INTERVIU DE COLECȚIE: Hubert de Givenchy – maestrul șicului

A traversat timpul și moda. Cel care a fost, printre altele, unul dintre cei mai mari designeri ai secolului XX și confidentul lui Audrey Hepburn a acceptat o conversație cu ELLE! O întâlnire de anvergură cu unul dintre cei mai mari creatori de modă din toate timpurile.

INTERVIU DE COLECȚIE: Hubert de Givenchy – maestrul șicului

ELLE: N-ați încheiat un contract pentru publicitate?
Hubert de Givenchy:
La momentul acela, era căsătorită cu Mel Ferrer, care a venit la mine să-mi ceară un procent din vânzări. Când Audrey a aflat chestia asta, s-a enervat și m-a sunat: „De ce este Mel implicat în povestea asta? Mă simt foarte prost. Uită de toată chestia asta!. Dar Mel îi apăra pur și simplu interesele. Totuși, până la urmă n-a mai existat nici un contract.

ELLE: Mai păstrați legătura cu fiii lui Audrey?
Hubert de Givenchy:
Îl știu pe Sean de când era în scutece și mă mai văd cu el, bineînțeles. Iar de curând Luca a venit la noi acasă la cină. Când mi-a venit ideea cărții, am discutat cu ei foarte mult pe tema asta. Le-am spus că vreau să public această carte ca un omagiu adus mamei lor și că o parte din venituri va merge către o fundație pentru copii. Cu această ocazie, voi vinde o rochie purtată de Audrey în beneficiul unei asociații care ajută copiii. O copie a rochiei pe care a purtat-o în Breakfast at Tiffanys s-a vândut cu 860.000 de dolari la o licitație Christies.

ELLE: Credeți că clienții care cumpără modă s-au schimbat?
Hubert de Givenchy:
Da, bineînțeles. Pe vremuri, existau oameni care apreciau atât de mult țesăturile și broderiile încât uneori cumpărau haine ca și cum ar fi cumpărat opere de artă. Îmi amintesc de o clientă care se uita la un bolero la mine în atelier. Și-l dorea foarte tare, dar i-am spus că n-am timp să-i fac o rochie care să se potrivească cu el. Iar ea mi-a spus: „Dar n-are nici o importanță, nu-l iau ca să-l port. Vreau să-l cumpăr ca să mă pot uita la el din când în când. Vreau să-l expun în living. Acele vremuri sunt de mult apuse. Moda însemna pasiune și un rafinament extraordinar. Acum nu mai există acea dragoste nebună pentru modă, care aducea luxul la noi în țară. Acum, moda se bazează pe pantofi cu forme ciudate și pe genți cu lanțuri. Iar asta nu mai e modă, de fapt. Cândva, apăreau pe neașteptate culori necunoscute și erau create forme neașteptate. Moda era interesantă, iar femeile o urmau. Acum, toate magazinele arată la fel. Nu vreau să dau exemple de brand-uri, dar cred că Zara este brand-ul care a înțeles cel mai bine filosofia timpurilor noastre: oferă o modă cu multiple întrebuințări (passe-partout) pentru tineri. Și iată cum apare succesul! E o realitate de netăgăduit! Astăzi, se pun în scenă prezentări de modă care n-au nici un înțeles, dar care costă o grămadă de bani. Și totul pentru un articol care va fi publicat într-un cotidian! Mai bine și-ar bate capul cum să creeze haine pe care să le poată purta oricine.

ELLE: Care este cea mai importantă schimbare?
Hubert de Givenchy:
Țesăturile. Dacă nu se vor mai fabrica materiale de excepție, se va termina cu industria asta. Și mi se pare că ne îndreptăm către o mare sărăcie în ceea ce privește materialele. În curând o să ajungem cum era China pe vremuri. Toată lumea va purta aceeași jachetă, aceeași tăietură, aceeași culoare. Dar aș vrea să fiu bine înțeles, nu vreau să spun că era mai bine înainte. Era doar diferit. Am fost suficient de norocos să lucrez într-o perioadă în care couturierii din jurul meu, cum ar fi Cristobal Balenciaga sau Elsa Schiaparelli, erau adevărați artiști, iar asta făcea lumea modei să fie cu mult mai frumoasă.

ELLE: Deci, în opinia dumneavoastră, haute-couture-ul din ziua de azi, chiar și atunci când este creat de case prestigioase, cum ar fi Dior sau Chanel, nu mai este interesant?
Hubert de Givenchy:
Nu, n-am spus asta. Chanel este diferit. Karl Lagerfeld este foarte talentat, dar recreează stilul unei anume persoane. Chiar dacă îl modifică pe alocuri și inventează tot timpul decoruri inedite pentru prezentări, el creează întotdeauna în spiritul Chanel, căruia îi respectă ADN-ul. Iar ăsta este un lucru minunat pentru brand-ul Chanel.

