Sa vorbim despre vitamine, minerale si suplimente nutritive

Cat merita sa platesti pentru un pumn de pastile? Stii sa le folosesti? Ai cu adevarat nevoie de ele? ELLE iti dezvaluie adevarul despre vitamine, minerale si suplimente nutritive.

Sa vorbim despre vitamine, minerale si suplimente nutritive

Suplimentele nutritive eficiente sint scumpe.

Adevarat. „In linii generale, pretul reflecta calitatea. Adica primesti exact cit ai platit”, spune Anthony Haynes, nutritionist si cofondator al London’s Nutrition Clinic. Dar ce inseamna un produs de o calitate superioara? „Acela care are o concentratie mai mare de ingredienti activi si este, in mod evident, mai eficient”, explica el.

Ce e bun pentru altii merge si pentru tine.

Fals. Din pacate, nu exista formule miraculoase, care sa rezolve toate problemele si sa ne faca bine tuturor, fara exceptie. „Mai cu seama in nutritie trebuie sa se tina intotdeauna cont de nevoile indivi­du­ale”, spune Sarah Hayne, brand ma­nager pentru Aveda Intelligent Nutrients. „Sigur, nu e nimic rau in a lua tablete de multivitamine. Inseamna ca te preocupa sana­tatea ta si actionezi. Dar daca vrei ceva cu adevarat eficient, trebuie sa iei in considerare mai multi factori (mostenire genetica, stil de viata, dieta)”.

Suplimentele cu actiune prelungita sint doar o inventie de marketing.

Fals. Suplimentele nutritive cu actiune prelungita, care acopera o perioada de opt pina la zece ore, au fost concepute special pentru vitaminele hidrosolubile, precum vitamina C. Se stie ca organismul nostru elimina orice exces de vitamine la doua-trei ore dupa ce au fost administrate. Prin urmare, marele avantaj al formulelor cu actiune prelungita este acela ca, eliberind lent substanta activa, iti asigura pe tot parcursul zilei doza de vitamine necesara.

Vitaminele in forma lichida actioneaza mai rapid.

Adevarat. „Substantele active in forma lichida se absorb mai repede decit tabletele sau capsulele, deoarece stomacul nu trebuie sa dizolve si sa prelucreze invelisul protector”, explica Haynes. „Dar exista anumite suplimente care, in mod particular, sint mai eficiente in forma lichida: echinaceea (o planta cu proprie­tati antibacteriene), fierul, seleniul. Iar cele mai re­cente studii au demonstrat ca suplimentele sublinguale (care se picura sub limba) au actiunea cea mai rapida.” Asta nu inseamna, insa, ca orice supliment trebuie administrat in forma lichida. Unele minerale, precum calciul si magneziul, sint mai practice sub forma de tablete (altminteri ar insemna sa bei cantitati uriase de lichid pentru a asigura doza zilnica necesara).

Vitamina A imbunatateste vederea.

Fals. „Numai in cazul in care exista o carenta a vitaminei A, suplimentarea ei poate influenta pozitiv problemele de vedere. Altminteri, orice extra-doza este absolut inutila”, explica Dr. Alan Steward, profesor la catedra de nutritie, Columbia University, School of Medicine. Iar daca ai o dieta bogata in alimente ce contin vitamina A (morcovi, ficat, lapte, unt), e putin probabil sa fie nevoie de suplimentare.

Daca iei zilnic vitamina C, vei avea o piele vesnic tinara.

Adevarat. Dupa expunerea la soare, a doua cauza semnificativa in distrugerea colagenului („tesatura” care sustine pielea, asigurindu-i elasticitatea si consistenta) este lipsa vitaminei C. Prin pierderea colagenului, pielea devine subtire, fragila si se rideaza prematur. Ideal este sa ai o dieta bogata in alimente cu un continut mare de vitamina C, pentru a fi sigura ca pielea ta isi primeste zilnic portia necesara. Doza zilnica recomandata este de 60 mg.

Vitamina E naturala este singura eficienta.

