Cum arata un job de vis?

Ti-ar placea sa fii asistentul personal al unei vedete de la Hollywood? Da, petrecerile exclusiviste, serile de la Oscar, hainele fabuloase pe care le porti... Raspuns gresit! A se traduce: crizele de isterie facute doar pentru ca ai uitat ca saptamina asta nu bea decit sucuri naturale – „ce e cu Cola aceea in frigider?”; alergatura incolo si incoace pentru ca divei nu-i place rochia pe care i-ai adus-o...

Cum arata un job de vis?

Ti-ar placea sa fii prezentatoare TV? Lumea care te asculta, care te suna, care te recunoaste pe strada… Nooop! Din nou, raspuns gresit: trezirea la ora 5 dimineata – si nu poti intirzia pentru ca nu ti-a sunat ceasul – stirile de dimineata trebuie sa inceapa la timp (preferabil cu tine in cadru), zimbetul obli­gatoriu (si ce daca te doare maseaua sau aseara te-a parasit iubitul?).

Copywriter? Ei bine, din nou raspuns gresit! Pentru ca o reclama nu se concepe asa, stind cu picioarele pe birou si o cafea in brate: trebuie sa respecti un dead-line strict, sa tii cont de sugestiile clientului, sa refaci de zeci de ori sloganul…

Vezi bine, nici un job nu e ideal. Nici un post nu e unul de vis, in care sa faci doar ce iti place. Si n-ai de unde sa stii ca prietena ta e mult mai relaxata pina nu incerci sa stai… in pantofii ei de la birou. „Tinerii din zilele noastre sint luati pe sus de viltoarea evenimentelor, de trend si uita sa-si rezerve timp pentru introspectie, pentru a se gindi la ce-si doresc cu adevarat, ce le-ar placea sa faca, ce abilitati forte au si care le sint minusurile”, spune Carmen Iorgulescu, senior consultant la Plus HR Solutions. „Ca orice tinara atrasa de lumea stralucitoare a modei, mi-am dorit si eu sa ajung model“, povesteste Carmen. „Doar ca eram fie prea jenata si lipsita de incredere in mine, fie prea mindra sa ma duc la o agentie de modeling si sa trec printr-un casting. Intotdeauna am zis ca daca ma va remarca cineva la cumparaturi… ei bine, atunci pro­babil ca voi da curs invitatiei. Intre timp am terminat si facultatea, si masterul, si au trecut cinci ani de activitate in consultanta HR. Credeam ca mi-a trecut. Dar intr-o zi m-a sunat o prietena si m-a intrebat daca n-as vrea sa particip la o sedinta foto pentru o revista. Desi sint o persoana destul de rationala si analitica, in doua minute acceptasem propunerea fara sa intreb in ce va consta, cum se va desfasura. My dream job! Ajunsa la redactie, m-am intilnit cu echipa de stilisti, am vazut hainele care asteptau sa fie probate. Frematam de bucurie. Dupa patru ore ieseam din redactie spu­nind: „Doamne, iti multumesc ca mi-ai dat ocazia sa vad ce in­seam­na mode­ling”.

Acum pot sa-mi vad linistita de cariera mea. Stiu ca nu voi mai repeta aceasta experienta. Totul parea asa de stralucitor si de frumos din afara. Daca m-ar intreba cineva ce a insemnat pentru mine o secventa din viata unui model, ce i-as spune? Ca inseamna multa supunere, ca trebuie sa intelegi ca ai putere limitata de decizie, vis-à-vis de machiaj, imbracaminte sau coafura, multa rabdare”, isi povesteste Carmen propriile experiente despre „job-ul de vis” de odinioara.

Multi oameni isi imagineaza job-ul perfect asa cum viseaza la casa sau masina perfecta. Un job care e placut, bine platit, in care organizatia te apreciaza si ai cit timp liber iti doresti“, spune Cristina Pasat, manager al agentiei de reurse umane Professional.

Meserii in voga

Ca si in moda, si in domeniul resurselor umane tendintele se schimba de la sezon la sezon. Ca si vestimentatia, exista job-uri la moda. Sau demodate. Daca in urma cu citiva ani cele mai cautate locuri de munca erau cele de avocat sau doctor, meseriile „artistice”, cele in care timpul, tinuta adoptata la birou si jargonul folosit nu mai sint atit de incorsetate in sabloane, au cistigat tot mai mult teren. Care sint cei mai fericiti oameni? Cei care lucreaza pentru ei insisi – raspund, in proportie de 61%, femeile participante la sondajul efectuat de Neogen pe site-ul www.best­jobs.­ro.

