Fitness de lux

E un noroc sa te nasti cu un corp frumos, dar e o mare arta sa stii sa-l pastrezi in forma maxima. Din fericire, totul se invata. Ai nevoie doar de citiva profesori buni.

Fitness de lux

Asocierea cu celebritatile da intotdeauna stralucire chiar si unui banal creion pentru sprincene. Oricine ar muri de invidie sa stie ca folosesti aceeasi nuanta cu Gwyneth Paltrow. Si simti cum te umpli de mindrie cind spui ca lui Geena Davis ii place aceeasi crema de fata pe care o ai tu, iar Raquel Welch se spala exact cu samponul pe care l-ai cumparat tu alaltaieri. Stii insa ce le-ar intrece pe toate? Sa poti spune „am acelasi program de antrenament cu… Michelle Pfeiffer.“ Te intereseaza? Si nu trebuie sa te rezumi la Michelle Pfeiffer.

In privinta formulelor menite sa ne mentina in forma, inventivitatea antrenorilor de la Hollywood nu cunoaste limite. Jennifer Lopez ( la indemnul antrenorului personal) s-a reintors pe terenul de joaca din copilarie, facind zi de zi saltul broscutei, hoola-hop si sarituri cu coarda. S-ar zice ca nici nu sint exercitii, ci mai degraba o forma de distractie, pina la nota de plata: o astfel de sedinta costa 140 de dolari. Naomi Campbell si modelele de la Elite sint mereu pe ringul de box dind (si primind?) pumni instructorilor de la Jimmy Mac’s, in Londra. Si asta numai pentru ca cineva a venit cu ideea ca boxul arde grasimile si tonifica musculatura prin combinarea miscarilor de aerobic cu cele de forta si elasticitate. Ceea ce, la urma urmei, e perfect adevarat si suficient de ne­bunesc ca sa devina o moda.

Exista tot felul de tipuri ciudate de yoga (inclusiv disco-yoga si aqua-yoga), menite sa-ti asigure doza zilnica de energie qi si miscare aerobica. Iar moda yoga are cei mai pretentiosi adepti. Madonna a inceput sa o practice dupa nasterea fiicei ei, Lourdes. A impartit acelasi antrenor cu Sting in timp ce erau in vacanta la Tuscany. Geri Halliwell e convinsa ca yoga i-a transformat silueta, ca sa nu mai vorbim de Gwyneth Paltrow, care se declara un fan inflacarat. Sheryl Crow a angajat un antrenor special care s-o insoteasca in turneul ei pe tot teri­toriul Statelor Unite, pentru a o ajuta sa respire si sa se relaxeze inainte de a intra pe scena.

Sau poate preferi un antrenament mai dinamic, „mai plin de testosteron“, cum spune Alexandra Paul, din „Baywatch“. Ea a participat la triatlonul „Barba­tul de otel“ (una dintre probe cere sa a­lergi 42 de kilometri). Alanis Morissette e si ea o competitoare consacrata a formulei scurte de triatlon. In schimb, Cindy Crawford si Céline Dion prefera sa se rasfete purtind pantaloni la partidele de golf. Sau te poti antrena ca Elle Macpherson, care s-a catarat pe Kilimanjaro, iar actualmente participa la competitiile de navigatie.

