O viata sanatoasa (II)

Cele mai recente descoperiri medicale ne arunca adevarul in fata: sta in puterea noastra sa traim fericiti si sanatosi pana la adanci batranete.

O viata sanatoasa (II)

Invata sa te relaxezi

Deconecteaza-te, gaseste-ti un hobby si incepe sa socializezi. Finalmente, medicina a admis faptul ca stresul favorizeaza imbolnavirea organismului, joaca un rol esential in declansarea unor boli mintale, printre care schizofrenia, anxietatea si depresiile, si creste vulnerabilitatea orga­nismului in fata unor afectiuni inflamatorii: alergii, boli autoimune, boli cardiovasculare, infectii, boli reumatice. Cercetatorii au ajuns la concluzia ca exercitiul fizic, practicat de trei ori pe saptamina, ajuta la dimi­nuarea considerabila a nivelului de stres si la tratarea depresiilor. Conditia este ca practicantul sa fie implicat 100% in activitatea pe care o desfasoara. Pentru ca exercitiul fizic sa te ajute sa stabilesti acea unitate perfecta intre corp si psihic, trebuie sa simti miscarea, sa te concentrezi, sa renunti la orice te-ar putea distrage (muzica, televizor etc.). Cind te vei intoarce din aceasta „calatorie” in corpul tau, te vei simti ca dupa o vacanta superba, toate pro­blemele vor parea marunte si perfect rezolvabile. Incearca!

Daca vrei sa fii sanatoasa, cinta!

Cercetatorii de la Newcastle University au aratat ca a cinta, indiferent sub ce forma (dimineata in baie, la o petrecere, in masina), este un exercitiu extraordinar pentru sanatatea trupului si mintii noastre. Are un puternic efect de relaxare, creste capacitatea respiratorie, imbunatateste tonusul muscular si intareste sistemul imunitar. S-a demonstrat ca prin cintat se pot vindeca sau ameliora depresiile, stresul, lipsa respectului de sine, defectele de vorbire, bilbiiala, astmul si durerile cronice. Exista voci care sustin ca a cinta cu re­gularitate este un obicei care ne poate prelungi speranta de viata. A cinta la un instrument de suflat prezinta de asemenea avantaje uluitoare pentru sanatate. S-a demonstrat ca, la copii, formele severe de astm bronsic pot fi ameliorate si chiar tratate cu ajutorul instrumentelor muzicale de suflat, care intaresc muschii abdominali (angreneaza diafragma in respiratie). Pentru persoanele care sufera de sociofobie (teama de a fi in public), depresii, anxietate, probleme de atentie si concentrare, se recomanda pianul, flautul sau xilofonul.

Lasa-te de fumat!!!

Ca sa te convingem, iti vom spune doar atit: ori de cite ori iti aprinzi o tigara e ca si cind ti-ai mingiia vasele de singe cu sirma ghimpata. Fumatul este unul din factorii de risc major pentru bolile coronariene si vasculare, cancer (fumul de tigara contine peste 400 de substante cancerigene) si una din cauzele majore ale imbatrinirii premature si formarii ridurilor. Vestea buna e ca niciodata pina acum nu a exis­tat o asemenea sustinere pentru cei vor sa scape de aceasta dependenta. Exista nenumarate metode, de la plasturi, pastile sau inhalatori cu nicotina (destul de controversati – se pare ca pun inima intr-o stare exagerata de stres), pina la hipnoza si acupunctura. Daca totusi nu reusesti sa renunti la tigari, incearca cel putin sa le reduci numarul: cu fiecare tigara fumata creste riscul imbolnavirii de cancer, afectiuni cardiovasculare si respiratorii. Incearca sa fumezi sub 5 tigari pe zi. Nu e decit o chestiune de vointa.

Dormi pe saturate

Somnul este singura modalitate de refacere a circuitelor cerebrale si are o capacitate remarcabila de intarire a sistemului imunitar. Statistic, femeile dorm in medie sapte ore si jumatate pe zi, cu aproximativ 15 minute mai mult decit barbatii. Dar, evident, exista exceptii: de exemplu, Margaret Thatcher, in perioada in care a fost prim-ministru al Marii Britanii, obisnuia sa doarma sub trei ore pe noapte. (Nu avem informatii asupra regimului actual de somn al doamnei Thatcher.) Cercetatorii de la Pittsburgh University au ajuns la concluzia ca persoanele care in mod natural obisnuiesc sa doarma putin au o predispozitie clara pentru o forma de manie, ale carei simptome se manifesta prin entuziasm extrem in punerea in practica a unei idei si inversunare exagerata, patologica, in implinirea unui anumit scop. Exista nenumarate mituri legate de cantitatea de somn ideala (opt ore pe noapte), complet nefondate. In realitate, exista persoane care functioneaza perfect dupa 6 ore de somn, altele au nevoie de 10, iar acest necesar se poate modifica pentru aceeasi persoana, in diferite perioade de timp, in functie de solicitarile de peste zi. Se poate spune ca ai dormit suficient daca, la trezire, te simti perfect odihnit si gata de actiune, iar pe parcursul zilei nu simti nevoia sa adormi din nou.

Chiar daca te doare spatele, fii activa!

Studiile au aratat ca persoanele care, pentru a-si trata durerile de spate, stau in repaus la pat au nevoie de un timp de refacere mult mai mare decit persoanele active. Daca reusesti sa iti continui activitatile normale chiar si in timpul acestor crize, ai toate sansele ca durerile sa se diminueze considerabil, ca intensitate si durata. Statisticile arata ca aceasta categorie de persoane, foarte active, lipseste de la serviciu doar 4,7 zile in timpul unei crize de spate, comparativ cu 7,2 zile pentru persoanele care fac exercitii de gimnastica me­dicala si 9,2 pentru acea categorie de bolnavi care prefera repausul la pat. Totusi, nici unul dintre specialisti nu recomanda ignorarea problemei. Concluzia: inainte de orice, a­tunci cind se instaleaza o durere acuta de spate, prezinta-te fara intirziere la medic, pentru a afla cauza si gravitatea ei. Abia apoi, de comun acord cu medicul curant, poti hotari ce ai de facut.

Surplusul de greutate te poate ucide

A fi supraponderal inseamna a-ti reduce speranta de viata cu 20 de saptamini pentru fiecare kilogram in plus, spune cel mai recent studiu in domeniu. Cum poti afla daca te incadrezi in aceasta categorie? Exista tabele care te ajuta sa-ti calculezi greutatea ideala in functie de inaltime. Daca treci peste aceasta valoare, da, esti considerat supraponderal. Un alt indicator esential este indexul de masa corporala, care se calculeaza impartind greutatea (in kilograme) la inaltime (in metri). Rezultatul obtinut trebuie sa fie mai mic de 25. Intre 25 si 30 esti supraponderal, iar peste 30 esti considerat obez. Al treilea indicator important este raportul dintre circumferinta taliei si circumferinta soldului, care trebuie sa fie mai mic de 0,9. Excesul de greutate determina o serie de probleme de sanatate, de la boli cardiovasculare la artrita si cancer, iar obezitatea abdo­minala (excesul de grasime in zona taliei – vezi al treilea indicator) creste considerabil riscul bolilor cardiovasculare.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
peroz.ro
substantial.ro
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din health & diet