Pentru fiecare produs iconic de beauty poți să găsești un echivalent pe piața neagră, de la cel mai râvnit ruj și până la cea mai nouă paletă de contouring. Însă acea diferență tentantă de preț poate ajunge să te coste mai mult decât valoarea produsului original.
Mama mea a fost recent într-o excursie la Istanbul, alături de un grup de seniori. Când a revenit, m-a vizitat la o cafea și, bineînțeles, mi-a adus și cadouri. Pe lângă rahat și niște mici obiecte decorative, mi-a prezentat foarte încântată și un kit de zece rujuri MAC. Și apoi am auzit povestea: „La o tarabă din bazar se înghesuia foarte multă lume, la niște poșete. Mi s-au părut drăguțe și am zis să îmi cumpăr una, și-așa îmi schimbase un taximetrist mai devreme 100 de euro, și cu 65 am luat și geanta, și m-am gândit să iau și un set de rujuri pentru tine, că parcă nu-ți ajung niciodată, mi-a povestit ea. Apoi mi-a redat cum, ulterior, s-a oprit la o cafenea unde a aflat că, de fapt, banii schimbați de taximetrist fuseseră falși și își făcea probleme că i-a răspândit.
Nici nu știu de unde să încep să comentez cât de greșită e această poveste sau cum m-am schimbat la față când am auzit-o, dar îmi dau seama că, atunci când vorbim de falsuri și înșelăciuni, cei mai expuși oameni sunt, bineînțeles, seniorii, dar și fetele care își doresc cele mai cool produse cosmetice recomandate de starurile tutorialelor de machiaj de pe YouTube, însă nu și le permit.
În deceniile anterioare, miza falsificatorilor o constituiau poșetele de brand. Și eu, în școala primară, am purtat cu ignoranță și mândrie un rucsac D&G, iar ulterior, când deja cunoșteam brand-urile și piața luxului, am folosit o vreme un portofel fake Miu Miu pe care mi-l adusese o prietenă cadou din China, pentru valoarea lui utilitară (la urma urmei, un portofel e un portofel, iar acela chiar s-a dovedit de calitate). Însă, odată cu trecerea timpului, am devenit toți mult mai conștienți în legătură cu acest fenomen și mai ales de faptul că nu trebuie să încurajăm piața neagră a produselor de lux. În primul rând pentru că, atunci când te asociezi cu un produs fake, pari un wannnabe disperat de validare, în nici un caz o persoană stylish. Iar apoi, pentru că am devenit conștienți de condițiile în care sunt realizate aceste produse în China sau alte zone celebre pentru asta (în special de cruzimea cu care sunt tratate animalele, dar și de condițiile de muncă și multe asemenea). Drept urmare, brand-ul poșetei a devenit o miză din ce în ce mai anostă.
În schimb, trend-ul tutorialelor de make-up de pe YouTube a ridicat enorm industria de beauty și, odată cu ea, și piața neagră a cosmeticelor. Iar gențile de brand false au fost înlocuite de palete de contouring. Iar segmentul cel mai expus la această piață e generația Y, pentru că este principalul consumator de YouTube și are obiceiul de a cumpăra online. Comenzile de pe smartphone-uri au crescut până la 1,53 miliarde în 2017 și se așteaptă să mai crească, dezvoltând și mai mult piața de e-commerce. Cele mai vândute produse cosmetice în online sunt cele pentru îngrijirea pielii, îngrijirea părului și parfumurile, conform wall-street.ro. Dar adolescenții nu sunt la fel de tentați de brand-uri de lux (de aceea nu prea sunt produse fake La Mer, Armani și nici măcar Chanel), drept urmare, pe piața neagră se falsifică în special produse cosmetice care au devenit celebre prin intermediul YouTube-ului și al influencer-ilor de beauty, precum kit-urile pentru buze lansate de Kylie Jenner, highlighter-ele Anastasia Beverly Hills, paletele Kat Von D, Too Faced, produsele pentru sprâncene Benefit și, nu în ultimul rând, rujurile MAC. Precum cele pe care le aveam în fața ochilor.