Fals. „Rezultatele celor mai recente cercetari demonstreaza ca vi­ta­mina E naturala (din germenii de griu, de exemplu) este identica din punct de vedere biochimic cu vitamina E sintetica”, declara Dr. Ste­ward. Ce inseamna asta? „Ambele tipuri de vitamina E au exact aceeasi actiune”, incheie el. Mai exact: indiferent ca este in forma natu­rala sau sintetica, vitamina E actioneaza ca un antioxidant puternic, blocind reactia in lant a radicalilor liberi, principalii vinovati pentru imbatrinirea si distrugerea celulelor.

Vitamina C faciliteaza absorbtia eficienta a fierului.

Adevarat. Cercetarile au demonstrat ca, daca suplimentele de fier sint luate cu un pahar de suc de portocale, bogat in vitamina C, sau in combinatie cu o pastila de vitamina C, cantitatea de substanta absorbita de organism este de doua ori mai mare.

Daca vrei sa scapi de durerile de cap, ia suplimente de magneziu.

Adevarat. Cercetarile au aratat ca magneziul are rezultate uluitoare in tratarea migrenelor. Cel mai recent studiu a fost facut la East Tennessee State University, pe un esantion de 50 de femei, carora li s-a administrat zilnic o doza de 100 mg magneziu. Rezultatul: in 80% din cazuri migrenele au disparut ori s-au diminuat considerabil. Pare a fi leacul ideal, dar nu uita ca inainte de lua cantitati mari de magneziu e nevoie de acordul medicului.

Mineralele sub forma de chelati sint mai eficiente decit cele in stare libera.

Adevarat. Ce inseamna minerale sub forma de chelati? Inseamna ca acele minerale au fost combinate cu aminoacizi si sint mai usor asimilate de organism. Cei mai multi nutritionisti recomanda acest tip de suplimente deoarece s-a demonstrat ca sint de trei pina la cinci ori mai eficiente decit variantele necomplexate.

Suplimentele nutritive trebuie luate dupa masa.

Fals. E adevarat ca timpul ideal pentru administrarea majoritatii (nu a tuturor) suplimentelor nutritive este legat de ora mesei, dar momentul difera. De exemplu, vitaminele cu actiune prelungita trebuie luate pe stomacul plin, pentru a preveni trecerea lor direct in intestin, unde nutrientii nu pot fi absorbiti. Organismul absoarbe calciul mai eficient daca este administrat dupa masa. Alte minerale (zincul), insa, se absorb mai bine cind stomacul este gol. Concluzia? Pentru a obtine rezultate optime, citeste indicatiile de pe ambalaj inainte de a lua orice supliment.

Vitaminele se iau dimineata.

Fals. Din nou: e important sa citesti instructiunile. Exista suplimente care trebuie luate de trei ori pe zi, nu numai dimineata. De asemenea, nu e indicat sa iei anumite suplimente dimi­neata, daca obisnuiesti sa bei ceai la micul dejun, deoarece taninul im­piedica absorbtia eficienta a anumitor vitamine si minerale, inclusiv a fierului. Iata de ce nutritionistul Alan Steward recomanda administrarea oricarui supliment nutritiv la minim doua ore dupa ce ai baut ceai sau cafea.

Daca putin e bine, mai mult inseamna excelent.

Fals. Exista vitamine si minerale care, luate in cantitati prea mari, sint nocive. Un exces de vitamina A poate duce la stocarea de toxine in ficat, iar in primul trimestru de sarcina poate determina malformatii ale fatului. Numai din alimentatie este imposibil sa de­pasesti doza necesara de vitamina A (organismul elimina orice exces). Veri­fica, insa, cantita­tea care se adu­na din suplimen­te, altminteri s-ar putea sa depasesti limi­tele (800 mg) fara sa-ti dai seama.

Prea mult ginseng poate avea efecte secundare negative.

Adevarat. Studiile au demonstrat ca ginsengul poate imbunatati performantele intelectuale, starea de spirit si nivelul de energie. Pe de alta parte, insa, folo­sirea lui excesiva a fost legata de insomnii, depresii, dureri de cap, palpitatii, hipertensiune si scaderea performantelor sexuale. „Daca suferi de una dintre aceste afectiuni, administrarea de suplimente cu ginseng nu poate decit sa le agraveze. Dar daca esti pe deplin sanatoasa si trebuie sa depasesti o perioada de stres, nu exista alt remediu mai bun”, spune Dr. Haynes. Oricum, pentru a evita excesele, el recomanda ca la fiecare sapte saptamini de utilizare sa se faca o pauza de o saptamina.

