ELLE Fashion: Mai exista putere in power dressing?

ELLE Fashion: Mai exista putere in power dressing?

In zilele in care merg la birou, intr-un loc plin de cateva sute de jurnalisti si intr-un cartier care concentreaza cei mai multi corporatisti ai Bucurestiului, nu ma loveste sentimentul ca power dressing, acel concept vechi deja de cateva zeci de ani, ar mai exista. Nu e de vazut aproape nicaieri – de la metrou la masinile cu sofer care isi asteapta ocupantele. In redactia in care imi petrec timpul, un open space care adaposteste cateva zeci de suflete, majoritatea feminine, nimeni nu pare sa ia in considerare acest vechi cod de afirmare a autoritatii. Da, pana si redactorul-sef vine la munca in jeans si pantofi sport. Dar poate ca e doar mediul in care traiesc. Poate ca, undeva, acel fel de a te imbraca anume ca sa poti face fata cerintelor unui job exigent inca mai exista.

Pentru ca, nu-i asa, power dressing inseamna sa te imbraci, pana la urma, pentru o pozitie de putere. Ca sa fii luat in serios. Sau, mai precis, ca sa fii luata in serios. Pentru ca barbatii nu au parte de power dressing. Pentru ei, clasicul costum european cu variatiunile sale minore a ramas acelasi, iar puterea nu vine, in nici un caz, din felul in care se imbraca.

Inca de la inceputuri, ideea de a te imbraca autoritar a fost aproape exclusiv feminina. Gandeste-te la portretul acela celebru cu Elizabeta I – fata vopsita in alb, ca sa nu denote nici un fel de expresie – un atribut feminin, caci numai femeile au emotii; gulerul imens care impunea o tinuta sobra, parul rosu – iesind in evidenta si transmitand un mesaj de amenintare, si intreaga rochie, compusa dintr-o multitudine de elemente care mai de care mai complexe si mai restrictive, intrecand cu mult in dimensiuni tinutele mai modeste ale supusilor. Da, de la ea incoace – cu siguranta cea mai puternica femeie a vremurilor sale –, alte surate aflate in posturi similare sau cel putin aspirand la o asemenea putere au stiut ca sunt nevoite sa adopte astfel de uniforme care sa le transmita intentiile si competentele.

Despre acest subiect vorbeste o expozitie pe care o poti vedea pana la finele lui aprilie la Design Museum din Londra, numita Women Fashion Power. Show-ul, care strange o multime de haine purtate sau create de femei celebre, se concentreaza asupra felului in care, in ultimii 150 de ani, femeile si-au aratat puterea prin vestimentatie.

De la primii pantaloni purtati in public la umerii intariti ai anilor 80, de la uniformele din vremea celui mai recent razboi mondial la costumele de scena ale unor artiste care au spart tipare (desigur, Madonna, in infamul ei sutien conic creat de Jean Paul Gaultier), expozitia descrie felul in care printese, modele, femei de afaceri sau designeri au folosit moda pentru a-si defini si a-si intari pozitia in lume. Joan Burstein (fondatoarea Browns), Livia Firth, Lady Gaga, Vivienne Westwood, Anne Hidalgo (primarul Parisului), Natalie Massenet (Net-A-Porter), Skin (Skunk Anansie) si multe alte femei si-au imprumutat sau donat tinute reprezentative acestei expozitii, alaturi de gandurile lor despre ce au simtit purtandu-le.

Haine purtate de sufragete si culorile Womens Social and Political Union stau alaturi de tricourile protestatare ale lui Katherine Hamnett si de deconstructiile rebele ale lui Vivienne Westwood, dar si langa costumele purtate de Margaret Thatcher si de imagini cu Hillary Clinton sau Angela Merkel. Si, legat de acestea din urma, tot acolo isi face loc si un clip video in care Thatcher isi discuta rochia purtata la un eveniment tinut la Natiunile Unite in vremea razboiului din Falkland – intr-un fel care seamana parca un pic prea tare cu felul in care vedetele zilelor noastre se confeseaza despre provenienta rochiei lor de Oscar pe covorul rosu. Caci, cum bine subliniau jurnalistii de la Huffington Post, cea mai puternica femeie din lume la vremea respectiva era intrebata despre rochia ei de matase, in vreme ce Reagan, probabil, nu avea de raspuns unei astfel de intrebari. Dar power dressing este un concept care a evoluat, deci nu avem ce sa ii reprosam lui Thatcher. Caci, pana la urma, nu facea altceva decat ceea ce avea de facut.

de Ioana Ulmeanu

Citeste continuarea in ELLE Aprilie 2015!

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
peroz.ro
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din revista elle