Cele mai importante greseli de alimentatie si dieta

Traim intr-o era in care suntem asaltati de tot felul de preparate, ingrediente si sfaturi nutritionale care se schimba continuu in functie de aparitia unor noi cercetari. Incerci sa te informezi si sa faci alegeri inteligente, dar sunt acestea atat de sanatoase pe cat crezi?

Cele mai importante greseli de alimentatie si dieta

Iata cateva sfaturi de la experti care sa te ajute in selectarea celor mai sanatoase alimente.

1. Alegi paine sau produse cu multicereale

Alimentele care au in compozitie 7 sau mai multe cereale par a fi cea mai sanatoasa alegere – mai ales atunci cand cercetarile arata ca o dieta bogata in cereale integrale protejeaza impotriva bolilor de inima, a cancerului si a altor boli. Din pacate, multe din aceste produse doar pretind ca au un continut bogat de cereale, insa acestea lipsesc aproape in totalitate. Cel mai bine este sa verifici intotdeauna lista de ingrediente si sa inveti jargonul acesteia. Primul ingredient din aceasta lista ar trebui sa fie cerealele integrale, altfel s-ar putea ca produsul sa contina de fapt doar 1% cereale.

2. Cumperi apa imbuteliata, cu diferite vitamine

Apa imbogatita cu nutrienti si chiar plante medicinale arata cat de constienti am devenit de importanta sanatatii noastre. Cu toate acestea apa cu vitamine nu este neaparat cea mai buna varianta deoarece aduce in plus si calorii de care nu ai nevoie. Cel mai bine ar fi sa bei apa plata atunci cand iti este sete si sa ai o dieta care sa includa fructe si legume proaspete, proteine si cereale integrale pentru a te asigura ca primesti nivelul potrivit de vitamine si minerale esentiale.

3. Alegi chipsurile din diferite legume in locul celor de cartofi

Exista numeroase tipuri de snacksuri preparate din cartofi, spanac, kale sau chiar legume tropicale. Daca le analizezi ingredientele vei vedea ca singurul lucru pe care il au in comun aceste produse cu legumele este doar culoarea. Multe din aceste snacksuri care par foarte sanatoase sunt de fapt pline de calorii. Daca iti doresti neaparat sa mananci chipsuri din legume, cauta acele branduri care pun legumele pe primul loc in lista de ingrediente sau daca vrei o alternativa si mai sanatoasa, alege nuci, migdale care sunt bogate in uleiuri sanatoase, vitamine si minerale care iti vor potoli si pofta de a rontai ceva. Daca iti doresti ceva si mai sanatos, alege sticksurile din morcovi sau ridichii usor sarate.

4. Alegi gustarile care sunt facute din „fructe adevarate

Imaginile cu fructe delicioase decoreaza ambalajul si etichetele sustin ca inauntru se afla cu adevarat fructe, dar nu te gandi ca aceste gustari pot fi una din cele patru-cinci portii de fructe de care ai nevoie zilnic. Produsele care pot contine suc concentrat de struguri albi sau pere pot parea gustari sanatoase, dar de fapt inseamna ca acestea contin zaharuri din fructe si apa.

Alte dezavantaje: putine din aceste snacksuri au fibre, iar unele dintre aceste gustari din asa-zise fructe pot contine cantitati mici de grasimi. In plus, de obicei au si multe calorii. Cel mai bine ar fi sa le consideri dulciuri, ceea ce si sunt de fapt si sa le consumi cu moderatie. In locul lor mai bine mananci un fruct, un pachetel de stafide sau alt tip de fructe uscate.

5. Cumperi produse cu un continut scazut de sodiu pentru a reduce cantitatea de sare

Aproape toti ar trebui sa consumam mai putin sare, deoarece s-a demonstrat ca poate creste riscul aparitiei hipertensiunii arteriale. Deoarece mancarea procesata reprezinta una din cele mai mari surse ascunse de sodiu, este un lucru bun ca producatorii aduc pe piata alternative cu un continut mai scazut de sodiu. Problema este ca multe din aceste produse inca au mai multa sare decat cele 140 gr. pe care ar trebui sa le consumam la o servire. Cel mai bun sfat? Cauta produse pe care este mentionata cantitatea scazuta de sodiu si alege-le pe acestea.

6. Consumi zilnic mai multe pahare de vin sau de bere

Mai mult de 100 de studii au aratat ca persoanele care consuma alcool moderat au un risc mai mare cu o treime de a dezvolta boli ale inimii fata de cei care nu consuma deloc alcool. Bautul in exces – trei sau mai multe bauturi alcoolice pe zi- creste tensiunea arteriala. Cercetarile arata ca pana si consumul mic sau moderat de alcool pe stomacul gol poate contribui la cresterea tensiunii arteriale. Cel mai bine ar fi sa consumi alcool in timp ce mananci, deoarece in felul acesta grabesti eliminarea alcoolului din organism. Alcoolul consumat in timpul mesei este bun si pentru ca impiedica formarea cheagurilor mici de sange care pot infunda arterele si pot provoca un atac de cord – se formeaza de obicei dupa o masa bogata. Alcoolul consumat in mod excesiv poate provoca cresteri in greutate, depresie, probleme cu ficatul si rinichii.

7. Inlocuiesti micul dejun cu un baton de granola

Sa inlocuiesti micul dejun cu o gustare este mai bine decat sa nu mananci deloc; numeroase studii arata cum oamenii care consuma micul dejun sunt mai slabi, au un nivel scazut al colesterolului si au o memorie mai buna fata de cei care sar peste aceasta masa. Cu toate acestea batoanele care inlocuiesc micul dejun pot fi, de fapt, dulciuri deghizate. In acest caz este recomandat sa verifici lista de ingrediente si sa alegi produsele care au mai putin de 11 gr. de zahar si cat mai putine uleiuri. Totodata, alege un produs care are cel putin 3g de fibre, care incetinesc digestia si produc energie. Pentru o varianta mai sanatoasa si mai ieftina, fa-ti singura batoane din ovaz si stafide sau fierbe oua tari pe care sa le mananci cu fructe si o briosa- un mic dejun potrivit atunci cand esti pe fuga.

8. In loc de desert preferi o bomboana mentolata

Gustul racoritor al mentei pare solutia perfecta dupa o masa bogata, dar ti-ar putea provoca neplaceri. Acest produs este un aliment care poate provoca arsuri in partea inferioara a pieptului. Se pare ca menta relaxeaza muschii stomacului si, din aceasta cauza, creste posibilitatea aparitiei refluxului gastric. Alte produse care pot cauza reflux sunt alimentele si bauturile care contin cafeina precum ciocolata, sucurile si cafeaua. In acest caz este recomandat sa renunti la bomboanele mentolate sau vreun desert si sa alegi un fruct.

Text: Georgiana Livadaru
Foto: 123rf.com

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Unica.ro
Mai multe din health & diet