Alexandru Cumpănașu, doar un simptom al unei educații bolnave

Succesul lui Alexandru Cumpănașu pe TikTok, unde deține contul Profu Online, a declanșat un scandal de proporții despre educație. Dar este unul fals, care nu ajută educația cu nimic.

elle Editorial de Ioana Ulmeanu

Câteodată, foarte rar, cum se întâmplă în aceste zile cu cazul lui Alexandru Cumpănașu, devenim toți extrem de preocupați de educația copiilor din România. Se întâmplă și când vreun copil suferă vreun accident absurd în toaletele din exteriorul școlilor, când rapoartele anuale ne indică procentul uriaș de analfabeți funcțional pe care îl produce școala românească sau când vreun profesor își jignește sau agresează fizic elevii la clasă, eventual surprins de camera unui telefon. Altfel, nivelul discuției publice despre educație e plat și lin, cu mici urcușuri orgolioase atunci când președintele anunță planuri grandioase și nefuncționale precum România educată sau când vreun olimpic – excepție de la regula învățământului românesc – ajunge la o performanță notabilă. Dincolo de încurajarea unei competitivități toxice sau de revolta generată de eternul fond al clasei, discuțiile adânci și utile despre educație sunt aproape inexistente.

Dar, când vine vorba despre Cumpănașu, ele reapar. Despre ce este vorba? Alexandru Cumpănașu, ajuns în atenția publicului larg odată cu cazul crimelor de la Caracal, din postura de unchi justițiar al uneia dintre victime, și-a făcut un cont pe TikTok, rețeaua de socializare cu cea mai mare ascensiune din România, populată în procente mari de copii și adolescenți. Între videoclipurile cu provocări haioase și dansuri repetate la nesfârșit, și-a făcut loc noua identitate a lui Cumpănașu – Profu Online – care își propune să facă mentorat și coaching pentru elevi, studenți și părinți'. În clipuri scurte, Cumpănașu servește tânărului său public lecții despre școli și profesori, le promite elevilor că-i va învăța ce drepturi au și, spun unii, instigă la o atitudine disprețuitoare față de școală și personalul ei.

Cine este Profu Online

Potrivit propriului CV, Alexandru Cumpănașu a construit Coaliția Națională pentru Modernizarea României, a realizat emisiuni TV, dar a și fost angajat ca expert în cadrul proiectului Consolidarea cadrului pentru creşterea calităţii serviciilor publice şi sprijinirea dezvoltării la nivel local derulat de SNSPA, lucru ce a generat o adevărată controversă după ce acesta a recunoscut că nu a terminat facultatea, condiție necesară pentru calitatea de expert.

Mai târziu, coaliția condusă de acesta a fost desemnată de guvernul Orban ca parte a unui organism consultativ, coordonat de Ministerul Fondurilor Europene, după ce fusese pus Cumpănașu sub acuzare de DNA Constanța pentru furnizare de date false într-un proiect cu fonduri europene (cel derulat de SNSPA). A candidat independent la președinția României, iar cu două luni în urmă a creat contul de TikTok în care vorbește despre educație, care a adunat peste 500.000 de urmăritori. Printre subiectele predilecte ale lui Cumpănașu pe contul său de TikTok se numără atacuri la adresa temelor pentru vacanță, modalități prin care pot fi reclamați profesorii care-și insultă elevii sau explicații cu tentă juridică ale motivelor pentru care elevii au voie să nu-și deschidă camerele video în timpul cursurilor online.

Impostura lui Cumpănașu și dublul standard al discursului despre educație

Formatori de opinie din domeniul educației au scris în ultimele zile despre pericolul reprezentat de contul lui Cumpănașu de pe TikTok și despre felul în care acesta poate instiga elevii să disprețuiască școala. Ciprian Mihali, profesor de filosofie la Universitatea Babeș Bolyai, susține că acesta nu face altceva decât să-și promoveze imaginea utilizând problemele reale ale sistemului de învățământ. Cumpănașu exploatează cu un cinism absolut toate găurile din șvaițerul educației românești: lipsa de autoritate a ministerului, lipsa de atractivitate a cursurilor online, nenumăratele improvizații și carențe ale organizării școlare, ostilitatea crescândă a copiilor față de școală, de educație și de cunoaștere în general, dar, și mai larg, renunțarea de către aproape întreaga societate la educație ca strategie pentru dezvoltarea personală și colectivă'.

Anamaria Nicola, profesoară la Facultatea de Jurnalism, avertizează: Cumpănașu se joacă diabolic cu mintea tinerilor/oamenilor și apasă exact pe butoanele necesare ca să pară un salvator, un om care te scapă de ăștia din sistem care vin cu regulile lor și încearcă să te distrugă.'

