O viata sanatoasa (II)

Cele mai recente descoperiri medicale ne arunca adevarul in fata: sta in puterea noastra sa traim fericiti si sanatosi pana la adanci batranete.

O viata sanatoasa (II)

Invata sa te relaxezi

Deconecteaza-te, gaseste-ti un hobby si incepe sa socializezi. Finalmente, medicina a admis faptul ca stresul favorizeaza imbolnavirea organismului, joaca un rol esential in declansarea unor boli mintale, printre care schizofrenia, anxietatea si depresiile, si creste vulnerabilitatea orga­nismului in fata unor afectiuni inflamatorii: alergii, boli autoimune, boli cardiovasculare, infectii, boli reumatice. Cercetatorii au ajuns la concluzia ca exercitiul fizic, practicat de trei ori pe saptamina, ajuta la dimi­nuarea considerabila a nivelului de stres si la tratarea depresiilor. Conditia este ca practicantul sa fie implicat 100% in activitatea pe care o desfasoara. Pentru ca exercitiul fizic sa te ajute sa stabilesti acea unitate perfecta intre corp si psihic, trebuie sa simti miscarea, sa te concentrezi, sa renunti la orice te-ar putea distrage (muzica, televizor etc.). Cind te vei intoarce din aceasta „calatorie” in corpul tau, te vei simti ca dupa o vacanta superba, toate pro­blemele vor parea marunte si perfect rezolvabile. Incearca!

Daca vrei sa fii sanatoasa, cinta!

Cercetatorii de la Newcastle University au aratat ca a cinta, indiferent sub ce forma (dimineata in baie, la o petrecere, in masina), este un exercitiu extraordinar pentru sanatatea trupului si mintii noastre. Are un puternic efect de relaxare, creste capacitatea respiratorie, imbunatateste tonusul muscular si intareste sistemul imunitar. S-a demonstrat ca prin cintat se pot vindeca sau ameliora depresiile, stresul, lipsa respectului de sine, defectele de vorbire, bilbiiala, astmul si durerile cronice. Exista voci care sustin ca a cinta cu re­gularitate este un obicei care ne poate prelungi speranta de viata. A cinta la un instrument de suflat prezinta de asemenea avantaje uluitoare pentru sanatate. S-a demonstrat ca, la copii, formele severe de astm bronsic pot fi ameliorate si chiar tratate cu ajutorul instrumentelor muzicale de suflat, care intaresc muschii abdominali (angreneaza diafragma in respiratie). Pentru persoanele care sufera de sociofobie (teama de a fi in public), depresii, anxietate, probleme de atentie si concentrare, se recomanda pianul, flautul sau xilofonul.

Lasa-te de fumat!!!

Ca sa te convingem, iti vom spune doar atit: ori de cite ori iti aprinzi o tigara e ca si cind ti-ai mingiia vasele de singe cu sirma ghimpata. Fumatul este unul din factorii de risc major pentru bolile coronariene si vasculare, cancer (fumul de tigara contine peste 400 de substante cancerigene) si una din cauzele majore ale imbatrinirii premature si formarii ridurilor. Vestea buna e ca niciodata pina acum nu a exis­tat o asemenea sustinere pentru cei vor sa scape de aceasta dependenta. Exista nenumarate metode, de la plasturi, pastile sau inhalatori cu nicotina (destul de controversati – se pare ca pun inima intr-o stare exagerata de stres), pina la hipnoza si acupunctura. Daca totusi nu reusesti sa renunti la tigari, incearca cel putin sa le reduci numarul: cu fiecare tigara fumata creste riscul imbolnavirii de cancer, afectiuni cardiovasculare si respiratorii. Incearca sa fumezi sub 5 tigari pe zi. Nu e decit o chestiune de vointa.

Dormi pe saturate

Somnul este singura modalitate de refacere a circuitelor cerebrale si are o capacitate remarcabila de intarire a sistemului imunitar. Statistic, femeile dorm in medie sapte ore si jumatate pe zi, cu aproximativ 15 minute mai mult decit barbatii. Dar, evident, exista exceptii: de exemplu, Margaret Thatcher, in perioada in care a fost prim-ministru al Marii Britanii, obisnuia sa doarma sub trei ore pe noapte. (Nu avem informatii asupra regimului actual de somn al doamnei Thatcher.) Cercetatorii de la Pittsburgh University au ajuns la concluzia ca persoanele care in mod natural obisnuiesc sa doarma putin au o predispozitie clara pentru o forma de manie, ale carei simptome se manifesta prin entuziasm extrem in punerea in practica a unei idei si inversunare exagerata, patologica, in implinirea unui anumit scop. Exista nenumarate mituri legate de cantitatea de somn ideala (opt ore pe noapte), complet nefondate. In realitate, exista persoane care functioneaza perfect dupa 6 ore de somn, altele au nevoie de 10, iar acest necesar se poate modifica pentru aceeasi persoana, in diferite perioade de timp, in functie de solicitarile de peste zi. Se poate spune ca ai dormit suficient daca, la trezire, te simti perfect odihnit si gata de actiune, iar pe parcursul zilei nu simti nevoia sa adormi din nou.