ELLE: Ce credeți despre casele care continuă să existe în ciuda plecării designerului care le-a fondat, cum ar fi cazul Givenchy, și care nu mai reflectă stilul fondatorului?
Hubert de Givenchy:
Răspunsul meu este „no comment. Pentru că mi-am iubit prea mult casa și nu pot spune altceva. Am visat să ajung designer și am fost în stare să fac asta cu mare bucurie. În ultimii ani, în perioada sărbătorilor de iarnă, am fost fericit să văd că decorațiunile din magazinul Givenchy erau foarte bine făcute. Dar în restul lucrurilor de acum nu mă regăsec deloc. Cineva ar putea spune că sunt de modă veche, iar ăsta nu era un lucru bun nici măcar pe vremuri. Dar, după expoziția de la Madrid, mulți mi-au scris: „Rochiile create de dumneavoastră sunt purtabile și în ziua de azi. Nu știu dacă femeile de astăzi s-ar mai îmbrăca în rochiile create de mine, dar faptul că le plac aceste rochii și le privesc și văd toată munca extraordinară a celor care au făcut de mână broderiile și cusăturile este un lucru care mă bucură enorm. Chiar și numai pentru asta a meritat să fiu couturier.

ELLE: Este adevărat, multe femei din ziua de azi visează să aibă rochia lungă neagră pe care Audrey Hepburn a purtat-o în Breakfast at Tiffanys.
Hubert de Givenchy:
Cei care au venit după mine au vrut să revoluționeze totul și să arate că știau cum să facă asta. Dar, uneori, e mai bine să te lași ghidat de cineva și apoi să-ți aplici marca personală. Priviți rochia neagră purtată de Audrey, pe care tocmai ați menționat-o. Ar fi putut să o scurteze și să-i schimbe ceva și astfel ar fi existat o bază de pornire. Până la urmă, cu toții evoluăm. Iar o casă trebuie respectată. Ăsta este cel mai sigur mod de a-i asigura succesul, așa cum se întâmplă lucrurile la Chanel. Altfel, poți crea la fel de bine și un brand nou. Atunci când mi s-a cerut să mă întâlnesc cu diverse persoane care mi-au urmat, le-am spus imediat: „Aveți grijă de clienții voștri. Ăsta este cel mai important lucru.

ELLE: Credeți că în bătălia dintre brand-uri sunt uitați clienții?
Hubert de Givenchy:
Este un alt mod de a privi lucrurile. Cred că astăzi cei din lumea modei se gândesc prea mult, vor să demonstreze neapărat că au găsit ceva nou, dar nu se gândesc la viața de zi cu zi. Zara a înțeles acest aspect, pentru că s-au gândit deja la asta. O persoană pe care o admir pentru modul în care a reușit să facă modă prêt-à-porter este Giorgio Armani. A construit un imens imperiu, atât în modă, cât și în decorațiuni, dar a rămas în același timp și stăpânul propriului său brand. Și niciodată n-a creat ceva de un gust îndoielnic. Creează acele costume din materiale lejere care corespund stilului de viață contemporan. Nu e niciodată opulent. Armani se descurcă bine fără decoruri fanteziste sau brizbizuri. Singura mea critică este că n-are nevoie să pună pe capul modelelor o micuță pălărie cu un ac cu perlă. Simplitatea lor este suficientă pentru a fi considerată eleganță. Chiar dacă nu e prea drăguț din partea mea, asta aș avea să-i spun.

ELLE: Ce sfat le-ați da tinerilor creatori?
Hubert de Givenchy:
Nu le-aș da nici un sfat, pentru că oricum nu m-ar asculta. Au propriilor lor idei. Ridică din umeri și spun: „Ce tot îndrugă și moșul ăsta?. Cred că fiecare ar trebui să facă doar ceea ce crede, pentru că nu e deloc ușor pentru tinerii pasionați din ziua de azi să înceapă de undeva. Drama este că vor să devină imediat mari couturieri. Fac totul fără nici un fel de ucenicie. Ar trebui să se uite la ce face Armani. Cel mai important este să-ți găsești stilul.

Citește și:
Azzedine Alaia si rochiile sale memorabile

Interviu: Sophie Gachet.
Foto: Arhiva Revistei ELLE
Traducere și adaptare de Crina Alexe

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
peroz.ro
substantial.ro
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din people