Ce a fost mai întâi, oul sau găina? Jean-Charles de Castelbajac sau Jacquemus?

Dimineață, la cafea, am fost asaltat de notificări pe Instagram – panică în lumea modei! Brand-ul mexican Olmos y Flores își revendică enorma pălărie din pai, pălărie ce a devenit sinonimă, în ultima perioadă, cu un alt brand în vogă – Jacquemus.

Ce a fost mai întâi, oul sau găina? Jean-Charles de Castelbajac sau Jacquemus?

Designerii Olmos y Flores au făcut declarații pentru Vogue Mexico, explicând faptul că această pălărie a fost realizată de ei, de fapt, utilizând diverse tehnici specifice anumitor regiuni, precum Jalisco.

Adevărat! Nu trebuie să fii expert în istoria modei pentru a face instantaneu o paralelă între Mexic, pălăriile din pai, cultura Mariachi, celebrele pălării sombrero etc.

Pe de altă parte, spiritele s-au aprins și mai tare în momentul în care un alt designer francez, Jean-Charles de Castelbajac, a postat pe Instagram o imagine din show-ul propriu pentru primăvară-vară 1991, susținând că, de fapt, el a inventat pălăria gigantică din pai.

Ei bine, eu cred că nimeni nu a inventat nimic, mai ales dacă nu vorbim de o chestiune specifică. De ce, bunăoară, brand-ul Olmos y Flores nu a ieșit cu declarații încă din 2015, momentul în care Jacquemus a început să promoveze în colecții pălării enorme din pai?

Răspunsul, din punctul meu de vedere, e simplu – aveau nevoie de publicitate și și-au făcut-o, prin Jacquemus. Nu vreau să pun și eu paie pe foc, sau paie pe pălărie, dar dacă luăm la analizat fotografii de arhivă cu celebra româncă Renee Perle, muza lui Jacques-Henri Lartigue în perioada interbelică, vom descoperi multe pălării din pai, enorme, semnătura ei stilistică, care nu fost cu siguranță realizate de Olmos y Flores, nici de Jean-Charles de Castelbajac. Nici măcar nu erau născuți atunci!

Bref, dacă tot vrem să dăm credit, hai să mergem fix la origini, nu? Mă îndoiesc că mai poate veni cineva în 2018 și afirma că el a inventat mâneca raglan, rochia cu spatele gol sau pantalonii cu talie înaltă și pense! Au fost deja inventate toate aceste lucruri și designerii, la unison, le folosesc.

Nu ați văzut chestiuni similare în colecțiile Prada, Max Mara, Givenchy, Celine, Balenciaga? Au venit, de exemplu, urmașii lui Madame Gres să ceară drepturi de autor? Păi ar băga în faliment, pe loc, toate casele de modă care fac rochii!

Tot așa cum business-ul Zara ar trebui interzis, nu? De ce mai purtați haine de la Zara? Sunt copiate. TOATE! De ce vă asezați în majoritatea restaurantelor pe scaune care sunt replici după alte scaune celebre – Eames, Pierre Jeanneret?

Mi se pare o utopie să mai faci asta în 2018. Am văzut, în diverse vacanțe, mii de pălării de pai enorme, vândute inclusiv la tarabe obscure. Pe alea cine le-a făcut, cine le-a inventat?

Dar, în momentul în care cineva are succes, e normal să vrei să ai și tu. E cunoscut faptul că cele mai mari orgolii există în lumea modei și în mediile literare.

Eu percep toată această furtună într-un pahar cu apă drept o strategie de marketing din partea brand-ului Olmos y Flores. Ei îi plătesc cumva pe artizanii de la care s-au inspirat? Cu siguranță nu! Toți designerii români care fac ii sau cojoace creditează undeva femeile care produceau ii și cojoace încă de acum 100 de ani? Cu siguranță nu.

Le-aș recomada designerilor să facă un exercițiu – să identifice, în propriile colecții, elemente pe care și le-au însușit, deja, de la alți colegi de breaslă care activau cu mult înaintea lor. Și se vor liniști brusc!

Citește și:
Mai purtăm papucii cu blană?

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Unica.ro
Trending news
Mai multe din lifestyle