Chiar daca te doare spatele, fii activa!

Studiile au aratat ca persoanele care, pentru a-si trata durerile de spate, stau in repaus la pat au nevoie de un timp de refacere mult mai mare decit persoanele active. Daca reusesti sa iti continui activitatile normale chiar si in timpul acestor crize, ai toate sansele ca durerile sa se diminueze considerabil, ca intensitate si durata. Statisticile arata ca aceasta categorie de persoane, foarte active, lipseste de la serviciu doar 4,7 zile in timpul unei crize de spate, comparativ cu 7,2 zile pentru persoanele care fac exercitii de gimnastica me­dicala si 9,2 pentru acea categorie de bolnavi care prefera repausul la pat. Totusi, nici unul dintre specialisti nu recomanda ignorarea problemei. Concluzia: inainte de orice, a­tunci cind se instaleaza o durere acuta de spate, prezinta-te fara intirziere la medic, pentru a afla cauza si gravitatea ei. Abia apoi, de comun acord cu medicul curant, poti hotari ce ai de facut.

Surplusul de greutate te poate ucide

A fi supraponderal inseamna a-ti reduce speranta de viata cu 20 de saptamini pentru fiecare kilogram in plus, spune cel mai recent studiu in domeniu. Cum poti afla daca te incadrezi in aceasta categorie? Exista tabele care te ajuta sa-ti calculezi greutatea ideala in functie de inaltime. Daca treci peste aceasta valoare, da, esti considerat supraponderal. Un alt indicator esential este indexul de masa corporala, care se calculeaza impartind greutatea (in kilograme) la inaltime (in metri). Rezultatul obtinut trebuie sa fie mai mic de 25. Intre 25 si 30 esti supraponderal, iar peste 30 esti considerat obez. Al treilea indicator important este raportul dintre circumferinta taliei si circumferinta soldului, care trebuie sa fie mai mic de 0,9. Excesul de greutate determina o serie de probleme de sanatate, de la boli cardiovasculare la artrita si cancer, iar obezitatea abdo­minala (excesul de grasime in zona taliei – vezi al treilea indicator) creste considerabil riscul bolilor cardiovasculare.

Apa iti mentine starea de sanatate

Un studiu recent a demonstrat ca femeile care beau mai mult de cinci pahare de apa pe zi isi reduc la jumatate riscul incidentei cancerului de colon, comparativ cu cele care beau doua pahare sau chiar mai putin. Un barbat are nevoie in medie de 2,9 litri, adica 12 pahare de apa pe zi, iar o femeie de 2,2 litri. Ti se pare mult?

O dieta sanatoasa trebuie sa includa seleniu

Seleniul este o microminerala, ce se gaseste in alimente nerafinate (faina integrala, fructe de mare, peste, galbenus de ou, cereale, ficat, rinichi, usturoi si drojdie de bere). Folosirea lui in scop terapeutic a inceput in 1900, cind medicii din Franta, Marea Britanie, Germania si Statele Unite au introdus suplimentele de seleniu in tratamentul cancerului. Din pacate, cantitatile administrate a fost exagerate si s-au inregistrat multe cazuri de otravire cu seleniu. In 1970 seleniul a reintrat in atentia lumii medicale, dupa ce un grup de cercetatori a descoperit ca el poate preveni anumite mutatii genetice si aparitia unor boli grave. Exista nenumarate studii care probeaza importanta lui in reducerea incidentei cancerului de piele, de sin, de prostata, de colon, de ficat si a leucemiei; prevenirea bolilor cardiovasculare, a distrofiei musculare Becker si Duchennes la copii, prevenirea bolilor articulare, a complicatiilor diabetului, intarirea sistemului imunitar. Seleniul inhiba efectul toxic al metalelor grele (mercur, cadmiu, plumb si arsenic) si are un efect regulator in coagularea singelui. Atentie, insa: nu trebuie sa te indopi cu suplimente de seleniu (desi ele se gasesc din belsug pe piata). O dieta echilibrata si complexa iti asigura fara probleme cantitatea de care are nevoie organismul tau.

