in aprilie, cind Craciunul si Anul Nou sint deja amintiri, cind te apuci asa, din proasta inspiratie, sa numeri lunile pina la urmatoarea vacanta si te cuprinde groaza.  In plus, hai sa recunoastem, multe dintre noi ajungem, pe la inceputul lui aprilie, sa realizam efectele poftei noastre de mincare asupra siluetei. Iar kilogramele pe care le-am luat de sarbatori par imposibil de dat jos. E firesc sa-ti pierzi rabdarea, nu?

Apoi mai e si acel purgatoriu al autoimpuselor „new years resolutions'. Prea putini dintre noi reusim sa ne tinem de tot ce ne-am propus mai mult de citeva saptamini (cu indulgenta). Iar la inceputul primaverii, cind realizam pe deplin ca am esuat, sentimentul de vinovatie ne copleseste, pur si simplu. Ei bine, toate aceste rezolutii de import pot fi abandonate sau aminate pina ce vremea va fi buna, calda, frumoasa si stabila si te vei simti plina de vigoare. Adica pe la jumatatea lui mai.

Momentul adevarului: „Majoritatea problemelor ce ne secatuiesc de energie pe la mijlocul primaverii tin mai mult de propria noastra interpretare', spune Dr. Anderson, psiholog. „Capriciile vremii nu pot fi schimbate, dar perceptia individului asupra lor este cea care face diferenta. Daca gindesti pozitiv, intreaga ta viata va merge pe aceasta cale. Nu exista nici un medicament pentru asta. Trebuie doar sa faci un efort constient in acest sens.'

Cu acest motto in minte, am colectat de la toti expertii in sanatate, de la ortodocsi alopati la excentrici specialisti in medicina alternativa, cele mai eficiente sfaturi pentru a te inarma cu un arsenal imbatabil de tips-uri, pentru ca astenia sau depresia de primavara sa fie invinsa o data pentru totdeauna.

Cere sfatul medicului

Te simti obosita, complet stoarsa de energie si deprimata, dar nu reusesti sa identifici cu precizie motivul acestei stari devastatoare si dezastruoase. „Daca aceste simptome iti afecteaza stilul de viata obisnuit, e nevoie sa consulti un specialist, care sa descopere cauza reala a problemelor tale', e de parere Kate Cook, specialist in nutritie si life management la Nutrition Coach (o prestigioasa organizatie me­dicala, cu sediul la Londra). Astenia de primavara nu este o boala propriu zisa, dar este un simptom suficient de neplacut pentru a-ti intoarce viata pe dos. In plus, exista riscul ca aceasta simptomatologie sa se datoreze unei afectiuni mai serioase (tuberculoza pulmonara, hepatita cronica sau cine stie). „Nu are nici un sens sa te dopezi cu sunatoare sau ginseng. Nu pentru ca nu ar avea efect, ci, dimpotriva: pentru ca ambele plante sint extrem de eficiente in stimularea sistemului imunitar si cresterea nivelului de energie, exista riscul de a interactiona cu o serie de medicamente (antibiotice sau anticonceptionale, de exemplu).' Si astfel te poti trezi ca, desi ai scapat de depresia de primavara, te-ai ales cu o imensa depresie prenatala.

Invinge astenia de cu iarna

Astenia de primavara nu trebuie confundata nici cu depresia de iarna (care, de obicei, se manifesta printr-o criza scurta, pe o perioada de timp determinata, in care te simti cazuta psihic si fizic), nici cu depresiile usoare (care apar si dispar pe par­cursul unui an). Cei care sufera de a­ceas­ta afectiune remarca aceleasi simptome la inceputul fiecarei primaveri (somnolenta, oboseala, lipsa de energie, iritabilitate). Pentru tratarea lor, Dr. Anna­bel Bentley, director adjunct la departamentul me­dical Bupa, recomanda terapia cu lumina (se folosesc lampi speciale, de uz domestic, care reproduc cu exactitate spectrul si intensitatea luminii solare). „Studiile au demonstrat ca acest tratament are succes in 75% din cazuri.' Foloseste lampa timp de trei-patru ore pentru o sedinta, ori de cite ori ai ocazia, inca de la aparitia primelor simptome. Perioada ideala de utilizare este dimineata, pentru ca in felul acesta dai un impuls producerii de serotonina (stimulat de lumina, creierul secreta serotonina, un hormon care induce o stare de bine, dar alunga somnul) si eviti modificarea tiparului de somn. De asemenea, incearca sa te bucuri de lumina zilei cit mai mult cu putinta, spune Dr. Bentley. Chiar daca afara e frig, innorat sau umed, in pauza de prinz, in loc sa stai inchisa in birou, fa o plimbare scurta, iar cind lucrezi, trage perdelele la o parte.