Desigur, unele dintre postările lui Cumpănașu sunt problematice – iar reacțiile urmăritorilor lui, precum cele ale fetelor care dansează ca răspuns la clipurile lui, pot să genereze îngrijorare.

Ca urmare a reacțiilor publice, presa a scris, pe surse, că Poliția Capitalei ar face verificări în legătură cu contul de TikTok al lui Cumpănașu și cu conținutul pe care acesta îl postează în rețea.

Gazetarul Cristian Tudor Popescu, consultat de Digi24 pe subiect, nu a întârziat să dea verdicte, numindu-i pe unii dintre elevii care îl urmăresc pe Cumpănașu pierduți pentru educație'. Dar tot el este cel care notează, just, lipsa educației media din școala românească, în condițiile în care copiii de vârstă școlară își petrec mare parte din timp consumând conținut pe Internet. Lucrul cel mai important, și care într-un fel marchează ruptura școlii românești față de viață, este inexistența unui curs, unei discipline la școală, încă din clasa a V-a, dacă nu mai jos, în legătură cu internetul.'

Și Cristina Lupu, directoarea Centrului pentru Jurnalism Independent, a declarat pentru platforma Școala9 că educația media ar fi o soluție pentru astfel de situații. Ce trebuie noi să învățăm e că nu există medii pe care să le considerăm nedemne de a ne pune mesajele acolo. TikTok este o rețea la care ne uităm cu dispreț, dar adolescenții sunt acolo, se informează de acolo și, în loc să încercăm să le schimbăm acest obicei, ar trebui să furnizăm și noi conținut interesant pentru ei, în mediile în care se află'.

Cert este, însă, că prezența și presupusul succes al lui Alexandru Cumpănașu pe TikTok nu sunt probleme în sine. Rețelele sociale mustesc de impostori. Singura problemă a educației românești pe care o arată scandalul Cumpănașu este aceea că elevii sunt deconectați de școală, că nimeni nu le răspunde acolo pertinent și convingător la întrebări și că, astfel, ei riscă să își ia drept repere astfel de personaje

Dar această deconectare nu e provocată de instigările lui Cumpănașu. Ea există de mult, și va continua să existe cât timp privim, spre exemplu, cu mai multă îngrijorare spre delirul cu tentă conspirativă al unui utilizator de TikTok decât către probleme mai spinoase ale educației. Cum e numirea recentă a ministrului Cîmpeanu.

Cîmpeanu, care a mai servit în această funcție și în guvernul Ponta, a fost secretar general în Consiliul National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare (CNATDCU), ajuns acolo după ce instituția a decis că Victor Ponta a plagiat în lucrarea de doctorat, iar ministrul educației de la acea vreme, Liviu Pop, a mărit numărul de membri ai Consiliului de la 21 la 44. Din postura de ministru al Educației, Cîmpeanu este considerat responsabil pentru Ordonanța de Urgență care amnistia plagiatorii, permițându-le doctorilor să renunțe la titlu. Plagiatul lui Gabriel Oprea sau scandalul Baranga, fost președinte al Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor, conducător de doctorate la USAMV, unde rector era Sorin Cîmpeanu, sunt alte competențe care l-au recomandat pe acesta drept ministru al Educației. În condițiile în care acest om conduce acest minister, aparenta popularitate pe TikTok a lui Cumpănașu nu e nimic altceva decât un fapt divers.

Sau, dacă numirea lui Cîmpeanu în această funcție nu e suficientă ca să arate că, încă o dată, încă un guvern nu dă prea mare importanță educației, poate o scandaloasă declarație a actualului premier Cîțu, din 2019, pe când era ministrul Finanțelor, poate să ne dea dimensiunile dezastrului: Eu cred că ar trebui să terminăm cu această propagandă, adică sănătatea şi învăţământul, prioritatea zero în România. (…) E momentul ca România să-şi pună prioritatea zero sectorul privat.'

Deci, da, scenariul în care Cumpănașu este un instigator periculos pentru educația copiilor poate să fie adevărat. Dar pericolul reprezentat de el pălește în fața lipsei de integritate a celui care gestionează educația românească în acest moment. Iar disprețul față de educație pe care îl propovăduiește Cumpănașu nu are greutatea celui afișat cu convingere de actualul prim-ministru.

Citește și:
De la Seinfeld la Sex and the City: 10 seriale care au schimbat televiziunea și felul în care privim lumea

Foto: Libertatea

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
peroz.ro
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din lifestyle