Mancare sanatoasa

Te-ai saturat sa tot auzi predica despre Slow Food si slabanoage? Reporterul ELLE USA Rachel Combe pune stop nebuniei cu o dieta adecvata recesiunii, care asigura longevitatea, ajuta la arderea grasimilor si-ti permite sa gatesti prajituri si… chiar sa le si maninci!
 

Mancare sanatoasa

3. Cit despre porcul din congelator…

In decembrie, Institutul National al Cancerului a publicat un studiu care a monitorizat aproape jumatate de milion de barbati si femei in virsta aratind ca persoanele cu cel mai mare consum de carne rosie (cam 700 de grame pe saptamina) si carne procesata (orice carne conservata prin afumare sau sare sau prin adaugarea conservantilor – inclusiv aperitivele reci si cirnatii de pui) au un risc mai ridicat de cancer colorectal si pulmonar. Consumul ridicat de carne rosie a fost corelat cu cancerul esofagian, hepatic si laringial, iar carnea procesata cu cancerul de vezica biliara si mielom. Asta nu inseamna ca trebuie sa devii vegetarian. Oamenii din studiu care au mincat 70 de grame de carne rosie sau procesata pe saptamina (doi burgeri sau o friptura mare) nu au avut simptome de imbolnavire. Dupa parerea mea, un mod eficient si simplu de a diminua consumul de carne este sa maninci doar carne organica, fara hormoni, care nu a fost crescuta in fabrici, sau carne de la fermierii locali, din piata (acelasi lucru pentru lapte si oua). Stiu ca asta suna periculos de pretentios, dar chiar mincam prea multa carne! Si, sincer, mi-e mila de micutele animale fortate sa-si traiasca viata in custi pline de propriile excremente…

4. E mai bine sa maninci broccoli de sera decit sa nu maninci broccoli deloc.

Cumpara produse organice atunci cind sint disponibile si accesibile, deoarece au un continut scazut de pesticide si pot fi mai bogate in nutrienti. Totusi, hai sa nu devenim isterici. Produsele difera prin nivelul de pesticide: dupa Environmental Working Group, piersicile sint cele mai nocive, in timp ce usturoiul, avocado si porumbul congelat contin, in general, mai putine pesticide (pentru o lista completa, accesati foodnews.org). Dar daca ai de ales intre un biscuit bio si o piersica ne-bio, alege intotdeauna piersica!

5. Concentreaza-te asupra jocului mental.

O critica adusa adeptilor Slow Food-ului este ca sint elitisti: modul de viata pe care-l adopta este posibil doar pentru cei cu venituri consistente si mult ajutor. Nu sint de acord cu aspectul financiar. De cind am inceput sa gatesc din nou, mincam o saptamina cu banii pe care anterior ii cheltuiam in doar citeva zile. Produsele de sezon si sursele de proteine vegetariene precum fasolea sint ieftine in comparatie cu produsele preparate si chiar cu carnea de cea mai proasta calitate. Chiar daca inscrierea mea in organizatia agricultorilor a fost un demers cam penibil, multi dintre acestia pun la dispozitie oferte chiar fancy (rosii heirloom, ierburi rare, salate fresh), care pot fi o alternativa accesibila pentru mincarea de tip gourmet. Cheia este sa scapi de depresia femeii gospodine si sa ai in minte o gama mare de feluri de mincare refolosibile (puiul la cuptor devine a doua zi salata de pui, iar oasele pot fi fierte, devenind baza pentru minestrone). Asta va face din shopping, gatit si vesnica intrebare „azi ce mai gatesc?” o chestie mult mai automata si, in plus, va diminua risipa.

6. Poti sa maninci si prajituri, atita timp cit le pregatesti chiar tu.

Maninca desert atunci cind vrei, cu o conditie: trebuie sa-l prepari tu, de la cap la coada, si sa maninci doar o portie pe zi. Sint excluse prajiturile facute din prafuri la cutie, pudding-ul, glazura, blatul deja facut. In schimb, scoate masurile si faina, alege unt sarac in grasimi, pregateste blatul pentru placinta si asteapta sa se coaca. Odata ce ai mincat o felie, doi biscuiti sau un bol intreg, opreste-te!

7. A fi celibatara nu este o scuza.

Celibatarii spun adesea ca gatitul necesita prea multa munca. Tindeam sa cred acelasi lucru, dar am invatat sa nu mai fac feluri de mincare care-ti iau prea mult timp, precum lasagna sau supe, si mai degraba sa ma concentrez pe bunatati care se fac repede. Ai nevoie doar de o oala si citeva tehnici de gatit la aragaz, precum pregatirea legumelor sauté, a carnii si a omletei: toate acestea dureaza doar citeva minute si sint mai usor de gatit pentru o persoana decit pentru o gramada de oameni.

8. Familia nu este o scuza. De fapt, este chiar un stimulent!

M-am aruncat in rutina comenzilor la pachet, deoarece, dupa ce am nascut, am crezut ca micutul meu m-a privat de treburile casnice, pe linga faptul ca aveam grija sa nu se arda, sa nu se taie, sa nu se loveasca! Dar n-am tinut cont de faptul ca gatitul acasa l-ar putea proteja: copiii care maninca alaturi de parintii lor in majoritatea serilor au sanse mai scazute de a se apuca de droguri, fumat sau bautura. Maninca mai multe fructe si legume, au note mai bune si cresc cu o alimentatie mai sanatoasa. De asemenea, adolescentele care iau masa in familie sint mai putin expuse la probleme de alimentatie.

Dieta noastra bazata pe mincare sanatoasa tot ne consuma mai mult timp decit vechile noastre obiceiuri, dar facem economii, mincam mai bine, sintem mai slabi (ma rog, eu sint insarcinata din nou in luna a cincea, dar sotul meu a slabit), petrecem mai mult timp impreuna si nu mai stam ca hipnotizati in fata televizorului. Poate ca nu sintem perfecti din punct de vedere eco-culinar-sic, dar eu tot il numesc progres!

Traducere si adaptare de Nermin Naji
Foto : Guliver

 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
peroz.ro
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din health & diet