Regleaza-ti tiparele de somn

„Iarna, zilele mai scurte ne fac mai somnorosi, iar primavara, imediat ce zilele se maresc, sin­tem chinuiti de insomnii', spune Dr. Chris Idzikowski, director la Edinburgh Sleep Center. „Moti­vul este modificarea echilibrului se­roto­nina-melatonina (hormonul care induce somnul). Persoanele care de obicei dorm profund si bine, se adapteaza cu usurinta. „Ceilalti intra in tiparul hibernal de somn (o perioada de somn profund, ur­mata de o perioada de veghe prelungita, apoi din nou o pe­rioa­da de somn, din care le e aproa­pe imposibil sa se trezeas­ca). Du­pa o astfel de noapte ai senzatia ca ai dormit prost, iar acest sentiment devi­ne cu atit mai chinuitor cu cit te ingrijorezi mai mult. Cum poti spar­ge cercul vi­cios? Dr. Idzi­kow­ski recomanda sa fii cit mai activa dupa-amiaza si sa-ti programezi antrenamentul fitness pentru intervalul orar 18-20, sa stai treaza pina seara tirziu, cu lumina aprinsa, pentru a ajuta organismul sa se adapteze trecerii la orarul de vara.

Paharul e intotdeauna pe jumatate plin

Nu-ti lasa mintea sa zaboveasca prea mult asupra intimplarilor nefericite de peste zi (precum o amenda pentru parcare neregulamentara sau un tip insipid care a incercat sa te acosteze in pauza de prinz), deoarece iti pot modifica radical perceptia asupra lumii din jur, stirnindu-ti un sentiment de furie si frustrare. Daca reusesti sa te concentrezi asupra lucrurilor bune din viata ta, vei descoperi ca, in realitate, lumea nu e atit de cenusie pe cit pare si ca, de fapt, paharul e intotdeauna pe jumatate plin, nu pe jumatate gol. „Oamenii nu se nasc pesimisti sau optimisti, ci adopta aceasta atitudine pe parcursul vietii. A privi lumea intr-o maniera pozitiva e o chestiune de obisnuinta, o calitate care se dobindeste prin educatie. Odata ce ai deprins tehnica, se va transforma in reflex si, treptat, iti vei dezvolta instinctul de a privi partea insorita a lumii', spune Kate Cook. Ea recomanda sa nu mergi niciodata la culcare cu sufletul si mintea incarcate de energie negativa. Pentru a te elibera, scrie in fiecare seara pe o foaie de hirtie trei lucruri frumoase care ti s-au intimplat in ziua respectiva, pentru care esti recunoscatoare. „E o practica ce te va ajuta sa realizezi ca lucrurile bune nu vin din senin. Trebuie sa iti asumi responsabilitatea pentru fiecare pas sau pentru fiecare actiune pe care o faci, indife­rent cit de lipsita de importanta ar parea. De exemplu, dimineata, in loc sa privesti plecarea la serviciu (oricum inevitabila) ca pe un calvar, incearca sa o transformi intr-un ritual de relaxare, care sa te pregateasca pentru ziua ce tocmai incepe.' Nu uita: daca vezi lumea ca pe o retea de capcane si evenimente stresante, in asta se va transforma si, cu siguranta, acestea nu te vor ocoli.

