Cum să ai grijă de sănătatea ta la orice vârstă – sfaturi ce merită urmate

Un ghid care te va ajuta să ai parte de cea mai bună îngrijire, indiferent de vârsta pe care o ai.

Cum să ai grijă de sănătatea ta la orice vârstă – sfaturi ce merită urmate

20 de ani

La 20 de ani te simți minunat și arăți la fel de bine: păr strălucitor, piele fină, dantură impecabilă – cei mai frumoși ani, cei în care simțim că nu avem nicio grijă. Totuși, nu uita de sănătatea ta și adu-ți aminte că e mai bine să previi o problemă decât să o tratezi!

După 20 de ani, este deja timpul să te testezi de cancer cervical – doctorii recomandă ca femeile să se testeze o dată la fiecare trei ani, după împlinirea acestei vârste. Tot acum este și momentul să îți faci vaccinul HPV, dacă nu ai făcut-o deja – este cea mai bună protecție împotriva cancerului cervical și este recomandat înaintea împlinirii vârstei de 26 de ani.

Cunoaște istoricul medical al familiei tale și află dacă au existat probleme serioase de sănătate care te-ar putea afecta și pe tine pe viitor; în caz că au existat, te poți testa pentru a vedea dacă ești și tu predispusă la aceste afecțiuni (există teste pentru cancer la sân și cancer ovarian).

Tot această perioadă este cea mai potrivită pentru a îți lua în serios regimul alimentar: axează-te pe fructe, legume și ai grijă să mergi regulat să îți faci analizele de sânge: controlează nivelul colesterolului, al zahărului din sânge și indicele de masă corporală – poți preveni multe afecțiuni în acest fel.

În final, dar la fel de important, merită să ai grijă și de viața ta socială: studiile arată că persoanele care au avut o viață activă din punct de vedere social în jurul vârstei de 20 de ani sunt mai puțin predispuse la depresie mai târziu în viață.

30 de ani

La 30 de ani, probabil arăți și te simți la fel de bine ca și în urmă cu 10 ani, dar, în ceea ce privește sănătatea, este foarte posibil să te simți puțin… epuizată: la urma urmei, este vârsta la care multe femei încep o familie și își ating, treptat, obiectivele profesionale.

Dacă vrei și nu ai încă copii, probabil ar fi o idee bună să vezi cât de fertilă ești, mai ales dacă ai avut deja probleme cu acest lucru. De asemenea, convinge-ți și partenerul să se testeze, astfel încât dacă există probleme, puteți găsi o soluție fără să mai pierdeți timpul.

Un alt aspect important de verificat este legat, și la 30 de ani, de viața socială: este vârsta cea mai propice pentru a lega prietenii de durată și a stabiliza relațiile amoroase. Mai mult de atât, este timpul să te concentrezi și pe partea psihologică: dacă ai experimentat episoade de depresie sau anxietate până acum, ar fi o idee bună să cauți o soluție împreună cu un terapeut; altfel, este foarte posibil ca aceste inconveniente să se accentueze în perioada în care te apropii de conceperea unui copil.

Un ultim sfat, ai grijă la tocurile pe care le porți! Fiecare tip de pantof vine cu consecințe: balerinii pot afecta poziția coloanei, papucii flip flop pot cauza accidente, iar tocurile foarte joase, la fel ca și cele foarte înalte, pot avea efecte negative asupra labei piciorului și a mușchilor gambei, având ca rezultat dureri îngrozitoare. Pentru picioare fericite, alternează tipul de pantofi pe care îi porți!

40 de ani

În medie, femeile ajung la faza de premenopauză undeva în jurul vârstei de 45 – 47 de ani, însă menopauza propriu zisă poate începe oricând după vârsta de 50. Această fază de premenopauză, ne spun experții, este cea în care toate problemele nerezolvate și toate frustrările și dorințele reprimate au șansa să iasă la iveală, revenind în atenția noastră.

După vârsta de 40 de ani, este timpul să te pregătești activ pentru anii care urmează: ia în considerare tratamentele hormonale ce pot ajuta cu simptomele menopauzei. Ai însă grijă că acestea să fie recomandate de un medic specialist și să nu le consumi mai mult de un an, maxim doi, întrucât există o posibilitate (minimă, de altfel) de a crește riscul de cancer mamar. De asemenea, în cazul în care nu vrei să rămâi însărcinată, continuă să folosești metoda ta preferată de contracepție, deoarece încă există șansa de a concepe.

50 de ani

Având în vedere datele conform cărora durata de viață a femeilor este de 75 de ani în România, ne putem aștepta la peste două decenii de trai în faza de postmenopauză. Deși poate suna înfricoșător, cercetătorii au ajuns la concluzia că, după această vârstă, femeile devin mai echilibrate emoțional și psihic, mai abile să rezolve conflicte interioare și exterioare, și mai preocupate de aspectele pozitive ale vieților lor.

Ce trebuie însă făcut acum? În primul rând, o mamografie. Mergi la control o dată la doi ani, la recomandarea medicilor, sau mai des, în funcție de problemele genetice din familia ta. Similar, este bine să treci și printr-un examen de colonoscopie, care trebuie repetat o dată la fiecare 10 ani, în mod normal.

După 50 de ani, este important să îți protejezi oasele, mai ales având în vedere faptul că scăderea nivelului de estrogen poate duce la fracturi ale oaselor și la osteoporoză. Se recomandă ca, după începerea menopauzei, să se consume o doză ridicată de calciu, preferabil din surse naturale: lactate, spanac, broccoli, sardine etc.

La fel de important precum alimentația, nu uita de sport! Deși există o idee preconcepută că doar antrenamentul cu greutăți este eficient pentru a menține sănătatea oaselor, studiile cele mai recente arată că atletele ce au practicat sporturi high impact (volei, tenis, squash etc), au densitate osoasă mai ridicată decât cea a culturistelor. Nu ești pasionată de astfel de sporturi sau pur și simplu nu ai încrederea să te apuci de ceva atât de provocator? Încearcă să sari coarda sau să practici aerobic, în confortul propriei case!

Ai grijă la ceea ce încearcă să îți comunice corpul tău. Studiile arată că dimensiunea taliei (mai exact, gradul de acumulare al grăsimilor în jurul taliei și al abdomenului) este direct corelată cu riscul de a dezvolta diverse afecțiuni: spre exemplu, boli de inimă, diabet sau hipertensiune arterială, printre altele. Obezitatea central-abdominală este definită ca având un raport talie-sold de peste 85, așadar, presupunând că șoldurile tale au 99 cm, talia ta nu ar trebui să măsoare mai mult de 83 cm pentru a te putea considera ferită de riscuri.

Citește și:
5 lucruri surprinzătoare care pot mări șansele apariției cancerului de piele

Foto: Imaxtree

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
peroz.ro
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din health & diet