Ce nu face o femeie pentru frumusete!… Nu, nu te speria. Nu e nevoie sa mergi chiar atit de departe. Mai ales cind ai la dispozitie formule mai „simple“ (in acest caz nu se traduce prin „usoare“) si foarte eficiente, daca e sa judecam dupa aspectul vedetelor care deja le-au incercat. Tyra Banks nu prea are timp pentru antrenament. Cu greu reuseste sa-l strecoare intre doua sedinte foto. Scopul ei e sa-si mentina sanatatea si conditia fizica, si… (asta ar trebui sa ramina secret) sa-si intareasca zona coapselor, care-i da mult de furca. Ce face pentru asta? „Cel mai mult ii place sa alerge sase sau opt kilometri pe banda stationara sau in Central Park“, spune antrenorul ei, Clayton James, de la Reebok Sports Club, NY. In functie de programul ei de lucru, alergarile ii ocupa trei sau patru sedinte pe sap­tamina. Sub supravegherea atenta a lui James, are si citeva antrenamente de forta alternate cu ore de mobilitate. Pentru ca ii place sa aiba gambele frumos conturate, pe parcursul fiecarui antrenament face trei seturi de cite douazeci de ridicari pe virfuri, pe un picior sau pe ambele, cu genunchii usor flexati. Pentru partea superioara a corpului foloseste gantere de 2,5-4 kg. Din pacate, Tyra nu e foarte constanta in programul ei, de aceea cea mai grea sarcina a antrenorului e sa o aduca la sala. Uneori, pentru a o con­vinge, ii lasa mesaje prietenesti pe robot si incheie cu intrebarea care pe ea o scoate din sarite: „cum stai cu antrenamentul?“

In schimb, pentru Michelle Pfeiffer, Lisa Kudrow si Nancy Travis e litera de lege: antrenamentul se face zilnic si cu mare atentie, chiar si in lipsa instructoarei lor Kathy Kaehler. Michelle a inceput sa lucreze cu Kathy cind se pregatea pentru filmarile de la „Batman re­turns“. Si de a­tunci nu s-a mai oprit. A devenit o atleta super-disciplinata, care isi incepe antrenamentul la ora 6 dimineata, inainte de a se trezi copiii ei, pentru ca ii place „felul in care joggingul o pre­gateste pentru o noua zi“. Alearga 20-30 de km pe saptamina. „N-ar fi interesant sa ma antrenez pentru maraton?“, a intrebat la un moment dat mai in gluma, mai in serios. „Exista atit de multe aparate sportive acum pe piata, cu reclame care mai de care mai apetisante, si mai costisitoare, care fac promisiuni incredibile, dar cel mai bun aparat din lume ramine propriul tau corp“, crede ea. „Si putin simt al aventurii.“

In functie de teren, o ora de alergare poate arde 500 de calorii si te costa doar cit o pereche de pantofi de sport. Nancy Travis are un program mai echilibrat: aerobic, antrenament cu greutati si stretching. Obisnuieste sa alerge un kilometru sau doi zilnic, in jurul terenului personal de golf. (Fara comentarii.) Lisa Kudrow parcurge in fiecare dimineata sase kilometri in 40 de minute, in mars fortat. Apoi face treizeci de fandari pe fiecare picior, trei seturi de 50 de abdomene si exercitiile clasice pentru partea superioara, cu gantere de 1,5 kilograme. Acest program a ajutat-o sa se mentina in forma, chiar si dupa nastere. Si zau ca nu e greu de urmat.

Tot cu Kathy Kaehler se antreneaza, ori de cite ori ajunge in Statele Unite, Claudia Schiffer. „Claudia m-a contactat pentru prima oara in ‘95“, isi aminteste Kathy. „Imi vazuse caseta de step aerobic si a vrut sa lucram impreuna pentru propria ei caseta de exercitii. Sigur, Claudia avea si atunci un corp minu­nat, dar in termeni de fitness, ii lipseau tonusul si rezistenta. Ne­-am antrenat constant un an de zile. Unele antrenamente erau lungi, chiar de doua ore, cuprinzind exercitii de tonifiere, forta si aerobic. Intr-o zi obisnuita petrecea cite cincisprezece minute pe rind la bicicleta, banda stationara, stepper si Versaclimber. Exercitiile de forta se faceau prin multe repetari cu greutati mici si doar citeva, foarte putine, cu o greutate mai mare. Progresul a fost remarcabil. Daca la inceput nu era capabila sa faca o flotare, foarte curind ajunsese la trei seturi de cincisprezece“, continua celebra an­tre­noare.

