Moștenirea lui Virgil Abloh

Virgil Abloh a murit duminică din cauza unei forme agresive de cancer.

Designer-ul de 41 de ani, director artistic Louis Vuitton pentru linia de bărbați și fondatorul brandului iconic Off-White, a fost descris pe pagina sa de Instagram drept „un tată, un soț,un  fiu,un frate și un prieten devotat”.

Omagiile curg pentru Abloh. Gigi Hadid a scris pe pagina sa de Instagram: „Bunătatea și generozitatea lui au lăsat o amprentă eternă asupra fiecărei persoane pe care a întâlnit-o, i-a făcut pe toți să se simtă importanți și speciali. Ne va fi tuturor dor de el și va fi pururi prețuit și sărbătorit atât de mine, cât și de toți oamenii și industriile care au avut norocul să lucreze cu el și să cunoască adevărata stea care a fost acest om”. Idris Elba a postat pe Twitter: „Prea devreme Virgil. Ne va fi dor de tine de pe această lume”, iar Hailey Bieber a postat poze cu Abloh creându-i rochia de mireasă.

Abloh a fost ca formare architect. A studiat arhitectura la Illinois Institute of Technology, dar a cunoscut celebritatea ca director de creație al lui Kanye West, ambii find din Chicago și stagiari în același timp la Fendi, punctul de pornire pentru o prietenie apropiată bazată de pasiunea pentru modă.

Virgil Abloh a schimbat fața modei și a lăsat în urma sa o moștenire ce nu va fi uitată.

Acum, de exemplu,  suntem obișnuiți să vedem treninguri și pantofi sport pe podiumurile săptămânilor modei, dar stilul athleisure nu a fost întotdeauna acceptat de industria de lux. Abloh a jucat un rol important în introducerea lui în mainstream, mai ales cu ajutorul label-ului său Off-White, fondat în 2012. In acest fel a reunit practic în colecțiile lui lumile streetwear și couture, de cele mai multe ori chiar fizic. Pentru colecția de toamnă-iarnă 2020 modelele au pășit pe podium purtând fuste sau rochii din tulle supradimensionate în combinație cu jachete de vânt,cu  tricouri basic sau cu body-uri deconstruite.

Off-White l-a transformat pe Abloh într-unul dintre cei mai hot designeri ai epocii sale, devenind cunoscut nu numai pentru alăturări neconvenționale, ci și pentru anumite elemente ce au devenit imediat semnătura sa reconoscibilă. În special prin pattern-ul de a pune totul între ghilimele, cu majuscule, pe hainele și accesoriile sale. În timp ce unele persoane au comentat că este un trademark lipsit de inspirație (cine s-ar fi gândit să imprime pe o eșarfă cuvântul „SCARF”), acest lucru a condus la recunoașterea instantanee a operei sale. Abloh a inclus acest trademark chiar și în ținuta de nuntă a lui Hailey Bieber, pe voalul ei fiind inscripționat: „TILL DEATH DO US PART”.

Pentru Abloh, care a crescut „săpând în colecția de discuri a părinților” pentru a găsi muzică nouă de ascultat, experiența acustică a prezentărilor sale de modă a fost întotdeauna la fel de importantă ca îmbrăcămintea pe care o trimitea pe podium.

„Când vorbești despre modă și despre o prezentare, trebuie să fii aproape ca un DJ care studiază și petrece 10.000 de ore în club, pentru că opțiunile sunt limitate”, a explicat designerul. „Trebuie să iei în calcul un public cu cunoștințe muzicale diferite și trebuie să te uiți la colecție, apoi trebuie să te uiți la locația prezentării de modă și trebuie să spui: „Ce va îmbunătăți această experiență?” Așadar, este nevoie de multă gândire pentru a găsi melodiile pe care un grup format din oameni diverși să le poată aprecia.”

Colaborările nu reprezintă nimic nou în modă, fiecare asociere între nume faimoase fiind de obicei o reușită și un motiv de bucurie pentru fani, dar Abloh a depășit și aici granițele asocierilor tradiționale. A avut, desigur, și astfel de colaborări, ca de exemplu cea cu Nike, atât pentru pantofi sport, cât și pentru haine sau cea cu Serena Williams pe care a îmbrăcat-o pentru meciurile sale de tenis, colaborarea cu Levis, Moncler, Asap Rocky, Timberland, Champion sau Jimmy Choo, printre altele. Unele dintre ele au fost totuși mai neobișnuite, precum  cea cu Ikea, intitulată Markerad, pentru care a propus covoare memorabile, făcute să arate ca niște chitanțe Ikea, pungi inscripționate cu „SCULPTURE”  sau oglinzile compuse din mai multe bucăți.  

O altă colaborarea neobișnuită a fost cea din 2020, când designerul a făcut echipă cu producătorul german de mașini Mercedes Benz pentru Project Geländewagen, o versiune renovată a SUV-ului Clasa G. Rezultatul a fost o creație unică, cu un design luxos și o estetică futuristă împodobită cu culori primare, semnătura lui Virgil Abloh.

În 2019, brand-ul de apă minerală Evian l-a invitat pe designer să colaboreze la un proiect prietenos cu mediul. La momentul anunțului, s-a menționat că Virgil Abloh ar avea titlul de consilier creativ. Sticla reutilizabilă Soma 100% ecologică, tatuată cu inscripția roz strălucitor „RAINBOW INSIDE” a fost creația acestei uniuni creative.

În 2018, Abloh a fost numit director de creație pentru colecția de bărbați Louis Vuitton, transformându-l în primul designer de culoare al casei și una dintre puținele persoane de culoare cu o poziție de top în modă. A fost un pas uriaș pentru diversitate, iar viziunea lui Abloh pentru brand a fost întru totul despre incluziune.

Arta lui Abloh a creat astfel o narațiune convingătoare printre artiști vizuali, muzicieni, graficieni, designeri de modă și arhitecți. Lucrările sale, electrice și inovatoare, au cuprins, printre altele coperți de albume, design de concerte și comerț. El a îmbrățișat design-ul și muzica încă din copilărie, apoi și-a cultivat pasiunea studiind arhitectura, iar piesele și colecțiile sale leagă cu măiestrie toate aceste pasiuni.

Designer-ul a declarat odată pentru Business of Fashion: „Nu sunt un designer, acest termen îmi pare a fi pentru tradiționaliști”. Iar aceste cuvinte rezumă perfect abordarea sa în ceea ce privește artele creative.  Și deși a deținut unul dintre cele mai vizibile joburi în modă, l-a îmbinat cu o mulțime de alte activități, deschizând lumea modei și arătând că aceasta nu trebuie să fie doar despre haine.

Citește și:

Fashion trend: Marele Gatsby

Foto: Profimedia, Instagram

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Publicitate
substantial.ro
Unica.ro
Mai multe din fashion