Asociația Psihologilor: precizări importante despre educație sexuală, homosexualitate și masturbare

Asociația Psihologilor demontează argumentele false ale politicienilor și conservatorilor locali privind educația sexuală. Trei precizări importante din primul mesaj al unui for specializat din România despre subiect.

Asociația Psihologilor: precizări importante despre educație sexuală, homosexualitate și masturbare

Asociația Psihologilor din România (APR), cea mai veche şi mai complexă organizaţie profesională a psihologilor pe plan local, a făcut public un comunicat prin care susține educația sexuală și face, în premieră, importante precizări despre atracția sexuală pentru persoane de același sex și despre auto-stimulare.

După ce, în ultimii ani, educația sexuală a devenit în România un subiect fierbinte, susținută cu ardoare de unele tabere și respinsă categoric de altele, de la nivelul dezbaterii publice de pe rețelele sociale până în Parlament, Asociația Psihologilor vine cu lămuriri științifice care să clarifice discuția. Mai mult, organizația face apel la „psihologi, profesori, guvernanți, parlamentari și alți decidenți să urmeze recomandările ghidurilor internaționale de bune practici în materie de educație sexuală, fiind conștienți de concluziile derivate din cercetarea științifică.”

Asociația Psihologilor, despre educația sexuală

Organizația își arată susținerea pentru educația sexuală, înțeleasă, în acord cu ghidurile internaționale, „ca fiind un proces de predare și învățare incremental, bazat pe dovezi științifice, adaptat la vârsta și la nivelul de dezvoltare cognitivă și afectivă a copiilor.” Mai mult, Asociația subliniază faptul că acest tip de educație are la bază „respectarea drepturilor fundamentale ale omului, întrucât promovează accesul copiilor și adolescenților la informații relevante legate de sănătate, siguranță, protecție și nediscriminare”, și că disciplina nu adresează doar sexualitatea, așa cum fals s-a speculat pe parcursul ultimilor ani. Asociația Psihologilor atrage atenția asupra faptului că educația sexuală privește și noțiuni despre dezvoltarea corpului uman, despre caracteristicile bio-psiho-sociale ale pubertății, despre relații sănătoase și comunicare eficientă, valori și drepturi umane, consimțământ și siguranță, imagine corporală, non-discriminare și respect pentru diversitate.

În același timp, Asociația Psihologilor conchide, în baza cercetărilor publicate în jurnalele științifice de specialitate, că educația sexuală nu crește activitatea sexuală sau comportamentele sexuale riscante, ba dimpotrivă, contribuie la responsabilizare și la amânarea debutului vieții sexuale, că nu crește rata de infectare cu boli transmisibile sexual, că reduce frecvența sarcinilor nedorite și crește frecvența utilizării mijloacelor de contracepție, dar și că dezvoltă cunoștințele copiilor și tinerilor despre sexualitate, relații, emoții și sănătate. Comunicatul mai subliniază și că aducația sexuală este mai eficientă decât programele care promovează abstinența și că poate, în timp, să conducă la reducerea ratei violenței de gen și a ratei de abuz sexual.

Despre atracția între persoane de același sex

Asociația Psihologilor din România aduce clarificări și pe tema homosexualității, una cel puțin la fel de intens dezbătută în țară. Așadar, comunicarea acestora arată că „consensul științific internațional, reflectat atât prin manualele de diagnoză, cât și prin pozițiile asociațiilor internaționale de psihologie, este că atracția sexuală față de persoane de același sex nu reprezintă o boală sau o tulburare mintală. O tulburare mintală, prin definiție (conform DSM-5 și ICD-11), constă într-o serie de modificări care produc în sine suferință ori afectarea funcționării în viața de zi cu zi (calitatea vieții, relațiile sociale și/sau performanța academică ori la locul de muncă), ceea ce nu se întâmplă în cazul persoanelor atrase de același sex, decât în măsura în care sunt hărțuite, umilite, sau discriminate.”

Clarificări despre masturbare

„Comportamentele de auto-stimulare (masturbarea) sunt obișnuite și apar natural în dezvoltarea copilului, încă de la vârste timpurii, din etapa de explorare. În sine, acestea nu sunt periculoase și nu conduc la dezvoltarea unor tulburări pe termen lung. Dimpotrivă, se pare că pedepsirea acestor comportamente, înjosirea/umilirea copilului și rușinea asociată cu pedeapsa pot conduce, mai degrabă, la probleme în dezvoltarea acestuia. Este recomandată o atitudine deschisă, normalizatoare din partea părintelui, completată de instrucțiuni comportamentale cu privire la momentele și situațiile în care aceste comportamente sunt adecvate (de ex., nu într-un cadru social).”, se mai arată în comunicatul emis de Asociația Psihologilor din România, în urma unei hotărâri adoptate în Consiliul asociației pe 31 iulie 2021.

În final, Asociația își exprimă speranța că această luare de poziție va constitui un reper pentru a distinge între argumentele reale și cele nefondate, în dezbaterea publică privind aceste teme. „Faptele nu sunt nici ideologice, nici politice.”

Citește și:
Lecții de ipocrizie versus ore de educație sexuală

Foto: Profimedia

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
peroz.ro
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din lifestyle