Masinile retro au viitor

Exista niste domni care prefera sa-si manifeste pasiunea automobilistica ceva mai discret decit intr-o intrecere a cailor-putere. Sint proprietarii de masini retro, care inca se mai intilnesc la sosea... Adina Rosetti a stat de vorba cu citiva dintre ei. Fotografii: Iulian Nan.

Masinile retro au viitor

Land Rover-ul, de pilda, a fost importat in 1971 de catre Departamentul Securitatii Sta­tu­lui si a fost folosit de garda tehnica a lui Ceausescu, avind montata o statie de emisie-receptie. In 2002, a fost retras din serviciul militar. Giuseppe l-a cumparat de la o primarie din sudul Moldovei, fiind astfel primul proprietar al masinii, dupa statul român. Restaurarea a durat trei ani. Masina este facuta pentru mersul in savana (poate va amintiti de serialul Daktari), in viteza intii avanseaza singura la ralanti, are un motor extrem de rar (6 cilindri in linie), iar anul acesta se im­plinesc 60 de ani de la a­pa­ritia marcii. In plus, se mai poate lauda ca a jucat in filme (confidentialitatea cere sa pas­tram secret numele celebrului regizor), a urcat pe Costila si Ca­raiman si a participat la off-road-uri speciale pentru masini retro.

Tot din categoria „militare' fac parte M461 si camioanele Steagul Rosu. Pe primul l-a cum­parat de la armata romana, in 2000, in urma unei licitatii, intr-o perioada in care astfel de masini se foloseau („erau masacrate', spune Giuseppe) pentru transportul la piata. Masina, supranumita „Zimbrul Carpatilor', este cunoscuta si sub numele popular de „IMS', un acronim al Intreprinderii Metalurgice de Stat, devenita mai apoi Uzina Mecanica Muscel. M461 nu se mai fabrica din 1975, peste 85.000 de exemplare fiind exportate pe vremuri in China si Africa.

Camioanele militare, impresio­nante prin dimensiuni, au fost salvate si restaurate in iulie 2000, cind erau sa ajunga la fier vechi (stateau in cimp, mincate de rugina si napadite de buruieni). Unul dintre ele fusese proiectat ca statie electrica pentru Statul Major, asa ca este dotat cu un generator de 35.000 de wati curent trifazic. Intre 2000 si 2003, ca­mioanele au facut parte din convoiul muzical Radio Contact, pe ele cintind cam toate trupele rock ale momentului (Iris, Voltaj, Bere Gratis, Proconsul etc.). Giuseppe mai are in garaj si o Dacia 1100, pe care ar vrea sa o vinda, dar numai cuiva care inten­tioneaza sa o pastreze ca vehicul de epoca.

Pasiunea pentru autovehicule vine din familie. Pe de alta parte, spune Giuseppe, orice om „trebuie sa-si gaseasca o pasiune'. Dar de ce tocmai masinile retro, pasiune cam scumpa si care consuma mult timp? „E fascinant mersul in timp pe care ti-l ofera, ca o cercetare arheologica. Sint masini cu suflet, nu facute din plastic si pe calculator, ci de mina oamenilor. In plus, masinile istorice au viitor, le creste va­loarea in fiecare zi, timpul care trece le imbogateste, in timp ce masinile facute astazi se consuma…'

Chestia asta au inteles-o mai multi oameni, asa se explica ca acum clubul Retromobil (infiintat in 1998) numara cam 60 de membri activi in tara si peste 100 de simpatizanti, care se intilnesc periodic si organizeaza raliuri, parade, raiduri, ex­pozitii deja consacrate (Retroparada Primaverii, Cu Zimbrul prin Carpati, Raliul Carpati Retro, Raidul Marii Negre). In plus, s-au ocupat si cu demersuri le­gislative, astfel incit, din 2005, exista prevederi speciale pentru vehiculele istorice.

Ce spun reconditionatorii
Probabil fiind singura femeie care s-a aventurat sa treaca vreodata pragul atelierului de re­con­ditionari Autoclassic, am fost privita la inceput cu oarecare neincredere. Apoi am aflat citeva amanunte practice esentiale. Daca ai de gind sa devii proprietarul unei frumoase masini de epoca, trebuie sa stii ca reconditionarea poate dura de la sase luni la citiva ani de zile, iar pretul unei asemenea lucrari variaza direct proportional cu raritatea si vechimea masinii (limitele sint cam 5.000 si 30.000 de euro); motocicletele, in schimb, sint o treaba ceva mai simpla si mai ieftina (dureaza doua-trei luni si pretul nu trece de 10.000 de euro).

Piesele se fac sau se comanda in alte tari (Germania, Austria, Statele Unite), in care exista o adevarata industrie a masinilor istorice. Multe masini ante si interbelice au structura de lemn, ceea ce devine o problema la restaurare pentru ca, dupa spusele lui Razvan Ghietau de la Autoclassic, „nu mai gasesti astazi oameni care sa lucreze in lemn'. La noi, nu prea mai exista „masini intregi', ci mai mult „la punga'; proprietarii vin cu masina dezasamblata si primul pas pentru cei de la service este sa faca un inventar, pentru a stabili ce lipseste. Abia apoi se trece la lucrul propriu-zis: curatarea vopselei, refa­cerea subansamblurilor („la asta lucrezi luni de zile si nu se vede nimic!', exclama cu naduf unul dintre mecanici), cablajele, interiorul, tapiteria, detaliile.

Se documenteaza de pe Internet si din cartile tehnice ale masinilor, care mai pot fi cum­parate de la tirgurile de specialitate din strai­na­tate (cum ar fi cel de la Essen). Cele mai vechi si frumoase masini lucrate, cu care cei de la Autoclassic se mindresc, au fost un Ford T din 1926, o Skoda din 1939 si un Ferrari 360 din 1969. Citeva sfaturi pentru detinatorii masinilor istorice: sa ai un garaj unde sa iti tii masina, sa o pornesti macar o data la doua saptamini, sa o duci o data pe an la service, la un „control' si, mai ales, sa ai multa rabdare!

Daca tii mortis sa fii proprietarul unui frumos si razboinic M461 vopsit in culori de camuflaj, atunci trebuie sa mergi la George Pantelimon, supranumit „tata IMS-urilor'. Nici nu mai stie exact cite a avut si cite i-au trecut prin mina, la reconditionat. George iti face rost de orice piesa ai nevoie si iti gaseste orice fel de accesoriu trasnit de pus pe bord (cum ar fi o insigna originala din era comunista).

Se pare ca a fost o vreme cind era trendy sa intri cu masina M461 prin baltoace si sa vii acasa murdar de noroi, dar acum lucrurile s-au asezat pe alt fagas, ceva mai cuminte, si se prefera week-end-urile la padure sau la munte…

Foto: Hepta

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
peroz.ro
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din lifestyle