Canalizeaza-ti gindirea pozitiva

„Fericirea este o reactie neurochi­mica', spune Paul Mc Kenna, psiholog specialist in hipnoza. „Creierul nostru produce substante euforizante in egala masura. Cer­cetarile au aratat ca oamenii care gindesc frumos (creeaza lucruri frumoase, planuiesc evenimente fericite) actioneaza in consecinta, isi intaresc circuitul neuronal al gindirii pozitive, iar hormonii fericirii sint secretati cu mai multa usurinta. Acestia sint oameni cu adevarat fericiti', spune Mc Kenna, care pune in practica ceea ce predica. „In fiecare dimineata imi pun urmatoarea intrebare: ce sau cine ma face sa ma simt cel mai fericit? Cine sau ce ma face sa ma simt plin de pasiune? Cel mai iubit, cel mai pu­ternic, cel mai bogat? Procesul mental implicat in cautarea raspunsului ma duce intr-o stare de spirit minunata. Pe masura ce formulez raspunsul, simt cum intreaga mea fiinta se lumineaza, iar atitudinea mea se schimba fundamental. Atunci ma simt pregatit sa ma iau de piept cu oricine. Abia dupa acest ritual imi incep ziua cu adevarat.'

Cinci pasi catre fericire

Robert Holden, psiholog la Happiness Project (www.hap­piness.co.uk), sustine ca exista cinci pasi care iti pot transforma viata si iti pot imbunatati considerabil starea de spirit. „Nu e suficient doar sa gindesti pozitiv pentru a-ti invinge depresiile, melancolia si anxietatea. Trebuie, in primul rind, sa-ti intelegi emotiile', spune Holden. „Tristetea poate masca o alta problema din viata ta sau poate trada ne­voia acuta de schimbare. Trebuie sa te cunosti cu adevarat bine pentru a sti cum sa reactionezi. Exprima-ti emotiile. Sensibilitatea e o calitate, nu un defect. Nu ai nici un motiv pentru a-ti fi rusine.' In momentele de cadere psihica e normal sa te simti departe de oameni, izolata, ca intr-un turn de fildes. Sparge cercul tau intim, incercind sa spui lucruri frumoase. Fa un compliment unei prietene, unei colege de birou, chiar si unei necunoscute. Vei observa ca, instantaneu, se stabileste o punte de comunicare si se degaja energie pozitiva. Fericirea este o optiune, nu o calitate. Poti decide ca vrei sa fii fericita incepind de miine. Sau din aceasta seara. De ce nu chiar din aceasta clipa? Invata sa-ti exprimi recunostinta. Daca reusesti sa descoperi lucururile bune si frumoase din viata ta, perceptia asupra lumii si a oamenilor ce te inconjoara se va schimba radical, in bine. Holden recomanda sa incepi prin a alcatui o lista cu 100 de lucruri (oameni, fapte, ce vrei tu) care merita recunostinta ta, in general. OK, s-ar putea ca, la un moment dat, aceasta contabilizare sa nu te faca prea fericita, asa ca opreste-te atunci cind simti ca te-ai plictisit. Apoi, zilnic, scrie o lista cu cinci lucruri bune care ti s-au intimplat in ziua respectiva. Vei vedea imediat cum perspectiva ta asupra vietii se lumineaza.

Spune totul, in gura mare

De multe ori, astenia de primavara este cauzata (sau agravata) de gindurile sau sentimentele (pozitive sau ne­gative, in egala masura) pe care nu poti sa le exprimi. Cel mai bun moment sa-ti detoxifici sufletul este, evident, primavara, cind totul se trezeste la viata. Daca reusesti sa gasesti puterea sa spui cu voce tare ceea ce te macina, vei reusi sa-ti eliberezi mintea, lasind-o sa se concentreze asupra lucrurilor pe care le astepti si le ceri de la viata. Daca inveti sa-ti stabilesti exact preferintele, vei intelege mai bine cine esti cu adevarat. Atentie, insa, de fiecare data cind vrei sa ridici o problema, incepe prin a spune ceva dragut. De exemplu, ai ajuns la un blocaj de comunicare cu partenerul tau: daca incepi discutia cu „te iubesc si vreau din tot sufletul sa avem o relatie frumoasa', esti pe drumul cel bun. Daca esti nefericita la serviciu, in loc sa te plingi de situatia care te deranjeaza, incearca sa discuti cu seful tau modalitatile prin care lucrurile s-ar putea dezvolta in noi proiecte, care ar sparge blocajul si apatia. Niciodata nu lasa trecutul sa ingroape lucrurile, ci vorbeste cu oamenii fata in fata, despre felul in care te simti tu. Nimeni nu te poate condamna pentru asta.