Daca iei zilnic echinaceea, iti intaresti sistemul imunitar.

Fals. Toate studiile clinice au demonstrat ca echinaceea are un efect antibacterian remarcabil. Dar organismul se obisnuieste repede cu acest supliment, in acelasi fel in care se obisnuieste cu antibioticele. De aceea trebuie folosita cu masura. In cartea sa „Kick Colds“, Leslie Kenton, un adevarat guru in materie de remedii naturale, recomanda a se lua o lingurita de tinctura de echinaceea, dizolvata in apa, la fiecare doua ore, in prima zi de boala. Apoi doza trebuie redusa la 1-2 lingurite de trei sau patru ori pe zi, pina ce simptomele au disparut. Oricum, echinaceea nu trebuie administrata mai mult de 10 zile consecutiv.

Extractul de scai alb este un medicament-minune pentru ficat.

Adevarat. S-a dovedit clinic ca acest extract optimizeaza functiile ficatului si-l protejeaza. Este recomandat persoanelor care locuiesc in orase poluate, obisnuiesc sa bea cu regularitate alcool, fumeaza sau au folosit antibiotice pentru o perioada indelungata. N

Extractul de simburi de struguri este noul supliment-minune.

Adevarat. Expertii sustin ca extractul de simburi de struguri este extrem de eficient in prevenirea oricarei disfunctii, de la boli de inima si cancer, pina la imbatrinire prematura. Dr. Anthony Haynes, unul dintre entuziastii admiratori ai acestui nou supliment, recomanda folosirea lui zilnica, pentru intarirea sistemului imunitar.

Cind ai febra, trebuie sa eviti suplimentele nutritive ce contin polen.

Adevarat. Faptul ca polenul are anumite proprietati absolut remarcabile, avind rezultate eficiente mai ales in tratarea anumitor boli de piele si a oboselii cronice, este deja un lucru recunoscut chiar si de cei mai sceptici oameni de stiinta. Studiile recente, insa, au demonstrat ca polenul (si implicit suplimentele nutritionale care contin polen) trebuie evitat de bolnavii cu febra ridicata sau persoanele alergice la intepatura de albine.

Spirulina are proprietati de vindecare.

Adevarat. Spirulina, foarte la moda in ultimii ani, este o alga albastra ce contine o varietate uriasa de nutrienti, inclusiv proteine, acid gama-linoleic, inositol, calciu, vitamina E si magneziu. Are o actiune remarcabila asupra sistemului imunitar, stimulind spectaculos capacitatea de vindecare a organismului.

Uleiul de caprifoi vindeca sindromul premenstrual.

Fals. Desi numeroase studii au reusit sa demonstreze eficienta uleiului de caprifoi in calmarea durerilor de sini premenstruale, marele juriu al oamenilor de stiinta nu a reusit inca sa se pronunte asupra capacitatii lui de a influenta si celelalte simptome ale sindromului premenstrual: de exemplu, instabilitate afectiva si pofta de mincare exagerata. „Femeile care sufera de sindrom premenstrual ar trebui, inainte de toate, sa-si reevalueze dieta, nu sa depinda de un supliment nutritiv”, e de parere Dr. Ste­ward. Totusi, impotriva durerilor de sini, inclusiv severul nostru doctor recomanda o doza zilnica de 3-4 g de ulei de caprifoi, pe toata perioada menstruatiei.

Capsulele de usturoi sint la fel de eficiente ca usturoiul in sine.

Adevarat. Usturoiul – unul dintre alimentele-minune – contine peste 200 de compusi care intaresc sistemul imunitar, incetineste deteriorarea generala a organismului si stopeaza acele schimburi celulare care determina imbatrinirea prematura. Potrivit celor scrise de John R. Smythies in „Every Person’s Guide To Antioxidants”, studiile recente au demonstrat ca extractul de usturoi are aceleasi proprietati de protectie ca si produsul natural. Ba chiar ceva in… minus: nu are miros.

Arhiva revistei Elle

Foto:Shutterstock
 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Antena 1
Publicitate
substantial.ro
Unica.ro
Mai multe din health & diet