Sanatatea si importanta posturii

Prinsa intre mrejele comoditatii stilului de viata modern si dorinta de a avea o tinuta gratioasa, Lavinia Gogu a aflat ce trebuie sa faci pentru a-ti corecta postura, curbata de orele petrecute zilnic in fata LCD-urilor.

Sanatatea si importanta posturii

Postura ne afecteaza psihicul, iar psihicul ne afecteaza postura. Atunci cind sintem de­primati sau nesiguri, avem tendinta sa stam cu umerii lasati, iar atunci cind ne simtim invingatori, ne afisam cu o pozitie semeata, dreapta. Si invers! Indiferent cit de abatuti am fi, o pozitie corecta transmite subconstientului ca inca nu ne-am lasat invinsi”, imi spune Gelu Covoran, terapeut Yumeiho la cli­nica Apiterapia.

Primul meu instinct este sa imi corectez postura, dar ma gindesc: ce rost ar avea sa fac asta acum? Ma aflu in fata terapeutului imbracata sport, nemachiata, cu ochii putin umflati si cu nasul rosu, pe cale sa se exfolieze. Nici nu-mi aduc aminte ultima oara cind m-am simtit atit de down. Timp de zile intregi, un virus gripal m-a sapat pe interior si dupa ce am avut parte de febra, tuse, stari de somnolenta si alte neplaceri, chiar ma simt invinsa. Acum cred ca inteleg obsesia americanilor pentru postura. Si de ce in filme (dar si in viata reala), personajele care debordeaza de incredere in sine au tinuta corpului impecabila si un zimbet cit toata fata, iar cele timide merg cu capul intre umeri si au o privire de caprioara dezorientata. Dar, ca sa fiu sincera cu mine, trebuie sa recunosc ca nici daca as fi intr-o forma de zile mari, probabil nu as avea acea postura gratioasa pe care am admirat-o intr-una din serile de convalescenta la Grace Kelly in filmul High Society. Pentru ca pur si simplu nu mai sint obisnuita sa stau asa.

Modificarea posturii se petrece in timp, incet, lin si insesizabil, asa cum creste iarba. Drept urmare nu o putem observa decit, poate, in poze. Adica, am vazut clar intr-un Polaroid de acum sase ani ca aveam o tinuta corporala de invidiat, comparativ cu o poza de saptamina trecuta, in care, desi purtam o rochie frumoasa, fotografiata de la spate, ziceai ca am un ghem sub haine. Ce urmeaza sa devin? Cocosatul de la Notre Dame in varianta feminina? OK, stiu ca exagerez, dar a inceput sa ma obsedeze postura de cind am citit ca Johnny Depp a remarcat-o pe Vanessa Paradis stind la barul unui hotel si purtind o rochie cu spatele gol. Acea rochie (si, implicit, acel spate) l-a determinat sa isi doreasca sa o cunoasca si ulterior sa o iubeasca. Atunci am inteles importanta unei posturi princiare si a unui spate sexy (desi Vanessa si Johnny s-au despartit pina la urma, dar asta-i alta poveste). Este putin ironic faptul ca sintem atit de preocupate de celulita, riduri sau kilograme in plus, dar ne ignoram postura corpului, cea care ne ofera gratie si eleganta la orice virsta. Am decis sa imi schimb putin prioritatile si sa aflu cum pot sa-mi corectez tinuta, inainte sa fie prea tirziu.

Mare mi-a fost mirarea cind am aflat ca nici macar cind sintem inocenti nu avem coloana dreapta. „Se spune ca aproape toti ne nas­tem cu o subluxatie de bazin din cauza pozitiei pe care o avem in uter, ceea ce in timp duce la modificari ale coloanei vertebrale. Si, de fapt, nimic nu este simetric la noi, nici picioarele, nici sprincenele, nici umerii… nimic. Iar acest lucru se intimpla deoarece asimetriile oaselor coxale pot induce modificari vizibile la nivelul intregului organism”, spune Gelu Covoran.

Iar medicul ortoped Vasile Druta m-a consolat atunci cind i-am spus ca am o mica cifoza, spunindu-mi ca toti ne nastem cu ea. Si ca, din punct de vedere medical, nu ne afecteaza cu absolut nimic: „Este normal sa avem o coloana putin curbata, adica cifoza si lordoza. Ingrijoratoare este hipercifoza, care survine atunci cind un om este foarte vizibil cocosat”, mi-a explicat el. OK, dar daca e normal sa avem aceste curburi, atunci ma intreb de ce este o dife­renta atit de mare intre spatele meu si cel al lui Gisele Bündchen, de exemplu. Aparent, este vorba de o diferenta de flexibilitate. Adica toti avem cifoza sau alte afectiuni ale coloanei, dar in functie de stilul nostru de viata, acestea pot deveni vizibile sau nu.