Cu Rita Wilson, Kathy lucreaza de mai bine de 15 ani. Chiar daca Rita nu e o fanatica a fitnessului, exercitiul fizic face in mod cert parte din stilul ei de viata. Ii place sa vada rezultate imediate, altfel renunta. „Imi incep antrenamentul de dimineata ca sa nu ma mai preocupe in restul zilei. Vreau sa stiu ca in fiecare sedinta consum cel putin 500 de calorii, care n-ai idee cit de usor se aduna din mincare. Asta ma ajuta sa nu trisez in dieta. E felul meu de a ramine motivata“, declara Rita. Pentru ea, Kathy a conceput un program de exercitii foarte diversificat, care sa nu o plictiseasca. Prima zi, o ora de bicicleta si citeva exercitii pentru abdomen; zilele urmatoare, step aerobic, sarituri cu coarda, fandari in mers prin nisip, alergari, mars fortat sau antrenament cu greutati.

Nici Lauren Holly nu are o rutina bine stabilita. Se antreneaza in functie de rolul pe care il pregateste. „Intotdeauna, insa, avem grija sa-i «indulcim» putin musculatura, mult prea definita“, spune an­trenoarea sa, Valerie Waters. De aceea antrenamentul ei se axeaza mai mult pe cardio: o ora de aerobic, de patru sau sase ori pe saptamina. Tonifierea musculaturii superioare si inferioare o face cu gantere de 2,5- 4 kilograme, in serii de 12-15 repetari. Un program destul de solicitant. „Sint multi cei care merg la sala, fac 12 repetari la aparate, apoi discuta sau rasfoiesc o revista pe stepper. Ora trece si au facut un sfert din ce era necesar sa faca“, observa antrenoarea. „Eu cred ca daca imi pastrez clientii in permanenta miscare, cu rasuflarea accelerata, nu au timp sa se gindeasca la altceva decit la antrenament. Si astfel obtin rezultate.“

Instructorul Harry Hanson e specializat in cazuri de maxima urgenta. El este cel la care apeleaza Naomi si Tyra cind trebuie sa-si accelereze regimul pentru o sedinta foto in costume de baie si tot el ii pregateste pe Demi Moore, Tom Cruise si Julia Roberts pentru un rol mai special. „Din cauza meseriei lor, clientii mei vin si pleaca. Nu sint antrenorul lor permanent.“ Asa ca Hanson, pentru a obtine eficienta maxima, particularizeaza antrenamentul. Pentru modele, care in general au o musculatura supla, ca Naomi sau Linda Evangelista, programul cuprinde exercitii cardio usoare si se concentreaza mai mult pe tonifiere musculara cu gantere. Pentru starurile dotate cu mai multe rotunjimi, ca  Julia Roberts, pierderea in greutate si pastrarea siluetei cer activitate cardio intensa si o dieta sanatoasa. „Julia alearga un kilometru si jumatate in fiecare zi. Asta, si faptul ca e foarte atenta ce maninca o ajuta sa ara­te… asa cum arata“, explica el. 

Cinci zile sau sase pe saptamina, la ora 6 di­mineata, Melanie Chrisholm, Sporty Spice, sare in masina ei si goneste catre Studio Holistic Fitness in L.A., unde isi incepe antrenamentul de doua ore cu antrenorul Gregory Joujon Roche. Dar Sporty Spice nu a fost mereu… sporty. A devenit astfel dupa ce i-a trecut febra Spice si a inceput sa lucreze la primul ei album solo. Abia atunci a inceput sa traiasca la inaltimea numelui sau. „Mel a fost mereu supla, dar pina la primul antrenament cu mine nu pusese mina pe o greutate“, isi aminteste Roche. „Dar s-a apropiat de fitness ca rata de apa. Este clientul cel mai hotarit pe care l-am avut vreodata. E puternica si foarte agila.“ Ce spune Sporty? „E usor sa fii in forma aici, in L.A. Munca propriu-zisa in domeniul muzicii incepe abia dupa- amiaza. Si cum vremea e mereu frumoasa…“ Dar sa fii in forma ei nu e deloc usor. Mel alearga 10 kilometri pe zi, face tae-bo, surf, yoga si un program de pregatire speci­fic pentru salvamari. De unde i-a aparut aceasta obsesie cu fitness-ul? „Exercitiul fizic ma ajuta in cariera. Ma face sa fiu lucida, energica si relaxata. E sansa vietii mele.“

