Timp de 34 de ani, sub indrumarea sa atenta si vigilenta sa observatie, cele mai fabuloase siluete ale epocii au inflorit si au stralucit. In onoarea unei retrospective dedicate maestrului la Muzeul Galliera din Paris, Sylvia Jorif l-a vizitat pe Azzedine Alaïa.
Azzedine Alaïa s-a alaturat maestrilor, fiindu-i dedicata o retrospectiva a creatiilor sale. Unul dintre cele mai noi muzee pariziene ii ureaza bun venit celui mai mare dintre couturieri. La sfirsitul lui septembrie, o colectie a celor mai extraordinare creatii semnate Azzedine Alaïa va fi expusa la frumosul Muzeu Galliera, totul „impachetat in rosu festiv.
In spatioasele galerii, dedicate initial celor mai importanti sculptori, Alaïa este ca acasa. Pentru ca, timp de 34 de ani, el insusi a imaginat creatii divin sculpturale. Ne aflam dincolo de moda. Cu Alaïa, sintem in mijlocul unei alchimii couture, un secret bine ascuns in fiecare dintre rochiile sale, un magnetism irezistibil, care se manifesta inca din 1979. Povestea este aceeasi de fiecare data: o femeie da peste o rochie semnata Alaïa si nu poate renunta la ideea ca poarta o haina creata doar pentru ea si ca singura ratiune a acelei creatii este de a o face pe ea frumoasa. Și asta indiferent ca vorbim de femei inalte, scunde, voluptuoase, androgine… Toate se transforma in femei cu forme superbe, cu o aura de feminitate de invidiat.
Poate aceasta retrospectiva sa dezlege misterul unei arte aproape ezoterice de a crea haine care, timp de 34 de ani, au demonstrat constant acelasi lucru: o cunoastere totala a corpului feminin? Ma intreb ce mistere poate dezlega aceasta retrospectiva dedicata maestrului curbelor perfecte. Oare primele reprezentari ale corpului feminin vin din copilaria sa? Da, exista indicii ca de acolo vin, iar lui Alaïa ii place sa sape in templul amintirilor sale de demult, din Tunisia copilariei sale.
„Imi amintesc de matusa mea, care era dansatoare, si era atit de eleganta. Se imbraca in stil european. Avea o croitoreasa care-i facea cópii dupa tinute Dior. Imi amintesc foarte bine de o haina a ei rosie, cu catarame, si cu revere din astrahan. Imi aduc aminte ca, atunci cind ieseam cu ea pe strada, oamenii aplaudau. Iar apoi am fost fascinat de hainele Dior si Balenciaga, pe care le vedeam in reviste. Și ma tot intrebam cum functiona totul: taliile marcate, umerii rotunjiti, cusaturile? Cum era sa fii in spatele acestor capodopere? Imi doream sa inteleg tot ce se afla in spatele unei haine.
Fotograf: J.B. Mondino.
Stilist: Friquette Thévenet.
Traducere si adaptare de Crina Alexe