Cariera si sexul

Incearca sa faci un experiment: mergi la un interviu de angajare imbracata in blugi rupti, cu un tricou botit si parul nearanjat. Crezi ca vei avea vreo sansa?

Cariera si sexul

A fi sau a nu fi simpatica…

Acesta este unul dintre misterele pe care specialistii in resurse umane incearca sa le elucideze in numeroase studii. Oamenii draguti cistiga mai multi bani? Conteaza daca in fata ta, la interviu, e o femeie? Una cu fusta mini sau cu ochelari ca de profesoara? Vorbesti altfel cu un barbat? Pina la urma, cit de mult conteaza sexul intr-un interviu de angajare?

Legea spune ca n-ar trebui sa conteze deloc – discrimi­narea, de orice fel, e interzisa. Teoretic. Practic, de cite ori nu te-ai intilnit cu formularile „aspect fizic placut” sau „angajez secretara/asistenta” intr-un a­nunt de angajare gasit pe net sau in paginile unui ziar? „Interviul trebuie sa conduca la o eva­luare obiectiva a candida­tu­­lui, trebuie ca pregatirea lui pro­fesionala sa conteze cel mai mult. Insa, indife­rent cit de obiectivi am dori sa fim, sa nu uitam ca situatiile de interviu presupun oameni la ambele capete ale relatiei”, spune Corina {Sefan, specialist in recrutare la Business Intelligence Agency (BIA).

Ca orice fiinta umana, si angajatorii au, asadar, dreptul de a fi subiectivi (chiar daca aceasta subiectivitate se manifesta doar la nivel subconstient). Doar ginditi-va! Fie ca recunoasteti sau nu, fiecare dintre noi „etichetam” oamenii in functie de in­fatisarea lor, de hainele pe care le poarta sau de discursul simpatic sau „artagos”. De cite ori n-ati cumparat nimic dintr-un magazin pentru ca nu v-a placut vin­zatoarea sau de cite ori un agent de asi­gurari mai dragut (si ceva mai insistent) a reusit sa va vinda un produs de care colegii lui (mai ursuzi sau mai putin bine imbracati) n-au fost in stare sa va con­vin­ga ca aveti nevoie?

„Am fost sa dau un interviu pentru un post la banca. Stiam ca acolo se pune accent pe tinuta, asa ca m-am dus imbracata cu un costum business si cu cei mai frumosi pantofi pe care ii aveam. Cu toate astea, am avut impresia ca sint trecuta printr-un scanner uman. Directoarea bancii m-a analizat mai intii de sus pina jos – mai avea putin si imi spunea cit valo­rea­za hainele de pe mine – si apoi a trecut la intrebarile profesionale privind experien­ta si studiile mele”, povesteste suparata o candidata. Nu se intimpla mereu asa. Pentru ca „aparentele in­seala”. Noi o stim, o stiu si angajatorii.

Nu poti sa judeci o persoana doar dupa pretul pe care presupui ca l-a platit pentru pantofi. Insa o tinuta placuta (ca orice produs ambalat frumos) vinde. E un principiu de baza al marketingului, iar succesul unui interviu sta, pina la urma, in abilitatea noastra de a ne vinde cit mai bine. Cu atit mai mult cu cit in spatele oricarei decizii de angajare luate de o companie sta tot un om sau un grup de oameni cu preferinte si moduri proprii de gindire. Iar prima impresie intr-adevar conteaza. Intotdeauna. Uneori prea mult – si am putea da de exemplu o companie de recrutare de personal din SUA, pentru care simplul gest de a-ti pune sare in mincare inainte s-o gusti (daca interviul are loc la un prinz de afaceri) denota „un caracter impulsiv, gata sa ia decizii pri­pite fara sa analizeze toate datele problemei”.

O caracterizare destul de dura facuta unei persoane care (poate) pur si simplu maninca mai sarat… Alteori prima impresie nu e hotaritoare, ci stabileste doar pozitia de „start” de pe care pleaca celelalte discutii. „Prezenta fizica este un indicator important. Chiar daca e vorba de un post care implica interactiunea cu publicul sau de posturi administrative, aspectul ingrijit – si nu vorbim de eleganta imbracamintii sau de frumusetea fizica – va fi aproape sigur un criteriu eliminatoriu. O tinuta neingrijita indica de regula nepa­sare pentru opinia celor din jur, blaza­re sau pasivitate”, crede Cristina Pasat, ma­nagerul agentiei de recrutare Pro­fessional. „Din pacate, desi nu este legal, cam 1,5% dintre oferte fac referire la aspectul exterior placut – o sintagma care este relativa si lasa loc de inter­pretari. De asemenea, mai exista oferte in care se precizeaza necesitatea adau­garii unei fotografii, lucru care in mod subtil ne face sa intelegem ca aspectul va avea un rol decisiv in angajarea sau contactarea pentru interviu a candidatului si, cu siguranta, cei «fru­mosi», «prezentabili» vor avea intiietate”, spune Maria Suciu, PR Neogen (compania care detine www.bestjobs.ro). Dar nu intotdeauna „haina il face pe om”.