„Sint mai multi factori care ne pot afecta coloana, cum ar fi traumatismele (accidente, cazaturi), mini-traumatisme (care pot fi provocate si de o miscare mai brusca, de sperietura cauzata de latratul unui ciine sau de jogging-ul practicat pe ciment fara incaltari adecvate). La acestea se adauga statul in pozitii vicioase la calculator, la volan sau pe canapea, frigul, curentul sau spasmele musculare. Si stresul (inami­cul nostru numarul unu) afecteaza coloana pentru ca, atunci cind sintem sub tensiune, musculatura este mai incordata si fiecare muschi creeaza o presiune asupra discurilor sirei spinarii. Iar in timp, aceasta presiune poate duce la deshidratarea lor”, mi-a explicat medicul ortoped.

Insa, dupa cum ma asteptam, tot sedentarismul este cel care ne incurajeaza postura deficitara. „Pe timpuri, macar dupa troleu si tot mai alergam un pic. Nu erau atitea tehnologii care sa ne tina cu ochii lipiti de ecrane, pe scaune si pe canapele. In copilarie alergam, faceam sport, dar acum majoritatea copiilor si adolescentilor prefera sa joace fotbal pe calculator. Iar noi, daca am putea sa mergem din sufragerie pina in dormitor cu masina, am face-o fara ezitare”, glumeste dr. Druta. „Iar cind ne hotarim sa facem sport, vrem sa facem totul intr-o zi. Si mergem la sala, tragem de fiare neincalziti si nepregatiti, cu musculatura neantrenata de zece ani. Trecerea de la sedentarism la un stil de viata care include sportul se face sub supravegherea atenta a unui instructor bun, altfel ne suprasolici­tam corpul degeaba. Este ca atunci cind cari un bax de apa cu muschii neincalziti, adica daunator pentru coloana”, completeaza medicul ortoped.

Insa am fost surprinsa sa aflu ca si con­tor­sionistii, care au coloana extraordinar de flexibila, sint predispusi la boli ale coloanei si ca nici sportul de performanta nu este benefic. „Persoanele foarte flexibile au si ele probleme cu coloana si fac diverse boli cauzate de hiperlaxitatea ligamentara. Iar sportul de performanta poate face la fel de mult rau coloanei precum sedentarismul. Toate gimnastele noastre, dupa ce se lasa de sport, incep sa pocneasca din toate incheieturile. Ar trebui sa gasim o cale de mijloc”, ne sfatuieste dr. Druta. Desi stiu ca nu exista riscul sa pot face podul din picioare foarte curind, ma consoleaza cumva faptul ca nici excesul de efort fizic nu este dezirabil. Deci pentru a fi in forma sint suficiente citeva sedinte de Pilates pe saptamina. Oricum nu as fi avut timp de mai multe…

 

Si vestile bune nu se termina aici. Conform spuselor medicului, noile studii confirma faptul ca purtarea tocurilor nu ne afecteaza coloana, daca sintem obisnuite cu ele. „In timp, purtarea tocurilor stabileste in organism un echilibru si formeaza un stereotip dinamic. Daca ai mers in ultimii zece ani ani pe tocuri, cind vrei sa renunti la ele vei resimti dureri la nivelul articulatiilor si al musculaturii, care s-a obisnuit asa, pentru ca unele zone s-au antrenat mai mult, iar altele mai putin. Insa daca nu ai mers pe tocuri decit la nunta verisoarei si la petrecerea de Craciun, e recomandat sa porti talpa plata in continuare, pentru confortul tau si al coloanei tale”, a completat medicul. I

ar daca te intrebai de ce unele surate pur si simplu nu pot sa mearga pe tocuri si stau cu genunchii indoiti, afla ca nu este neaparat o problema de obisnuinta. „Unele femei au oa­sele coxale indreptate spre inainte, iar acest lucru le o­rien­teaza bazinul in fata. Cu o astfel de postura, ele nu pot merge pe tocuri tinind piciorul drept… le este anato­mic imposibil“, mi-a explicat terapeutul.

De cind am capatat aceasta mica obsesie pentru postura, toate sfaturile pe care le-am auzit au fost sa fac sport si sa ma autoeduc sa stau dreapta. Dar am gasit pe Internet o solutie alternativa care nu presupune foarte mult efort din partea mea. Si anume un corset din benzi elastice care promitea intr-o recla­ma de genul te­le­shopping ca iti va reinvata coloana sa fie dreapta si mladioasa, mai eficient decit vocea consti­intei. Insa medi­cul ortoped nu a avut o pa­re­re foarte buna despre folo­sirea unui corset, fie el si improvizat, atita timp cit nu exista o pro­blema medi­cala. „Corsetul lombostat e OK in cazurile trau­matis­melor acu­te si mai disperseaza un pic din greutatea membrelor, ca sa nu apese pe segmentul afectat. Dar daca il porti mai multa vreme fara sa ai o afectiune a coloanei, acest obicei poate duce la atrofiere musculara. Deci face mai mult rau decit bine, pentru ca incurajeaza unii muschi sa leneveasca si nimic nu te poate ajuta sa ai o postura frumoasa mai mult decit corsetul tau propriu, muscular. Inotul este excelent pentru musculatura paravertebrala si abdominala, dar poti practica si sporturi precum yoga sau Pilates, atita timp cit le executi corect. Insa, inainte de orice procedura sau artificiu, ca sa stai dreapta trebuie sa iti doresti acest lucru si sa ti-l autoimpui!”, ma incurajeaza dr. Druta.

