ELLE FENOMEN: A doua viață a hainelor sau cum (mai) cumpărăm modă azi

Cumpărăm modă mai mult ca oricând dar, de la o vreme, am început să cumpărăm altfel. Într-un boom al pieței de resale, e vremea să privim către acest fenomen și să ne punem câteva întrebări.

ELLE FENOMEN: A doua viață a hainelor sau cum (mai) cumpărăm modă azi

La sfârșitul anilor 1990, când vârsta și puținele reviste de pe piață îmi treziseră apetitul de fashionistă, România nu era cel mai ofertant loc de unde să cumperi modă. Nici bugetul aproape inexistent de adolescentă în tranziție nu ajuta. Ce avea să ajute, însă, la cultivarea unui oarecare stil, prin experimente triste succesive, era un târg de vechituri din marginea orașului, în care, printre multe alte nimicuri, tronau munți de haine foarte ieftine venite din Vest, deci purtând măcar emblema unei modernități ce nu ajunsese încă în magazinele de la noi, dominate, pe atunci, de o estetică incertă și deloc seducătoare pentru vârsta pe care o aveam.

În târgul cu pricina și în multele magazine second-hand care i-au urmat, însă, nu ajungeai decât după ce îți asumai și o porție de jenă – ideea de a purta hainele altora era încă respingătoare, în parte datorită unei obsesii pentru igienă, dar mai ales pentru că era asociată sărăciei (când mai toată lumea era săracă) și una ca asta chiar nu puteai să recunoști. Însă am identificat mai întâi în cartier câteva persoane care vindeau haine în târgul cu pricina, deja frecventate acasă și de adulți cu autoritate (profesoarele cel mai bine îmbrăcate din școala mea făcuseră obsesii pentru maldărele de bluze impecabile de mătase, care în amintirea mea sunt toate albe), așa că inițierea în vânarea de chilipiruri s-a petrecut treptat. Mai întâi în vizite la vecina care dedicase două încăperi generoase din casă tonelor de haine, apoi prin călătorii ritualice în târg, cărora ajunseserăm să le dedicăm o zi anume în care, înarmate cu răbdare și nervi, să pornim în căutarea acelor lucruri de care nu știam că avem nevoie.

În timpul care a trecut, am trăit o revoluție fast fashion la care am contribuit, onest vorbind, toți, învățând să cumpărăm tot mai des haine noi din ce în ce mai ieftine, și am ajuns, cel puțin parte dintre noi, să ne plictisim de noutatea pe care industria ne-a servit-o pe bandă rulantă. La asta s-au adăugat și amenințarea climatică sumbră (recent, raportul IPCC a arătat mai ferm ca oricând că această criză cauzată de comportamentul uman a intrat într-o accelerare accentuată și greu reversibilă) și faptul deja notoriu că industria modei a devenit cel mai mare poluator al apelor, după agricultură. Sau avertismentul că, producând ca până acum, milioane de tone de piese anual, moda va reprezenta mai bine de un sfert din totalul emisiilor de carbon care vor conduce la o creștere a temperaturii peste limita la care planeta ar ceda, până în 2050. Așa că nu mai e chiar greu de imaginat o apocalipsă în urma căreia ne-ar supraviețui cantități colosale de haine (aproximativ 100 de miliarde de piese sunt produse anual, 20% fără să ajungă să fie vândute) ajunse la gunoi în țările mai puțin dezvoltate, devenite stații de sortare.

În anii din urmă, studii, documentare și nenumărate articole ne-au atras atenția asupra pericolelor (Parlamentul European estimează că până la 10% din impactul consumului din UE asupra mediului se datorează modei), dar multele argumente despre felul în care pasiunea noastră pentru haine devastează mediul și oamenii nu sunt foarte convingătoare în fața unei bluze noi și teribil de stylish, pe care chiar trebuie să o ai acum.

În peisajul ăsta, unii dintre consumatorii pe jumătate pasionați, pe jumătate saturați de modă s-au orientat către soluții care să le hrănească apetitul și să liniștească conștiințele. Așa se face că piața de re-vindere a pieselor fashion a crescut enorm în ultimii ani, mai cu seamă când vine vorba despre vânzarea online. Locul târgurilor, al modestelor magazine second-hand și al buticurilor vintage cu selecții de invidiat începe să fie luat de o gigantică piață online care are avantajul cert de a prelungi viața produselor după ce au trecut de primul cumpărător, ca o alternativă mai sustenabilă la cumpărarea de produse noi din magazin, dar și dezavantajele ei. Alți consumatori au ajuns să cumpere și să vândă piese fashion folosind acest sistem, iar alții, mult mai puțini, s-au oprit din a mai consuma pur și simplu.

Seducția second-hand

Pentru o parte dintre cumpărători, atracția către hainele second-hand a existat dintotdeauna. Fie din lipsa alternativelor, fie datorită avantajului cert al prețului, fie pentru că astfel se puteau găsi piese rare, din materiale speciale, sau pentru adrenalina oferită de „vânătoarea” de astfel de piese, sunt multe motivele pentru popularitatea hainelor second-hand.

Designerul Răzvan Firea, pasionat și cunoscător al industriei, îmi spune că, în cazul lui, înainte de hainele second-hand, în garderoba lui au intrat cele vintage și colecția de pins a bunicului, care i-a servit ca să-și formeze un touch personal în ținute. Crescut de o bunică artistă și de o mamă model și designer, înconjurat de oameni care purtau piese de runway, îmi spune că moda a devenit, pentru el, un lucru pe care nu îl poate separa de viața personală și îl cunoaște intim. Așa se face că se raportează la designeri sau la case de modă „ca la artă în general, asta e ceea ce îmi produce fascinație, nu eticheta sau prețul în sine; valoarea și costul sunt lucruri total diferite”. Mai povestește că a început să primească alte influențe stilistice decât cele glam și preppy cu care crescuse către finalul școlii generale, când devenise obsedat de Sex Pistols și Vivienne Westwood, își mâzgălea converșii și își făcea accesorii din ace de siguranță. „Curând am descoperit plăcerea de a ‘vâna comori’ prin magazine sau târguri second. Că e bargain sau nu, oricum este important să fie ceva special. La fel cum nu mă las influențat de etichetă, chiar dacă este un designer pe care altminteri îl apreciez, încerc să nu mă las influențat nici de prețul ‘prea bun’ al unui produs. Dar sigur că este o satisfacție aparte când găsești ceva special ‘for a bargain’.”

Citește continuarea în ELLE SEPTEMBRIE 2021!

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
peroz.ro
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din revista elle