Si Courtney Thorne Smith e de aceeasi parere. „Un corp frumos valoreaza mult in aceasta meserie“, spune ea. „Cind eram adolescenta am citit ca daca asezi o carte pe oasele bazinului, iar abdomenul atinge acea carte, inseamna ca esti grasa. Bineinteles ca stomacul meu a atins intotdeauna cartea. Asta ar insemna ca sint prea grasa. Ceea ce e absurd. A fi in forma nu se refera la dimensiuni cit la starea de sanatate“, spune Courtney, care poate sa alerge fara probleme 14 kilometri. Fiecare dimineata incepe pentru ea cu o ora de antrenament cardio (alearga pentru un antrenament intens sau merge cu bicicleta cind vrea ceva mai lejer). Apoi face stretching, ridica greutati si face exercitii dupa o caseta video Yoga. Merge la cursuri de Pilates de doua ori pe saptamina, dar restul exercitiilor le face singura. E o exceptie la Hollywood, unde antrenorul personal e mai important decit sotul. „In fiecare zi la filmari oamenii ma piaptana, ma machiaza, ma imbraca. Macar atit pot face singura“, glumeste ea. Ceea ce-o deosebeste pe Tiffani-Amber Thiessen de toate celelalte vedete e faptul ca ei nu-i plac deloc antrenamentele. „Trebuie sa platesc pe cineva sa se antreneze cu mine, altfel renunt instantaneu“, recunoaste ea. Inainte de a avea succesul pe care i l-a adus Melrose Place si totodata banii necesari pentru a-si permite un antrenor personal, recruta cite un prieten cu care sa se antreneze. „Daca stiu ca am pe cineva alaturi sa ma impinga de la spate, totul mi se pare mai usor. Faptul ca instructorul te asteapta la sala te poate face sa te deplasezi pina acolo. De ce sa nu functioneze sistemul si cu un prieten?“ Corect.

Si daca un corp frumos e atit de important, inseamna ca uneori sportul iti salveaza cariera. E cazul lui Cindy Crawford, care in numai doua luni de la nas­terea baietelului sau a revenit in forta in atentia publicului, lansind o caseta cu exercitii de fitness. In ultimii ani, Cindy Crawford a lucrat cu Radu Teodorescu. Cind a ramas insarcinata, au decis de comun acord ca trebuie sa reduca intensitatea si frecventa antrenamentelor. In­­tr-o zi, in timp ce se plimba pe plajele din Malibu cu sotul sau, Rande, a vazut o tinara de 17 ani, imbracata in jeansi si un top minuscul. „Imi vreau corpul inapoi“, a spus atunci Cindy, care era in luna a opta de sarcina. Povestea e adevarata. Vrei sa stii cum a reusit Cindy sa-si revina complet? Prima saptamina s-a axat pe cardio, forta si mobilitate, fara sa exagereze. A treia saptamina a adaugat sarituri si citeva exercitii rapide cu o minge medicinala, care au ajutat-o pe Cindy sa reactioneze si sa se refaca. „Nu am vrut o revenire brutala dupa nastere“, spune ea. „Chiar daca frecventa antrenamentului a ramas cea veche – doua-patru antrenamente zilnice, plus doua sedinte yoga – in termeni de cardio am redus cel putin jumatate din intensitate.“ „Ne-am axat pe miscari largi, intinderi si exercitii de tonifiere, urmate de 20-30 de minute de mers“, completeaza Radu. „Treptat am adaugat exercitii cu greutati si extensii, pentru a retonifia zona spatelui, solicitata mult in timpul sarcinii.“