Hrana pentru minte si suflet

Da, e adevarat, alimentele pe care le consumi iti pot imbunatati starea de spirit (fara efectele secundare ale antidepresivelor). Iata care sint alimentele care, dupa cum spun nutritionistii, iti aduc instantaneu fericirea in suflet. Uleiul de peste este bogat in acizi grasi Omega 3. Studiile publicate in The American Journal of Psychiatry au aratat ca mai mult de 60% dintre voluntarii carora li s-au administrat antidepresive, in paralel cu suplimente de acizi Omega 3, au inregistrat o imbunatatire considerabila a starii psihice, dupa numai trei saptamini de tratament. Patrick Holden, nutritionist, recomanda sa-ti suplimen­tezi zilnic alimentatia cu 2 g de acizi Omega 3 (din ulei de peste) sau sa consumi carne de peste gras de trei ori pe saptamina. Carnea, pestele, fasolea boabe si ouale sint alimente bogate in aminoacid 5-HTP (esential pentru producerea de serotonina, supranumita si „hormonul fericirii') sau, si mai usor, iti poti ademeni fericirea prin administrarea de suplimente de serotonina (se gasesc in farmacii). Vegetalele cu frunze verzi, nucile si semintele sint o sursa bogata de acid folic, care ajuta la reducerea nivelului de homocisteina, o substanta chimica corelata cu depresia. Dar, cum majoritatea oamenilor nu isi asigura aportul necesar de acid folic din alimentatie, acesta trebuie luat din suplimente nutritive. Doza recomandata: 800 micrograme de acid folic pe zi.

Mentine-te in forma

„Sedentarismul este una din principalele cauze ale asteniei de primavara', spune David Marshall, fondatorul Bodydoctor (www.bodydoctor.com), o asociatie de medici specializati in wellbeing. „Modificarile fizice minore pot imbunatati substantial starea de spirit. O viata activa inseamna o minte activa si un spirit luminos. Nimeni nu spune ca trebuie sa incepi sa alergi la maraton, Doamne fereste! Alege trei exercitii (pot fi genuflexiuni, fandari, flotari, abdomene, orice) si executa un numar de repetari. 25. Sau 50. Cit de multe poti. Ziua urmatoare mai adauga una sau doua repetari. In saptamina a doua, iti garantez ca te vei simti deja mult, mult mai bine.

Incepe curatenia de primavara

Exact asa cum iti cureti raftul de carti sau cum iti innoiesti garderoba la fiecare schimbare de sezon, si mintea ta trebuie sa sufere aceeasi detoxifiere. Incepe prin a-ti reevalua sistemul de valori, intrebindu-te daca acestea sint lucrurile in care crezi cu adevarat sau e vorba doar de inertie. „Sintem influentati de idealurile parintilor nostri, sintem modelati de educatia primita, de relatiile pe care le-am cultivat. Daca in copilarie ni s-a spus ca nu avem talent pentru o anume indeletnicire, acum nici macar nu ne mai straduim sa ne indreptam gindul in acea direc­tie. Fara sa ne dam seama, acesta poate fi un motiv de frustrare. Vestea buna e ca acest complex se trateaza aproape instantaneu, cu conditia sa fii pe deplin sincera cu tine si sa decizi care sint li­mit­ele tale reale, ignorind ceea ce spun cei din jur. Incearca ceva nou, ceva ce ti-ai dorit sa faci dintotdeauna. Sa pictezi, sa dansezi, sa mergi cu rolele… Indrazneste, exerseaza si vei vedea ca poti sa faci orice iti propui.

Lioara Bradu

Foto: Dreamstime

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Antena 1
Publicitate
substantial.ro
Unica.ro
Mai multe din health & diet