Colecția Dior Haute Couture creată de Maria Grazia Chiuri pentru primăvară-vară 2025 evocă teme ale croitoriei tradiționale, în special creativitatea secolelor trecute.
Colecția Haute Couture de primăvară-vară 2025 creată de Maria Grazia Chiuri pentru Dior reprezintă oportunitatea de a redescoperi teme esențiale ale istoriei vestimentare, ȋn special creativitatea secolelor precedente, dar și de a ne duce ȋnapoi ȋn timp către o dimensiune care nu aparține nici trecutului, nici viitorului, ci modei în sine și a ideii de transformare asociată acesteia.
În acest paradox temporal, Maria Grazia Chiuri se desfășoară în libertate deplină, de parcă oglinzile prezente ȋn studioul couture ar putea permite, aidoma oglinzii lui Alice, accesul către o altă realitate, dominată de mutații constante ale sensului. O realitate care ar îndeplini acest vis al modei și care ar avea puterea de a metamorfoza forme și emoții. Directorul de creație s-a inspirat în special din Trapèzeline concepută pentru Dior în 1958 de tânărul Yves Saint Laurent. Astfel, colecția devine o serie de întâlniri imprevizibile în țara minunilor, unde aici și acum se joacă continuu de-a v-ați ascunselea, de parcă o ființă în continuă evoluție ar descoperi prin fiecare mișcare, în această perioadă în continuă schimbare a modei, recompuneri trecătoare și fantastice. Pantalonii din tulle cu dantelă, de exemplu, reprezintă amintirea unei femei-copil capabilă să depășească atâtea granițe câte dorește, adaptând lumea la scara ei, imensă sau minusculă.
În acest joc al contrastelor, ea poate fi o femeie a florilor, într-o pelerină de petale sau într-o rochie scurtă care scoate în evidență corola unui bust voluptos sau o femeie-păsăre și o complice a unui headpiece care dezvăluie un mohican punk ce se întinde către cer.
Crinolina, în varianta sa modernă și practică, se dovedește a fi un teren propice pentru evocarea amintirilor, cedând celor mai excesive fantezii și modele. Această cușcă ce își ascunde construcția dezvăluie fire care se întind și se unduiesc la fiecare mișcare, ca niște ramuri brodate. Ascunzându-și pur și simplu structura, firele pun în valoare bluzele vaporoase decorate cu broderii florale. Bustierele vizibile și fustele drapate sunt de neuitat. Silueta Cigale, concepută de Monsieur Dior pentru linia Haute Couture de toamnă-iarnă 1952-1953, este repropusă aici din țesăturile moiré originale, adoptate pentru o fustă scurtă asociată cu un frac fitted, accentuând proporțiile contrastante. Pelerina este impodobita cu pene delicate lucrate din organza.
Negrul, atât sobru, cât și superb, pune ȋn valoare paltoanele, iar rochia lungă strălucește prin broderia sa tridimensională din argint strălucitor, părând suspendată în perpetua temporalitate a modei, a cărei esență este să împlinească dorințe de tot felul.
Foto: Profimedia, PR