Ce poți face dacă te confrunți cu afecțiuni ale tractului digestiv

Ce poți face dacă te confrunți cu afecțiuni ale tractului digestiv

Afecțiunile tractului digestiv au o caracteristică importantă: uneori există simptome în absența oricărei modificări observabilă prin metodele de investigație moderne, alteori simptomele sunt însoțite și de leziuni [1]. Dar indiferent de tipul de afecțiune cu care te confrunți,există câțiva pași de urmat pentru ca lucrurile să meargă spre bine.

Fă o programare la medic

Orice tratament în gastroenterologie este recomandat după un consult medical detaliat, care include examinarea clinică a pacientului și cel puțin o ecografie abdominală. În funcție de simptome și de rezultatul ecografiei, medicul poate recomanda o serie de investigații suplimentare, printre care: analize de sânge, endoscopie, colonoscopie, radiografie cu substanță de contrast sau examinare computer tomograf [2]. 

Toate aceste analize au ca scop stabilirea unui diagnostic și alegerea unui demers teraputic optim pentru vârsta, particularitățile și stilul de viață al individului respectiv.

Ține un jurnal detaliat

În așteptarea programării la medic e o idee foarte bună și utilă să ții un jurnal detaliat în care să notezi alimentele consumate, cantitățile aproximative și simptomele observate. Ia-l cu tine la consultație; chiar dacă tu nu observi un tipar al simptomelor, medicul o poate face.

Este o metodă foarte utilă atunci când vine vorba despre identificarea unei intoleranțe alimentare, de pildă, a unei gastrite, a unei colite etc [3].

Adoptă o alimentație sănătoasă

O alimentație sănătoasă este un prim pas în direcția unui tract digestiv sănătos. Evită prăjelile, alimentele acide, alimentele greu digerabile și optează pentru o dietă bogată în fibre, fructe și legume. 

Probioticele sunt de mare ajutor în reechilibrarea florei intestinale și în controlul simptomelor colonului iritabil, de pildă. Alimentele fermentate, de tipul iaurtului sau al kefirului sunt bogate în culturi lactice și contribuie la o digestie sănătoasă [4]. 

Evită să adopți un regim alimentar strict înaintea consultului medical. E posibil ca doar să maschezi niște simptome, cu costul apariției unor carențe nutriționale [2]. 

Adoptă un stil de viață sănătos

Foarte multe dintre tulburările funcționale ale tractului digestiv au legătură cu stresul. Oricat de incredibil ar putea părea, stresul este responsabilul principal pentru simptomele colonului iritabil și e implicat în multe dintre cazurile de reflux gastro-esofagian. Din acest motiv, identificarea unor metode eficiente de combatere a stresului crează premisele unei vieți mai sănătoase [3].

Desigur, fiecare persoană reacționează mai bine la anumite metode de calmare a stresului: pe unele le ajută meditația, pe altele – sportul intens în aer liber. Oricare dintre ele este la fel de bună!

Adoptă un program regulat de mese

Multe dintre problemele digestive funcționale se ameliorează semnificativ prin adoptarea unui program regulat al meselor. Astfel, secreția de acid gastric se reglează, iar gastritele și boala de reflux gastro-esofagian sunt ținute sub control.

E important să programezi ultima masă a zilei cu minim 2 ore înainte de a merge la culcare, astfel încât digestia să aibă timp să se efectueze corespunzător. Astfel, iritația la nivel de esofag se reduce și ea [4]. 

Consumă o cantitate mare de fibre

Fibrele sunt un tip de carbohidrați nedigerabili de origine vegetală considerați indispensabili unui tract digestiv sănătos. Fibrele induc senzația de sațietate și reprezintă un prebiotic pentru bacteriile benefice caracteristice unui intestin car funcționează în parametri normali.

Aportul zilnic recomandat de fibre este de 25 g pentru femei și 38 g pentru bărbații cu vârste mai mici de 50 ani. La vârste mai mari de 50 ani, necesarul zilnic scade ușor [1]. 

Fibrele reduc balonarea, ameliorează constipația și sunt considerate o metodă eficientă de prevenție pentru cancerul de colon. Din fericire, ele sunt disponibile din plin în fructe și legume. 

Consumă suficiente lichide

Apa este foarte importantă pentru sănătatea aparatului digestiv deoarece reglează tranzitul, menține consistența potrivită a fecalelor și previne constipația. Ea este implicată activ în procesul de absorbție a nutrienților din alimente, iar consumul unei cantități prea mici de apă reprezintă o invitație pentru tot felul de probleme digestive [4]. 

Deși majoritatea tulburărilor digestive sunt pur funcționale și nu au potențialul de a determina complicații, ele pot reduce semnificativ calitatea vieții. Prin urmare, alegerea unui medic gastroenterolog bun, efectuarea investigațiilor recomandate de către acesta și respectarea indicațiilor sale sunt esențiale. 

Bibliografie:

  1. https://www.imaware.health/blog/most-common-gastrointestinal-conditions afișat la 5.05.2022
  2. https://my.clevelandclinic.org/health/articles/7040-gastrointestinal-diseases afișat la 5.05.2022
  3. https://www.medicalnewstoday.com/articles/list-of-digestive-disorders#ulcerative-colitis afișat la 5.05.2022
  4. https://medlineplus.gov/ency/article/007447.htm afișat la 5.05.2022
Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Antena 1
Publicitate
substantial.ro
Unica.ro
Mai multe din advertorial