Ce e mai cool decit sa fii propriul tau sef? Poate sa fii artist, sa urci pe scena, sa ai o viata in lumina reflectoarelor. Asa ca aproape un sfert dintre participantele la acest sondaj spun ca cei mai fericiti oameni sint artistii, scriitorii si muzicienii. Iar 6% si-ar gasi fericirea intr-un repaos total… Oricum, indiferent de raspunsul ales, cel mai cool pare mereu job-ul celui de linga tine. Pentru ca pare mult mai relaxant, pentru ca e mai distractiv. Sau mai banos. Cel putin asa iti inchipui tu.

Generatia „Instant“

„Cei mai multi candidati viseaza sa lucreze intr-o firma multi­na­tionala. Motivatia? Sa calatoreasca, sa aiba salarii ca afara si sa fie promovati cit mai repede, sa ajunga in pozitii manageriale”, accentueaza Alina Bote­za­tu, managing partner la compania de resurse umane Perspective Group. Dezavantaje? Sint cel putin la fel de multe ca si avantajele. „E adevarat, calatoresc mult, dar asta implica mai putin timp petrecut cu familia sau cu prietenii – citeodata mi-as dori sa ma mai «adun» si pe acasa. De multe ori cele opt ore de program nu sint doar opt, ci 14 sau 16 daca un proiect trebuie terminat rapid. Ca sa ajung intr-o functie superioara celei pe care am intrat in firma am fost nevoita sa urmez cursuri de specializare – citeva luni n-am mai avut nici week-end-uri libere, eram din nou la scoala”, isi aminteste o prietena, brand manager intr-o companie farmaceutica.

Daca e sa ne uitam la statistici, titulaturile celor mai cautate locuri de munca de pe piata româneasca se termina, invariabil, in „manager”. Fie ca e vorba de „brand manager”, „PR manager”, „relationship manager”. Cum ar veni, romanilor le place sa fie sefi. Daca se poate, dupa doar citeva luni de experienta si cu o pregatire profesionala minima. „Cei mai multi candidati se inghesuie la job-urile dinamice, din vinzari sau marke­ting, cele care presupun uzura rapida printr-un program de lucru prelungit si cu cistiguri pe masura“, apreciaza Eugen Dumbrava, senior HR consultant la Netbridge (www.hr-romania.ro). „Muncile par usoare pentru ca nu necesita ani de zile de formare academica, ci doar citeva luni de pregatire profesionala intensiva. Generatia «instant» e grabita si orientata catre cistigul imediat.” Unii se vad sefi inca de la absolvire: „Absolventii facultatilor de management doreau sa fie ma­nageri inca din facultate, fara a-si pune problema in ce departament sau in ce domeniu de activitate macar”, spune managerul agen­tiei Profes­sio­nal.

„Am avut o candidata care spunea ca isi dorea de mica sa faca marketing si PR. Pentru ca, spunea, „e un domeniu foarte creativ, unde poti da dovada de foarte multa initia­tiva, poti face promotii si reclame. Intr-adevar, marke­ting-ul si PR-ul sint doua domenii de activitate foarte moderne. Inseamna, asa cum a intuit respectiva candidata, si creativitate, si promotii, dar mai mult decit atit inseamna un job care cere o disponibi­litate aproape totala, un job care nu se limiteaza niciodata la opt ore de lucru si nici la un program fix. Inseamna analiza, organizare, planificare”, spune Carmen Iorgulescu.

„Stiu ca multe prietene ma invidiaza ca toata ziua organizez evenimente, lansari si cocktailuri. Dar ele trebuie sa vada si celalalt aspect al muncii mele: stau pe tocuri cite o zi intreaga, de la 8 dimineata la 10 seara, pentru ca totul sa iasa bine, dau zeci de telefoane si scriu sute de mail-uri pe zi. Si trebuie sa fiu mereu cu zimbetul pe buze, indiferent daca am sau nu chef”, imi povesteste PR-ista Simona despre „partea goala a paharului”.

