Insomnia – între mit și adevăr

Conform unui studiu făcut de World Health Organization, insomnia afectează undeva între 10% și 15% oamenii din întreaga lume. Dacă adormi destul de greu sau te trezești în timpul nopții, asta nu înseamnă neapărat că suferi de insomnie.

Insomnia – între mit și adevăr

The Sleep Health Foundation face diferența între oamenii ce nu au parte de un somn extrem de sănătos și cei ce suferă de insomnie, adăugând că una din trei persoane se confruntă cu o insomia ușoară de-a lungul vieții.

Depresia, stresul și anxietatea sunt principalii vinovați pentru care adulții și copiii suferă de episoade insomniace. Pentru cei ce simt că niciodată nu au parte de un somn suficient sau se trezesc la fel de obosiți, aici sunt câteva sfaturi ce ar putea folosi, împreună cu miturile ce trebuie demascate.

MIT: Alcoolul vindecă insomnia

Mulți oameni ce se confruntă cu insomnia sau un somn ce nu este deloc satisfăcător consideră că o băutură alcoolică sau două le-ar putea oferi odihna liniștită pe care și-o doresc. Din păcate, acest lucru nu putea să fie mai greșit.

Deși alcoolul te ajuta să adormi, calitatea somnulului pe care acesta o oferă va fi foarte nesatisfăcătoare. Corpul tău îl va procesa în câteva ore și probabil riști să te trezești cu inima bătând foarte tare și gura uscată. Ba chiar, nu te vei mai putea întoarce înapoi la somn și următoarea zi nu îți vei putea duce la îndeplinire sarcinile.

MIT: Insomnia este o problemă psihologică

Este adevarat că factorii psihologici precum stresul și anxietatea pot provoca insomnie, însă nu sunt singurii vinovați. De exemplu, cei care consumă multă cafea sau sunt obișnuiți să doarmă ziua pot întâmpina probleme cu somnul. Condițiile medicale precum durerile cronice sau chiar și unele medicamente cum ar fi cele folosite pentru astm pot provoca o insomnie ușoară.

ADEVĂRAT: Activitatea fizică regulată ajută la îmbunătățirea calității somnului

Este adevărat. Excesul de energie pe care nu o consumi în timpul zilei te poate face să te simți energică noaptea, iar activitatea fizică regulată te poate scăpa de acest inconvenient. Totuși, trebuie să ai grijă, căci exercitiile fizice făcute prea tarziu cresc nivelul de stres și asta te poate face să nu reușești să adormi atât de devreme cum îți dorești. Experții recomandă exercițiile fizice cu cel puțin trei ore înainte de a fi timpul de culcare.

MIT: Statul pe internet înainte de a adormi ajută la eliminarea stresului

Acesta este un mit format datorită faptului că petrecem atât de mult timp în jurul telefonanelor și tabletelor încât au devenit primul lucru ce ne ajută atunci când vrem să scăpăm de stres. Experții au demonstrat de curând că tot conținutul pe care îl vedem la televizor sau pe telefoane ne stimulează, nu ne ajută să ne relaxăm. Dacă alegi să adormi în fața televizorului, alege un program ce nu te atrage pentru a te ajuta să mergi la somn cât mai repede.

PARȚIAL ADEVĂRAT: Somniferele sunt în mare parte inofensive

În USA sunt destul de populare, 50 din 70 de oameni recurgând la acestea datorită eficacității de care dau dovadă. Problema este că luând somnifere acest lucru te va face să crești dozajul, creându-ți probleme mai mari. Pastilele de somn dau dependență destul de ușor și nici nu sunt lipsite de efecte secundare.

MIT: Dormitul cât mai mult în weekend este cea mai bună alegere

Dacă speri să prinzi cât mai multe ore de somn în weekend, ai putea să uiți de asta! De fapt, dormitul mai mult în zilele libere face mai mult rău, întrerupându-ți ciclul natural al somnului. A avea un somn bine pus la punct nu este atât de greu. Doar încearcă să îți pui în ordine evenimentele de zi cu zi și orele de somn.

PARȚIAL ADEVĂRAT: Somnul de după-amiază te poate ajuta să dormi mai bine noaptea

Companiile mari ca Nike și Zappos au creat camere speciale de somn pentru angajații lor, oferindu-le posibilitatea de a lua o pauză de somn de 20-30 de minute pe zi. Totuși, pentru cei ce se confruntă cu probleme de somn, aceste mici pauze nu pot ajuta, ele pot scadea probabilitatea de a adormi repede noaptea și a avea parte de odihna dorită.

MIT: Corpul tău se va adapta la lipsa de somn

Nici că se putea mai greșit. În trecut, medici psihiatrii au încercat să propună experiemente ce includeau lipsa de somn pentru a găsi „soldatul perfect”. Oricum, acestea au dovedit cât de important este somnul pentru oameni căci, după numai o zi fără somn, soldații nu puteau îndeplini sarcini obișnuite.

ADEVĂRAT: Dacă nu poți să dormi, încearcă să faci ceva productiv

Într-adevăr, dacă timp de o oră de stat în pat și răsucit pe toate părțile nu poți să adormi, ai putea să încerci să citești o carte sau să asculți muzică, aceste lucruri te pot ajuta să adormi cât mai repede.

ADEVĂRAT: Poți învăța să adormi

Simplele metode precum evitarea cafelei sau a anumitelor alimente ce sunt prea grele pentru corpul tău, a-ți oferi timp ca să te relaxezi după ce te-ai așezat în pat și a adormi la aceeași oră în fiecare zi, te pot ajuta foarte mult pentru a obține acel somn liniștitor pe care ți-l dorești.

MIT: Insomnia se rezolvă de la sine

Somnul tău se va întoarce la programul normal abia după ce îți vei da seama ce te deranjează și vei încerca să rezolvi acel lucru. Alte cauze ce produc insomnia sunt vecinii zgomotoși sau o relație toxică.

Citește și:
5 obiceiuri pe care să le adopți pentru o viață mai sănătoasă și mai fericită

Text: Iulia Statie
Foto: Imaxtree

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Unica.ro
Trending news
Mai multe din health & diet