Ouale si rolul lor in alimentatie

Ouale pot sau nu pot fi incluse intr-o alimentatie sanatoasa? Maresc sau nu nivelul colesterolului? Ouale sint „marul discordiei“ intre nutritionisti.

Ouale si rolul lor in alimentatie

Prin 1972, a aparut o res­tric­tie: ouale trebuie ex­cluse din dietele sarace in colesterol. De atunci, nu­tritionistii se contrazic pe aceasta tema fara a ajunge la un rezultat. incalziti de dezbateri, au ridicat propriile convingeri (pro sau contra) la rang de religie, iar sustinerea lor a devenit o lupta politica. Extrem de delicat, pina nu de mult, subiectul era de evitat intr-o conversatie politicoasa.

Acum, dupa zeci de ani de studii, s-a demonstrat ca ouale nu afecteaza nive­lul colestrolului in singe si, cu atit mai putin, activitatea cardiovasculara. Cu toa­te acestea, stilul nostru de viata co­les­terolo-fobic a perpetuat amenin­ta­rea colesterolului alimentar si pro­hi­bitia oualor ca o traditie.

Reabilitarea a inceput in aprilie 1999, cind „Journal of the American Medical Association“ publica rezultatele cer­ce­ta­rilor doctorului Hu si colegilor sai de la Harvard. Acestea exlud orice legatu­ra intre consumul de oua, colesterol si bolile cardiovasculare. In studiu au fost antrenate 117.000 cadre medicale, 80.082 femei si 37.851 de barbati. S-au urmarit, timp de 14 ani, rezultatele analizelor in functie de consumul zilnic de alimente. Acest studiu e primul dintr-o lista intreaga de cercetari.

Nu putem decit sa speram ca, sub avalansa rezultatelor, se va accepta ideea ca ouale nu sint o amenintare pentru sanatate, asa cum le vrea folclo­rul nutritionist. Datele statistice confir­ma cercetarile: trei dintre tarile cu cel mai mare consum de oua, Japonia, Spa­nia si Franta, au cea mai mica rata a mor­talitatii cardiovasculare dintre toate tarile industrializate.

Chiar daca ne-am cistigat libertatea de a consuma oua, se ridica o alta intrebare: „Pina unde se intinde aceasta li­bertate, ca prea multa strica?“ Studiile efec­tuate la Harvard ne linistesc. Ouale sint periculoase mai mult prin aso­ciatie, atunci cind se „in­hai­teaza“ cu alte grasimi saturate (ba­con, carne ro­sie, lapte integral), decit prin cantitate.

Oricum, consumul recoman­dat e de 1,14 ou(a) pe zi, adica sapte (+ unul) oua pe saptamina . „An egg a day is OK. Dar nu oricine poa­te minca un ou pe zi“, sustine William Krauss, profesor la Univer­si­ta­tea Berkeley, California.

Dia­beticii re­pre­zinta un grup restrins, care, in cazul con­sumului exagerat de oua, sint ex­pusi riscului bolilor coronariene. Aceasta se datoreaza unui mecanism deficitar de transport al colesterolului si nu alimentului in sine. Oricum, dietele sint amuzante: schimbi un aliment cu celalalt, esti multumita ca aduci ceva nou in dieta ta si imediat te ingrijorezi pentru ceea ce reduci.

Din fericire, oua­le contribuie in alimentatie mai mult ca va­loare nutritiva, decit calorica. Un ou asigura doar 1,3% din necesarul caloric, in schimb contine cea mai bogata sursa de proteine de calitate si aproape toate vitaminele si mineralele esentiale. (Nu contine vitamina C. Gainile, spre deo­se­bire de oameni, pot sa-si produca pro­pria vitamina C.) Chiar mai mult, pro­teina continuta in oua e folosita ca stan­dard de calitate pentru toate celelalte alimente. Ouale au o valoare biologica de 93%. (Valoarea biologica e eficacitatea cu care e folosita proteina pentru dezvoltare.) Valori comparative au doar laptele, pestele si carnea de vita.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
peroz.ro
substantial.ro
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din health & diet