ELLE FILM: Anamaria Vartolomei „Secretul e să reușești să rămâi concentrat pe ce rămâne de făcut, nu pe ceea ce ai făcut deja“

Pregătește-te să auzi multe în următoarea perioadă despre actrița de origine română care a cucerit, cu L’événement, juriul de la Veneția (unde filmul lui Audrey Diwan a luat Leul de Aur și premiul FIPRESCI), premiul Lumiere, și care i-a și adus o nominalizare la un César.

ELLE FILM: Anamaria Vartolomei „Secretul e să reușești să rămâi concentrat pe ce rămâne de făcut, nu pe ceea ce ai făcut deja“

Dar până atunci te invităm să o descoperi ca pe o foarte talentată tânără de aproape 23 de ani, care nu lasă succesul să o tulbure și rămâne cu picioarele ferm înfipte în pământ.

Anamaria s-a născut la Bacău și a trăit alături de bunici la Plopu, de când, la doar doi ani, părinții ei s-au mutat în Franța căutând o viață mai bună și pentru ei, și pentru ea. La șase ani li s-a alăturat, și doar câțiva ani mai târziu avea să înceapă și cariera ei de actriță, când a fost aleasă să interpreteze rolul principal din My Little Princess, filmul Evei Ionesco inspirat de copilăria traumatizantă a regizoarei și de imaginile tulburătoare în care mama ei (jucată, în film, de Isabelle Hupert) o obliga să fie protagonistă.

După alte câteva roluri, deja adultă, Anamaria șochează acum în L’événement, nu prin replici răsunătoare și prin gesturi dramatice, cât mai degrabă prin reținerea, forța și hotărârea pe care le proiectează în rolul unei fete dispusă să facă orice este necesar pentru a scăpa de o sarcină nedorită, care îi amenință viitorul.

Acțiunea din L’événement are loc în 1963, într-o vreme a eliberării sexuale a femeilor care decideau că își doresc să fie mai mult decât mame, dar când avortul era încă ilegal în Franța, și se bazează pe romanul autobiografic al lui Annie Ernaux. În film, Anamaria este Anne, o studentă care își vede întregul viitor transformându-se într-un lucru pe care nu vrea măcar să și-l imagineze și care, în lipsa unor aliați (cei din jur se feresc să o ajute, sub teroarea legii), e nevoită să găsească de una singură metoda prin care își va întrerupe sarcina. Căutarea aceasta disperată o schimbă, iar pe măsură ce săptămânile trec, Anne simte cum în fața ei se închide o lume.

Un avort clandestin – cum au fost atâtea și cum încă mai sunt –, cu groaza, secretul și precauțiile pe care le impune, devine singura soluție, către care Anne merge fără să privească o clipă înapoi. Deloc surprinzător, după acest tur de forță, sentimentele Anamariei despre ce i se întâmplă personajului ei sunt ferme, poziția sa – tranșantă. Am vorbit cu ea despre film, despre actorie și despre viață.

ELLE: Spuneai la un moment dat într-un interviu că filmul poate schimba mentalități și, ca atare, poate schimba lumea. Spune-mi, te rog, cum ai rezuma mesajul pe care-l transmite L’événement (și pe care îl transmiți tu în film) celor care îl privesc și ce speri că ar putea să schimbe.
Anamaria Vartolomei: Puterea filmului stă în faptul că nu dă un răspuns în particular, ci chestionează, deschide discuții. Am avut parte de reacții împotriva avortului de la două persoane, dar ne-au spus că filmul i-a făcut să-și pună întrebări, poate nu neapărat să se răzgândească, dar măcar să ia în considerare subiectul dintr-o altă perspectivă.

ELLE: Știu că există diferențe între cartea lui Annie Ernaux și scenariul filmului – ce te-a mișcat în experiența pusă de Ernaux în carte? Cum se vede, la aproape 23 de ani ai tăi și din lumea în care trăim astăzi, situația de viață pe care o traversa Annie zeci de ani mai devreme?
A.V.: Când am citit scenariul prima oară, iar apoi cartea, am fost șocată de violența și cruzimea realității unui proces de avort clandestin. Am fost în primul rând destul de furioasă față de ignoranța mea în ceea ce privește subiectul, iar apoi furia asta s-a mișcat într-o formă de ură față de nedreptatea între șansa mea ca cetățeană franceză, cu drept deplin la avortul medicalizat, și lipsa de mijloace în unele țări, ca Polonia, sau state din SUA, ca Texas, de exemplu. Annie Ernaux își povestește situația din anii ’60, însă aceasta încă există, din păcate, și fete ca ea atunci încă se luptă cu greu contra legii, pentru a avea dreptul la alegere. Am văzut acest film ca pe o oportunitate pentru a apăra aceste fete care suferă în singurătate și tăcere.

ELLE: Cu drepturile femeilor amenințate chiar și astăzi, cum spuneai – în vreme ce chiar și în România (care are o istorie sângeroasă de interdicție a avorturilor) s-a dovedit, recent, că foarte multe spitale de stat refuză să facă întreruperi de sarcină la cerere din considerente religioase – ce ar trebui să învățăm din această dramă reală pe care ai interpretat-o?
A.V.: Eu mă întreb doar cum, după ce vezi filmul și metodele barbare pe care fetele le utilizau pentru a avorta ilegal, încă poți fi contra dreptului la avort?

Fotografii: Christian Tudose

Citește continuarea în ELLE MARTIE 2022!

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Antena 1
Publicitate
substantial.ro
Unica.ro
Mai multe din revista elle