Cind visezi la job-ul vecinului

„Candidatii, mai ales fetele, se inghesuie la job-urile din PR, publicitate, marketing sau banci. Ei bine, fiecare dintre aceste posturi are, in­tr-ade­var, avantajele lui, dar si o multime de dezavantaje”, subliniaza Alina Botezatu. Orice poveste are, asadar, un revers: „In marketing si comunicare candidatii sint atrasi de dinamismul, creativitatea si po­ten­tialul de dezvoltare specifice acestor domenii. Insa oferta de pe pia­­ta e mult mai mica decit cererea, activitatea reala e de multe ori mult mai statica, mult mai repetitiva si mai disciplinata decit se asteapta candidatii”, continua ea.

Care sint zonele de interes maxim pentru absolventii si „cautatorii de job-uri” din ziua de astazi? „Pentru tineri pare foarte cool sa lu­crezi in domeniul resurselor umane, al modeling-ului, in PR si marketing sau psihoterapie. Pentru ca sint domenii la moda, pentru ca de multe ori absolventii nu au suficienta informatie in jurul lor din care sa-si dea sea­ma ce inseamna cu adevarat aceste job-uri, nu exista parinti, frati mai mari care sa le impartaseasca din aceasta experienta”, spune consultantul de la Plus HR Solutions. „Am avut la interviu o tinara domnisoara studenta la Facultatea de Psihologie care isi dorea sa ajunga sa faca psihoterapie, sa aiba propriul ei cabinet. Era o fata ex­trem de volubila, dinamica, interesata de a interactiona cu altii. Insa se plictisea daca facea doua zile la rind acelasi lucru, devenea irascibila daca statea mai mult de doua ore pe acelasi scaun. Cre­deti ca ar fi ajuns un terapeut de succes?”, se intreaba Carmen Ior­gulescu.

Cum si-au ales femeile domeniul in care lu­creaza? 41% dintre participantele la un sondaj facut de www.bestjobs.ro declara ca nu pot spune exact, ca tendintele au fost cele care le-au adus aici. Un sfert dintre ele si-au descoperit talentul „la minut”, iar un alt sfert dintre respondente spun ca asta si-au dorit dintotdeauna. „Statistic vorbind, pe www.bestjobs.ro cele mai multe CV-uri sint depuse pentru posturile de consilier relatii cu clientii, traducator, redactor, consilier juridic, asistent manager si promoter. Orice si-ar inchipui candidatele despre acele posturi, ele nu sint chiar usoare. Pentru fiecare dintre ele exista o lista foarte lunga de cerinte de indeplinit si de responsabilitati viitoare”, subliniaza Maria Suciu, PR manager la Neogen. Mai mult decit atit, pe site-urile de recrutare apar o serie de job-uri relativ noi, la care aplica tot mai multe femei, dar ale caror cerinte profesionale sau „job description” sint oarecum invaluite in mister.

Daca despre consilierii de asigurari stim suficient de multe lucruri (si cel mai important dintre ele – verificat probabil pe pielea fiecaruia dintre noi – este ca „atunci cind esti dat afara pe usa trebuie sa intri inapoi pe geam”, exista si o multime de alte job-uri despre care multa lume nu stie (aproape) nimic. Food-stylist? Nu, nu e vorba doar sa aranjezi frumos niste preparate, nici sa le gusti, ci trebuie sa tii legatura cu o intreaga echipa, sa o coordonezi, sa stai toata ziua in picioare la un shooting… si a doua zi sa o iei de la capat.

Head hunter? Cerinta de baza – sa cunosti cit mai multi oameni din industrie. Sefi, daca se poate, pentru ca nimeni nu te va trimite sa bati tara in lung si in lat dupa simpli agenti de vinzari. Trainer? Ca sa conteze cuvintul tau ai nevoie de specializari, de multa scoala, de cursuri si acreditari (multe dintre ele extrem de scumpe). Concluzia? Job-ul celui de linga tine nu e mai bun, mai usor sau mai cool. E doar altfel. Si nu poti ai de unde sti daca nu cumva e chiar mai putin distractiv decit al tau…

Arhiva revistei ELLE

Foto: Dreamstime

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Antena 1
Publicitate
substantial.ro
Unica.ro
Mai multe din lifestyle