ELLE EXCLUSIV: Beverly Johnson ar putea schimba moda. A mai făcut-o o dată

Primul supermodel de culoare care a apărut pe copertele ELLE Franța şi Vogue SUA, Beverly Johnson vorbește cu franchețe pentru ELLE România despre rasismul cu care s-a confruntat de-a lungul întregii ei cariere, despre cum își dorește ea să contribuie la remedierea acestui fenomen, şi își deschide fabuloasa casă din California pentru o ședință foto în exclusivitate.

ELLE EXCLUSIV: Beverly Johnson ar putea schimba moda. A mai făcut-o o dată

De Doris Sângeorzan
Foto: Gabriela Oltean & Eric Soboleski

După ce a făcut istorie ca prima femeie de culoare care a apărut pe coperta ediției americane a revistei Vogue, în 1974, şi, un an mai târziu, în aceeași postură pe coperta ELLE Franța, evenimente care au propulsat-o direct în vârful profesiei şi au lansat o carieră ce a determinat The New York Times să o numească printre cele mai influente persoane din lumea modei secolului XX, Beverly Johnson se află din nou în atenția presei, atât datorită opiniilor sale despre omniprezența rasismului în industria modei, cât şi pentru soluțiile pe care le propune pentru ameliorarea situației, în primul rând prin instituirea unei reguli care îi poartă numele.

Regula Beverly Johnson

În 2020, după uciderea lui George Floyd de către un polițist alb în SUA, eveniment filmat şi apoi televizat în toată lumea, care a declanșat un val de proteste la care au participat zeci de milioane de oameni, sub sloganul Black Lives Matter, Beverly mi-a povestit că a primit numeroase telefoane de la prieteni şi cunoscuţi albi, curioși să afle dacă rasismul este o problemă reală şi dacă ea s-a confruntat cu el.

Mă conectez cu ea pe Zoom, eu în New York, ea în Rancho Mirage, o comunitate din California unde Beverly locuieşte alături de logodnicul ei. Arată natural, dar impecabil, şi este zâmbitoare, foarte caldă, deschisă. Mă face să mă simt confortabil întrebându-mă despre situația din New York din timpul pandemiei.

Deși în volumul ei de memorii, The Face That Changed It All (2015), Beverly vorbește pe larg despre inechitățile suferite din cauza rasismului, de care s-a lovit şi de care a fost conștientă toată viața, răspunsul său public la momentul istoric şi la discuția globală despre rasism create de crima împotriva lui Floyd a venit în contextul scrisorii trimise, în iunie 2020, de Anna Wintour, legendara redactoră-şefă Vogue SUA, angajaților de culoare ai revistei. În memo, Wintour scria că este conștientă de faptul că redactorii, scriitorii, fotografii şi alte categorii de persoane creative de culoare nu au fost incluse şi promovate destul, că revista a publicat imagini şi articole lipsite de înțelegere şi chiar jignitoare la adresa oamenilor de culoare, şi că își asumă în totalitate responsabilitatea pentru toate acele greșeli.

„Cu alte cuvinte, Anna recunoștea că a omis anumite persoane şi că nu şi-a dat seama cu adevărat că avea o prejudecată”, îmi spune Beverly. „Şi o admir pentru că a făcut gestul acesta. Așa că, atunci când a apărut știrea legată de această scrisoare, m-am simțit obligată să o adresez cumva într-un context public”, continuă ea. „Când am citit despre asta, i-am spus logodnicului meu, Brian, că vreau să dau un răspuns în care să vorbesc despre rasismul sistemic care există în industriile modei şi frumuseții și în presă, dar că nu vreau ca acel răspuns să constea doar într-o listă lungă de plângeri, că trebuie să pot face ceva constructiv. L-am pus pe gânduri, şi atunci el mi-a spus: ‘ei bine, știi că în fotbal există regula Rooney.’ Știi ce este regula Rooney?”, mă întreabă Beverly. Habar n-am. „Exact. Nici eu habar n-aveam atunci. A fost creată de Dan Rooney, proprietarul echipei de fotbal american Pittsburgh Steelers. Toţi proprietarii erau albi, în timp ce majoritatea jucătorilor de fotbal erau negri. Iar Dan Rooney a spus că această realitate este nedreaptă şi că, măcar atunci când un job de antrenor este disponibil, să fie intervievați cel puțin doi antrenori de culoare. Două decenii mai târziu, există în lumea fotbalului american antrenori de culoare, oameni de culoare care lucrează în birouri în diferite funcții şi, deşi industria fotbalului american are încă problemele ei, a devenit mult mai diversă datorită acestei propuneri pe care un proprietar alb a făcut-o tuturor celorlalţi proprietari. Pentru că acei proprietari reprezintă board-urile de directori, ei iau deciziile legate de NFL (The National Football League, cea mai importantă competiție a fotbalului american profesionist, n.red.).

Iar Brian, logodnicul meu, mi-a sugerat că poate aş putea să conving companii mari de media, cum ar fi Condé Nast (din care face parte Vogue SUA, n.red.), sau Hearst Corporation (care publică Harper’s Bazaar SUA şi ELLE SUA, printre multe alte publicaţii şi brand-uri de media cunoscute în toată lumea, n.red.), să implementeze o regulă care să facă obligatoriu ca pentru orice job să fie intervievate cel puţin două persoane de culoare, dar în special pentru poziţiile din board-ul de directori, din nivelul C de management, dintre membrii executivi, şi până la stilişti de păr şi de make-up. Mi s-a părut o idee bună, că nu le spunem să angajeze o anumită persoană, ci doar să intervieveze anumite persoane – să se deschidă, să îşi deschidă minţile”, îmi explică Beverly. „Şi logodnicul meu mi-a spus să o numesc în mod oficial Regula Beverly Johnson. La început, am ezitat şi nu am înţeles de ce aş face asta. ‘Pentru că, dacă nu o revendici tu, o va revendica altcineva’, mi-a răspuns Brian. Iar tu nu mă cunoşti bine, dar eu sunt o introvertită, nu sunt cu adevărat genul de persoană care să iasă în faţă, deşi munca mea este în lumina reflectoarelor”, îmi declară Beverly cu candoare.

Răspunsul ei a venit tot în iunie anul trecut, la scurt timp după ce conținutul scrisorii trimise de Anna Wintour a apărut în diferite surse media. Era un articol de opinie pe care Beverly l-a publicat în The Washington Post. În eseu, povestea că, atunci când a apărut pe coperta Vogue SUA, în august 1974, Ruth Whitney, redactora-şefă de atunci a revistei Glamour SUA, prima publicație în care a apărut Beverly, i-a spus că a depășit toate barierele. Dar, continua Beverly în articolul ei, iată că, 47 de ani mai târziu, într-o conversație despre rasism care s-a extins la nivel global, poveştile şi exemplele de discriminare abundă, inclusiv la Vogue şi în interiorul companiei care o publică. În același editorial, Beverly propunea companiei să adopte Regula Beverly Johnson, şi invita directorii executivi ai altor trusturi de media şi ai companiilor din industria modei şi frumuseții să adere la inițiativă.

„Deci mi-am luat inima în dinți”, îmi spune Beverly, „şi aşa s-a născut această regulă, pe care am prezentat-o companiei Condé Nast, şi am vorbit cu Anna Wintour, suntem în discuţii, în special cu o femeie de culoare pe care au angajat-o recent ca director de diversitate al companiei, aşa că au fost foarte receptivi la această conversaţie, care este în curs de desfăşurare.”

Citește continuarea în ELLE AUGUST 2021!

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
peroz.ro
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din revista elle