M-am convins ca fara efort mental si fizic nu poti avea nici macar o postura corecta, nu mai zic sa mai faci si altceva. Asa ca am discutat cu Marga Balan, antrenor de pilates si yoga la Centrul Concept B. Energy Body& Mind Fitness. „Cu siguranta, prin exercitiile de Pilates se poate corecta curbarea excesiva a coloanei care provoaca cocoasa, dar nu se poate vindeca. Ame­liorarea se realizeaza prin stretching-ul pieptului, intarirea extensorilor toracali si a centurii scapulare prin exercitii speciale. Iar lordoza lombara se corecteaza prin cresterea flexibilitatii lombare, a flexorilor bazinului, prin sporirea rezistentei fortei abdominalilor si a tendoanelor popliteu, imbunatatind miscarea si flexibilitatea. De-a lungul timpului, am asistat la imbunatatiri spectaculoase ale posturii cu ajutorul acestui sport. Ideal ar fi sa ne acordam timp de trei ori pe saptamina pentru efectuarea exercitiilor”, ne recomanda Marga.

Alta metoda de corectare a posturii este kinetote­rapia, care se adreseaza in special persoanelor care urmeaza un program de recuperare in urma unui traumatism: „Kinetoterapia este folosita ca metoda tera­peutica pentru afectiunile coloanei vertebrale si trebuie luata in calcul, deoarece necorectarea acestor atitu­dini deficitare poate duce in timp la modificari ireversibile in statica si dinamica organismului”, ne avertizeaza Ioana Ene, kinetoterapeut la Central Concept B. Energy Body&Mind Fitness.

Deci avem la dispozitie foarte multe metode de a ne indrepta postura, de la acupunctura la reflexoterapie, de la bioenergie la kinetote­rapie etc. Insa toti specialistii cu care am dezbatut acest subiect mi-au explicat ca nu exista o metoda perfecta de corectare a coloanei. Bioenergia sau acupunctura ne scapa de inflamatii si pot sa ne ajute la redresarea microcirculatiei, dar daca durerile de spate au la baza un factor mecanic, si anume o bucata de disc care apasa pe radacina nervoasa, atunci afectiunea poate fi doar ameliorata, nu si vindecata, Pilates iti ofera masa musculara, dar nu te scapa neaparat de durerile de spate, si asa mai departe.

Insa pentru ca a inceput sa ma preocupe aceasta problema intr-o perioada in care eram gripata, m-am gindit sa apelez pentru inceput la o metoda asiatica de gimnastica pasiva, si anume Yumeiho. „Aceasta terapie, numita si terapia indreptarii oaselor coxale, consta intr-o succesiune de actiuni manuale executate in scopul redobindirii simetriei. Este compusa dintr-o tehnica speciala de masaj derivata din tehnicile chinezesti TUI – NA, din procedurile de manipulare osteo-arti­culare si din manevre de presopunctura. Se obtin rezultate deosebite in prevenirea si tratarea bolilor articulare ale coloanei vertebrale si ale membrelor inferioare”, imi explica te­rapeutul Gelu Covoran, in sala cu ferestre largi si luminate a clinicii Apiterapia. Iar dupa ce mi-a explicat principiile procedurii, am experimentat-o pe pielea mea. Gelu m-a asezat pe o saltea si cu miscari gentile mi-a trosnit fiecare osisor din corp, de la git la degetele de la picioare, insa coloana a fost cea care parca era cea mai inchistata. „Odata ce se aliniaza coloana vertebrala, se obtin si ameliorari ale functiilor sexuale si ale celor care ne influenteaza somnul sau digestia. Deci atunci cind iti corectezi postura poti resimti schimbari la nivelul metabolismului, al digestiei si chiar si modi­ficari de libido. Acest lucru este datorat imbunatatirii sistemului neuro-vegetativ care se afla in strinsa interdependenta cu coloana vertebrala. |n plus, in dreptul fiecarei vertebre sint ganglioni responsabili cu imunitatea, asa ca poate te scap mai repede de gripa”, mi-a spus te­rapeutul.

Intr-adevar, dupa ce am terminat sedinta ma simteam mult mai flexibila si parca imi era mai usor sa am o tinuta corecta, in pofida starii precare de sanatate si a fizicului sifonat. Asa ca am parasit clinica repetindu-mi obsesiv in minte: „Inainte, drepti!”. Pentru ca, la urma urmei, tot repetitia ramine mama invataturii.

Foto: Gabi Hirit
 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Antena 1
Publicitate
substantial.ro
Unica.ro
Mai multe din health & diet