Cum sa ai grija de sanatatea ta la orice varsta

Un ghid care te va ajuta sa ai parte de cea mai buna ingrijire, indiferent de varsta pe care o ai.

Cum sa ai grija de sanatatea ta la orice varsta

20 de ani

La 20 de ani te simti minunat si arati la fel de bine: par stralucitor, piele fina, dantura impecabila – cei mai frumosi ani, cei in care simtim ca nu avem nicio grija. Totusi, nu uita de sanatatea ta si adu-ti aminte ca e mai bine sa previi o problema decat sa o tratezi!

Dupa 20 de ani, este deja timpul sa te testezi de cancer cervical – doctorii recomanda ca femeile sa se testeze odata la fiecare trei ani, dupa implinirea acestei varste. Tot acum este si momentul sa iti faci vaccinul HPV, daca nu ai facut-o deja – este cea mai buna protectie impotriva cancerului cervical si este recomandat inaintea implinirii varstei de 26 de ani.

Cunoaste istoricul medical al familiei tale si afla daca au existat probleme serioase de sanatate care te-ar putea afecta si pe tine pe viitor; in caz ca au existat, te poti testa pentru a vedea daca esti si tu predispusa la aceste afectiuni (exista teste pentru cancer la san si cancer ovarian).

Tot aceasta perioada este cea mai potrivita pentru a iti lua in serios regimul alimentar: axeaza-te pe fructe, legume si ai grija sa mergi regulat sa iti faci analizele de sange: controleaza nivelul colesterolului, al zaharului din sange si indicele de masa corporala – poti preveni multe afectiuni in acest fel.

In final, dar la fel de important, merita sa ai grija si de viata ta sociala: studiile arata ca persoanele care au avut o viata activa din punct de vedere social in jurul varstei de 20 de ani sunt mai putin predispuse la depresie mai tarziu in viata.

Citeste si:
6 remedii anti-imbatranire pe care le poti incerca la orice varsta

30 de ani

La 30 de ani, probabil arati si te simti la fel de bine ca si in urma cu 10 ani, dar, in ceea ce priveste sanatatea, este foarte posibil sa te simti putin… epuizata: la urma urmei, este varsta la care multe femei incep o familie si isi ating, treptat, obiectivele profesionale.

Daca vrei si nu ai inca copii, probabil ar fi o idee buna sa vezi cat de fertila esti, mai ales daca ai avut deja probleme cu acest lucru. De asemenea, convinge-ti si partenerul sa se testeze, astfel incat daca exista probleme, puteti gasi o solutie fara sa mai pierdeti timpul.

Un alt aspect important de verificat este legat, si la 30 de ani, de viata sociala: este varsta cea mai propice pentru a lega prietenii de durata si a stabiliza relatiile amoroase. Mai mult de atat, este timpul sa te concentrezi si de partea psihologica: daca ai experimentat episoade de depresie sau anxietate pana acum, ar fi o idee buna sa cauti o solutie impreuna cu un terapeut; altfel, este foarte posibil ca aceste inconveniente sa se accentueze in perioada in care te apropii de conceperea unui copil.

Un ultim sfat, ai grija la tocurile pe care le porti! Fiecare tip de pantof vine cu consecinte: balerinii pot afecta pozitia coloanei, papucii flip flop pot cauza accidente, iar tocurile foarte joase, la fel ca si cele foarte inalte, pot avea efecte negative asupra labei piciorului si a muschilor gambei, avand ca rezultat dureri ingrozitoare. Pentru picioare fericite, alterneaza tipul de pantofi pe care ii porti!

40 de ani

In medie, femeile ajung la faza de premenopauza undeva in jurul varstei de 45 – 47 de ani, insa menopauza propriu zisa poate incepe oricand dupa varsta de 50.  Aceasta faza de premenopauza, ne spun expertii, este cea in care toate problemele nerezolvate si toate frustrarile si dorintele reprimate au sansa sa iasa la iveala, revenind in atentia noastra.

Dupa varsta de 40 de ani, este timpul sa te pregatesti activ pentru anii care urmeaza: ia in considerare tratamentele hormonale ce pot ajuta cu simptomele menopauzei. Ai insa grija ca acestea sa fie recomandate de un medic specialist si sa nu le consumi mai mult de un an, maxim doi, intrucat exista o posibilitate (minima, de altfel) de a creste riscul de cancer mamar. De asemenea, in cazul in care nu vrei sa ramai insarcinata, continua sa folosesti metoda ta preferata de contraceptie,  deoarece inca exista sansa de a concepe.

Citeste si:
Mituri despre inaintarea in varsta, pe care nu trebuie sa le mai crezi

50 de ani

Avand in vedere date conform carora durata de viata a femeilor este de 75 de ani in Romania, ne putem astepta la peste doua decenii de trai in faza de postmenopauza.  Desi poate suna infricosator, cercetatorii au ajuns la concluzia ca, dupa aceasta varsta, femeile devin mai echilibrate emotional si psihic, mai abile sa rezolve conflicte interioare si exterioare, si mai preocupate de aspectele pozitive ale vietilor lor.

Ce trebuie insa facut acum? In primul rand, o mamografie (care se recomanda numai dupa 50 de ani, intrucat poate avea rezultate fals pozitive in cazul in care este executata mai devreme). Mergi la control o data la doi ani, la recomandarea medicilor, sau mai des, in functie de problemele genetice din familia ta. Similar, este bine sa treci si printr-un examen de colonoscopie, care trebuie repetat o data la fiecare 10 ani, in mod normal.

Dupa 50 de ani, este important sa iti protejezi oasele, mai ales avand in vedere faptul ca scaderea nivelului de estrogen poate duce la fracturi ale oaselor si la osteoporoza. Se recomanda ca dupa inceperea menopauzei, sa se consume o doza ridicata de calciu, preferabil din surse naturale: lactate, spanac, broccoli, sardine etc.

La fel de important precum alimentatia, nu uita de sport! Desi exista o idee preconceputa ca doar antrenamentul cu greutati este eficient pentru a mentine sanatatea oaselor, studiile cele mai recente arata ca atletele ce au practicat sporturi high impact (volei, tenis, squash etc), au densitate osoasa mai ridicata decat cea a culturistelor.  Nu esti pasionata de astfel de sporturi sau pur si simplu nu ai increderea sa te apuci de ceva atat de provocator? Incearca sa sari coarda sau sa practici aerobic, din confortul propriei case!

Ai grija la ceea ce incearca sa iti comunice corpul tau. Studiile arata ca dimensiunea taliei (mai exact, gradul de acumulare al grasmilor in jurul taliei si al abdomenului) este direct corelata cu riscul de a dezvolta diverse afectiuni: spre exemplu, boli de inima, diabet sau hipertensiune arteriala, printre altele. Obezitatea central-abdominala este definita ca avand un raport talie-sold de peste 85, asadar, presupunand ca soldurile tale au 99cm, talia ta nu ar trebui sa masoare mai mult de 83cm pentru a te putea considera ferita de riscuri.

Text: Bianca Barsan
Foto: Imaxtree

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Unica.ro
Mai multe din health & diet