„Ca recruteri, sintem constienti ca una dintre cele mai frecvente erori de evaluare a candidatului apare chiar in primele minute ale interviului. Cind apare un candidat, cu siguranta nu-i aruncam «privirea Manhattan», vorba scriitoarei Sophie Kinsella, adica acea scanare rapida a pieselor de imbra­caminte si ca­talogarea lor in functie de designer”, spune Florentina Badita, consultant AIMS Human Capital Romania.

Fusta scurta sau cravata cu elefantei?

Cit de mult conteaza daca intervievatorul este o femeie sau un barbat? „Psihologii spun ca femeile sint mai blinde, mai tolerante, mai deschise – cel putin statistic vorbind”, spune specia­listul BIA. „E important pentru candidat sa aiba incredere in intervievator si sa se simta confortabil. Sint persoane care se simt mai bine in fata unui intervievator femeie, datorita unui sentiment de incre­dere. Majoritatea oamenilor de HR sint femei”, explica Maria Suciu. „Nu conteaza atit de mult daca intervievatorul, respectiv intervievatul, este femeie sau barbat, ci conteaza deschi­derea lor si abordarea constructiva. Intervievatori opaci si candidati lipsiti de imaginatie pot exista in ambele categorii”, accentueaza Cristina Pasat.

Cum stau lucrurile de cealalta parte a baricadei? Prezenta fizica mult mai agreabila poate duce la un cistig salarial mai mare? Unii spun ca da: un studiu facut de London Guidhall University arata ca femeile neatractive cistiga cu 15% mai putin decit cele dragute. Mai mult decit atit: cele mai multe somere provin din rindul femeilor supraponderale. „Femeile dragute, aranjate, stilate sint judecate in general a fi mai talentate si mai inteligen­te”, este concluzia cercetatorilor britanici.

Cum sta situatia in Romania? Un sondaj efectuat recent arata ca femeile au primit mai multe cresteri sala­riale (50% dintre cele chestio­nate) fata de barbati (doar 45% benefi­ciasera de o crestere salariala). OK, puteti sa spuneti ca, de fapt, aceasta statistica indica doar o normalizare a sistemului de salarizare (considerat inegal pina acum) din Ro­mania. Insa, conform aceluiasi studiu, 11% dintre barbatii cuprinsi in sondaj primisera penalizari in decursul anului, fata de doar 6% dintre femei… Sa in­telegem ca ele au fost mai dragute cu sefii? Sau mai constiincioase la locul de munca?

Curiozitatea feminina vs. calmul masculin

Si, pentru ca prima impresie conteaza (doar am spus-o deja!), i-am intrebat pe specialisti la ce se uita prima data un intervievator atunci cind se afla fata in fata cu candidatul. „Orice angajator se uita in pri­mul rind la aspectul si tinuta candidatului”, spune managerul Professional. „Atit la barbati, cit si la femei, eu ma uit prima data la imbracaminte, incepind de la pantofi si pina la accesorii, parfum, manichiura. Apoi sint atenta la felul in care da mina cu mine si ma urmareste cu privirea in discutie, inca de la primele cuvinte. La ce se uita barbatii? Ei urmaresc in special capacitatea candidatilor de a sintetiza informatia si de a explica, dar si la aspecte care tin de tinuta, aparenta generala, sociabilitate”, spune Corina Stefan. Exista si cazuri in care aparenta fizica si imbracamintea conteaza, mai ales in cazul directorilor angajatori „cu hobby-uri costisitoare“.

Ca sa fiu mai explicita, un barbat angajator caruia ii place sa colectioneze ceasuri scumpe sau pantofi de firma isi va „scana“ interlocutorul de sus pina jos pentru a-si face o idee despre „life-style-ul“ lui. De cele mai multe ori „chimia” dintre cei doi interlocutori conteaza extrem de mult intr-un interviu. Nu ma intelege gresit: nu-ti recomandam sa flirtezi cu angajatorul, sa-i impartasesti ultimele birfe mondene auzite, dar nici sa vii la interviu imbracata in sutana sau sa raspunzi doar cu „da” si „nu”. Pentru ca orice gest poate fi interpretabil.