O politica asemanatoare a avut-o si Elisabeth Shue care s-a antrenat postnatal cu Valerie Waters. „Antrenamentul era ultimul lucru pe care mi-l doream dupa nas­tere“, isi aminteste Shue. Si totusi, dupa numai sase luni, a in­ceput filmarile la Molly si arata superb. Asemeni lui Cindy, pe lin­ga antrenamentul obis­nuit, a introdus doua sedinte de yoga pe saptamina. „E in mod categoric singura forma in care antrenezi tot corpul“, crede ea. Desi Elisabeth, ca fosta gimnasta, are o musculatura puternica, a inceput relaxat, cu greutati foarte usoare si mars fortat in locul alergarii. Si pentru ca nu-i plac deloc abdo­me­nele le-a plasat la ince­putul fiecarei sedinte. „In prima saptamina abia de puteam sa ridic o greutate. Mi se parea mult mai usor sa renunt. Dar m-am incurajat cu gindul ca daca i-au trebuit noua luni corpului meu sa ajunga intr-o asemenea stare, probabil ca tot de no­ua are nevoie sa-si revina“, spune ea.

Courtney Love e un caz aparte. Ei sportul i-a schimbat intreaga viata. Ea acorda intregul credit profesoarei de yoga Gurmukh Kaur Khalsa. In ultimii treizeci de ani, Khalsa a tratat Hollywood-ul de tot ce se poate trata: de la droguri la probleme de sarcina. L-a ajutat pe Al Pacino sa-si in­drepte spatele, a lu­crat cu Madonna inainte si dupa nastere. Book-ul ei e complet plin. „Kundalini yoga e forma cea mai accesibila si cu adevarat eficienta pentru cei care vor sa o practice ca pe un sport. Cind au cite o problema, oamenii simt un gol imens, pe care au nevoie sa-l umple cu ceva. Kundalini e exact ceea ce le trebuie“, crede Khalsa. In cazul lui Courtney Love a facut minuni. „Kundalini mi-a salvat viata“, declara ea. (Asta nu-ti aminteste cumva de declaratiile Madonnei?) A inceput pentru prima oara antrenamentele cind se pregatea pentru filmarile la The People vs. Larry Flynt. Atunci, Courtney era dependenta de droguri. A inceput cu meditatii, incantatii si exercitii fizice yoga. Mai intii si-a schimbat regimul alimentar si apoi intregul stil de viata. Yoga e cea care a ajutat-o sa se reabiliteze.

Kundalini e singura forma de yoga ce se practica cu ochii inchisi. In felul acesta concentrarea e mult mai rapida, iar antrenamentul e mai eficient. Foloseste miscari care antreneaza muschii spatelui, bratelor si abdomenului si o formula specifica de respiratie. „Numai daca poti respira te bucuri de rezultatele Kundalini“, spune Khalsa. Respiratia adinca si rapida, specifica, numita „respiratia focului“, sti­muleaza organele interne. Printre devotatii acestei discipline se numara cei de la Red Hot Chili Peppers, care, in semn de recunostinta, i-au dedicat profesoarei lor o melodie inclusa in albumul lor din ’95, „One Hot Minute“. Nu inteleg de ce mai stai pe ginduri. Ai de unde alege ceva care sa-ti placa. Si ai sa vezi ca la vara, cind iti vei scoate la plimbare noul corp imbracat intr-o rochie minuscula cu bretelute si vei pasi cu pantofii tai cu tocuri imposibil de inalte, iti vei spune: „Alergari epuizante, abdomene enervante, stretching plicticos, Cindy, Julia, Tyra, Courtney… va multumesc din suflet, tuturor.“

Arhiva revistei ELLE

Foto: Shutterstock

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Antena 1
Publicitate
substantial.ro
Unica.ro
Mai multe din health & diet