Aspirina e un medicament minune

Vechiul remediu pentru dureri si febra s-a dovedit a fi foarte eficient in prevenirea riscului incidentei bolilor de inima si a cancerului, inclusiv cancerul de colon, esofag, stomac, rect, prostata si pancreas. Un studiu recent a condus la concluzia ca, datorita rolului ei de anticoagulare plachetara, administrata in doze corecte, aspirina poate reduce riscul unui atac de cord cu 44%. Cit despre rolul ei in prevenirea si chiar tratarea diferitelor forme de cancer, studiile sint in plina desfasurare. Se pare ca aspirina impiedica dezvoltarea tumorilor maligne. Oricum, inainte de a incepe sa consumi aspirina ca pe bomboane, cere sfatul medicului. Se interzice administrarea ei femeilor insarcinate si celor care alapteaza.

Sex din belsug

E adevarat, antiinflamatoarele calmea­za simptomele racelii si gripei, dar nu pot sa o previna. Asta nu inseamna ca nu exista un alt mijloc eficient de preventie: sexul practicat cu regularitate. Rezultatele sint remarcabile, cel putin in Pennsylvania, unde cercetatorii au ajuns la concluzia ca persoanele care fac sex cel putin de doua ori pe saptamina inregistreaza o crestere a IgA (un compus esential in apararea organismului impotriva racelii) cu 30%. O alta explicatie ar fi aceea ca persoanele care fac sex frecvent sint expuse unui numar mare de virusi, bacterii si alte „insecte” de acest fel, fapt care mentine sistemul imunitar in permanenta alerta. Un alt studiu demonstreaza ca persoanele care fac sex de trei ori pe saptamina, sau chiar mai mult, arata cu 10 ani mai tinere decit cele care nu au parte de un asemenea tratament. Sigur, exista o multime de explicatii stiintifice, precum eliberarea endorfinelor (hormonii fericirii), bla, bla, bla. Noi, insa, satui de atita teorie, am decis sa ne oprim aici, sa trecem la studiu individual si practic, pentru a ne convinge singuri de eficienta metodei. In mod sigur nu strica!

Alege-ti sotul cu grija

Un studiu facut pe 100.000 de cupluri casatorite a aratat ca problemele cronice de sanatate afecteaza ambii parteneri. Un barbat de 50 de ani cu probleme de sanatate are sanse de 6 ori mai mari sa se casatoreasca cu o femeie cu o sanatate subreda decit un barbat, de aceeasi virsta, cu o sanatate de fier. Ciudat!

Ia-ti portia de multivitamine

Parerile sint impartite: unii specialisti considera ca, pentru mentinerea starii de sanatate a organismului, e necesar un supliment zilnic de multivitamine. Altii cred ca suplimentele nutritive sint un abuz, deoarece vitaminele si mi­neralele pot fi asimilate din alimente, in conditiile unei diete sanatoase si echilibrate. Ambele tabere, insa, sint de acord asupra unui lucru: un supliment zilnic de 200 mg de acid folic (vitamina B9) este absolut recomandabil si necesar. Chiar daca acidul folic este continut intr-un numar mare de alimente, cea mai mare parte se distruge prin preparare si coacere. In plus, organismul uman este capabil sa retina o cantitate foarte mica de acid folic. De ce este atit de importanta aceasta vitamina? Studiile au demonstrat ca acidul folic poate reduce substantial riscul bolilor coronariene si scade cu 85% riscul incidentei cancerului de colon. Deoarece reduce considerabil riscul malformatiilor congenita­le, medicii impun administrarea lui sub forma de suplimente nutritive, in perioada dinaintea si din timpul sarcinii . Atentie, insa, o doza prea mare de acid folic reprezinta un pericol pentru bolnavii de cancer de prostata.

Nu uita de prieteni

Persoa­nele care socializea­za saptaminal au o memorie mai buna si nu au probleme de concentrare. Un studiu facut pe 3.000 de persoane in virsta de peste 65 de ani, a demonstrat ca intilnirile nu numai ca im­bu­natatesc in mod evident abilita­tile cognitive ale subiectilor, dar acest benefi­ciu persista pe o perioada de doi ani, dupa intreruperea activitatii sociale.

Schimba-ti jobul

Daca toate astea dau gres, schimba-ti meseria si fa-te agent de vinzari. In Marea Britanie e categoria profesionala cu sanatatea cea mai robusta. Agentii de vinzari nu sufera de boli profesionale, iar procentul de imbolnaviri de astm, accidente profesionale, probleme de auz, fracturi, dureri de spate si dermatite este minim. Totusi, exista o problema: majoritatea agentilor de vinzari se pling de dureri ale bratului drept, datorate stringerilor de mina repetate. Ei bine, aici intervine avantajul de a fi femeie, in Europa: inca exista bunul obicei sa ni se sarute miinile.

Arhiva revistei ELLE

Foto: Shutterstock

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Antena 1
Publicitate
substantial.ro
Unica.ro
Mai multe din health & diet