„Exista diferente de manifestare comportamentala si de perceptie a acestor manifestari intre femei si barbati. Fe­meile apeleaza mai mult in viata de zi cu zi la exprimari mai colorate si mai ample ale emotiilor, la mimica si limbaj non-verbal. Femeile zimbesc mai mult in mod natural, gesticuleaza mai mult, iar uneori aceste expresii pot fi decodificate deformat de barbati, indiferent de care parte a baricadei interviului se afla cei doi”, apreciaza Corina Stefan. „Am intil­nit candidati care s-au recomandat a fi misogini si aroganti si au mentionat ca sint mindri de aceste aspecte pe care le considera niste avantaje. Desigur, exista si candidati care incearca sa impresioneze printr-o atitudine sexy, exista si candidati al caror principal atu este discursul de vinzare a propriei persoane si care cistiga un post in detrimentul altora care sint mult mai bine pregatiti profesional, dar nu stiu sa se vinda” spune Cris­tina Pasat.

Bineinteles, comportamentul celor doua sexe e diferit si atunci cind vine vorba de intrebarile si cerintele pe care le au ei de la un post anume. „Femeile, in general, vor sa afle cit mai multe despre mediul organizational si posibilitatile de promovare. Barbatii vor sa stie cit mai multe despre angajator, potentialul companiei si despre profilul job-ului, fapte si cifre legate de business-ul in care vor intra”, spune specialistul BIA. „Insa fe­meile pica uneori in capcana de a se supraevalua si de a deveni pretioase si pretentioase in ceea ce spun si ceea ce asteapta ca oferta, in special cele tinere, la inceput de cariera. Barbatii incearca sa para cit mai calmi, disponibili si voluntari in a explica detalii.

„Am observat ca exista in general o tendinta a inter­vievatilor barbati de a afla inca de la prima discutie cit mai multe detalii teh­nice asupra job-ului, pe cind femeile pun mai multe intrebari legate de facilitati, de cultura organizationala”, spune Floren­tina Badita. Diferentierea comportamentului tine cont si de virsta: „Candidatii maturi pun intrebari legate de continutul si perspectivele job-ului, cei mai tineri sint interesati de program si compensatii”, spune Cristina Pasat. De multe ori, chiar in­cearca sa impresioneze prin volumul cunostintelor acumulate. „In general, candidatii vor sa creeze impresia de seriozitate si profesionalism folosindu-se de un vocabular poate uneori exagerat de business”, explica Florentina Badita. Asa ca a avea un angajat femeie sau barbat, un intervievator femeie sau bar­bat nu e doar o chestiune intimpla­toa­re. Un studiu facut recent arata ca un procent de 32% dintre participantii la sondaj ar fi preferat sa lucreze pentru un barbat, in timp ce doar 13% pentru un sef femeie (restul de 55% dintre respondenti optind pentru „indiferent”).

Pentru ce ne calificam?

„Existau multi angajatori pentru care aspecte ca sexul sau starea civila a candidatului erau elemente importante. Cu timpul piata s-a maturizat si in majoritatea cazurilor sexul candidatului nu are relevanta. Exista si companii care, in momentul recrutarii, tin seama si de acest criteriu, indeosebi firmele care recru­teaza personal pentru posturi care necesita program prelungit sau deplasari de la domiciliu (care, in cazul unei femei casatorite, cu copii, reprezinta o pro­blema)”, spune PR-ul Neogen.

Exista job-uri la care aplica in mod preferential femeile? „Cele care implica aptitudini de comunicare, in timp ce barbatii cauta job-uri care implica aptitudini fizice sau calatorii foarte dese. Exista si exceptii, nu putine: pentru un post de secretara a aplicat un tinar, care a si pastrat acest post pentru o perioada indelungata. De asemenea, pentru gasi­rea unei menajere am avut ocazia sa intilnesc un candidat, chiar trecut de prima tinerete, care era extrem de pregatit, facea meseria aceasta de mai bine de 15 ani si isi instruia ambii copii in aceeasi profesie. A fost unul dintre putinii candidati pe un astfel de post care a abordat job-ul extrem de serios, cu metoda si care, bineinteles, a si obtinut cu succes postul”, povesteste managerul agentiei Professional.

Cum vad femeile barbatii? 35% dintre ele si-i imagineaza in postura de economist, iar un sfert dintre participantele la sondaj ii vad in functia de director. In ce functie vad barbatii femeile? Mai bine de o treime dintre participantii la sondajul facut anul trecut de Neogen spun ca sint cel mai „credibile” in rolul de asistenta medicala (si speram ca nu e vorba de fantezii erotice!), o alta treime le vad profesoare si doar 15% dintre ei si le imagi­neaza concurindu-i in postul de director… Dar batalia sexelor nu s-a incheiat. Cel putin nu atunci cind e vorba de vina­toa­rea de job-uri…

Arhiva revistei Elle
Foto: Shutterstock

 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Antena 1
Publicitate
substantial.ro
Unica.ro
Mai multe din lifestyle