Slabitul – o afacere riscanta

Slabitul – o afacere riscanta

Sint superbe, bogate, celebre si, mai ales, perfecte. Le adoram, le divinizam, le imitam. Ne lungim si ne scurtam parul dupa pofta inimii lor. Ne bronzam, in ciuda avertismentelor tutu­ror dermatologilor din lume, pentru ca vrem culoarea pielii lor. Ne transformam voluptuoasele forme feminine in „definitie musculara. Dar uitam cu desavirsire ca intotdeauna exista „reversul medaliei. Cornel Chin, un antrenor celebru, (care l-a pregatit pe Leonardo DiCaprio pentru The Beach – good job, Cornel! – si pe Colin Firth pentru Bridget Jones Diary) spune ca dieta si regimul fitness al celor mai multe celebritati sint exage­rate si periculoase.

Geri Halliwell, de exemplu, are un regim de viata cu citeva parti bune si infinite efecte negative. „Programul urmat de ea, spune Chin, „ii va cauza multe probleme de sanatate in viitor. Asta daca ceea ce declara, ca alearga 9 km sau chiar mai mult pe banda stationara, si face exercitii de power yoga zilnic, fara exceptie, e adevarat. Adauga la asta faptul ca supravietuieste cu un regim hipocaloric, cu un aport minuscul de carbohidrati si grasimi, si obtii cea mai sigura reteta pentru dezastru, incheie el. Dar Halliwell, Aniston si restul pleiadei de celebritati in cauza arata superb, fantastic, fabu­los! „Si dupa toate probabilitatile vor trai putin, adauga, cinic, Chin. „Nimeni, absolut nimeni nu poate rezista in acest ritm prea mult timp. Efortul fizic e mult prea mare, iar dieta mult prea restrictiva. La un moment dat organismul lor va ceda. Iar daca vrei sa arati bine, in mod sigur, aceasta e cea mai nesanatoasa cale pe care o poti alege.

Deci, care e adevarul din spatele culiselor? Iata ce te asteapta dupa citiva ani de trai a la Hollywood (articol interzis copiilor sub 12 ani, fara acordul parintilor):

Dereglari metabolice

Orice dieta care presupune o cantitate redusa de hrana, determina o scadere a ratei metabolismului. E o reactie instinctiva, prin care organismul incearca sa-si protejeze rezervele calorice. In efortul de a supravietui cu putinul ce i se ofera, metabolismul incetineste cu 15 – 20% fata de rata normala. Cu alte cuvinte, organismul se seteaza automat pe programul de „infometare. Ce inseamna asta? Iti va fi din ce in ce mai greu sa slabesti, in ciuda efortului fizic crescut, pentru ca vei consuma din ce in ce mai putine calorii. Iar daca vei incepe sa maninci normal, kilogramele se vor depune incomparabil mai repede, deoarece organismul tau nu mai e obisnuit sa consume nimic. Asa s-a intimplat si in cazul lui Mel C, care recunoaste ca a fost o vreme – perioada Spice Girls – in care era obsedata de greutate si de exercitiile fizice. De indata ce a revenit la un regim de viata normal, a trebuit sa plateasca pretul exceselor trecute: citeva – destul de multe – kilograme in plus.

Oboseala cronica

„Cantitatea de energie necesara unui asemenea regim de viata e foarte ridicata, comenteaza Chin. „trebuie sa fii in permanenta in priza si e nevoie de hrana sanatoasa pentru a putea functiona. Daca elimini alimentele bogate in calorii, cauti necazul cu luminarea. Dieta vedetelor noastre contine in general alimente sarace din punct de vedere caloric, cu un aport mare de proteine, destul de chinuitoare pentru orga­nism, care trebuie sa transforme aceste alimente in grasimi, odata ce rezervele proprii au disparut. Dar cum grasi­mile nu pot fi transformate in energie prea usor, din acest proces rezulta niste substante, numite ketone. Rinichii trebuie sa dre­neze si sa elimine aceste substante, adica sa faca un efort suplimentar semnificativ. Rezultatul: rata metabolismului scade si, in plus, incepi sa te simti din ce in ce mai obosita si fara pofta de viata.

Scaderea imunitatii

In general, exercitiul fizic are darul de a sti­mu­la sistemul imunitar. Dar odata ce te-ai lansat intr-un regim de antrenament a la Geri Halliwell sau Madonna, obtii efectul invers. Cercetarile in domeniu au demonstrat ca un efort fizic exagerat, combinat cu o alimentatie dezechilibrata slabeste capacitatea de apararea a organismului. Un studiu facut la University of Western Australia a aratat ca prea mult exercitiu fizic duce la scaderea drastica a nivelului de glutamine, substante ce stimuleaza sistemul imunitar. Rezultatul: o predispozitie marita la infectii virale si raceli. Majoritatea dietelor venite de la Hollywood sint atit de severe incit ramin prea putini nutrienti pentru a fi folositi de sistemul imunitar. Martine McCutcheon, celebrul pop star britanic, declara presei ca look-ul, vizibil subtiat, se datoreaza programului Eat Right for Your Type, o alta dieta la moda, construita in functie de grupa sanguina. Pentru asta, spune ea, a renuntat la carne, lactate si cereale si a eliminat unele fructe si legume din alimentatie. Dar daca e sa judecam dupa pro­blemele de sanatate care au afectat-o, s-ar parea ca planul nu a functionat prea grozav, iar pretul pe care il plateste acum e destul de mare.

 

Suprasolicitare musculara

Neavind timp suficient pentru a se reface intre sedintele de antrenament intens, fibrele musculare nu se mai dezvolta. Se ajunge astfel la un asa numit „plafon fitness. In gene­ral, cei care se antreneaza excesiv interpreteaza acest plafon ca pe un semn ca trebuie sa lucreze si mai intens, ceea ce nu face decit sa agraveze situatia. Efectele pe termen lung sint oboseala cronica sau epuizare fizica si mentala. Dar primele simptome ale sindromului de suprasolicitare (dureri de stomac, crampe musculare, dureri musculare prelungite, probleme articulare) apar deja dupa doua- trei saptamini de antrenament intens, fara perioada de refacere, dublat de un regim caloric insuficient.

Carente nutritive

Ar trebui ca o treime din aportul nostru caloric sa provina din alimente bogate in grasimi nesaturate si sa eliminam din alimentatie doar grasimile saturate, provenite din alimente de origine animala (unt, frisca, smintina). Dar a renunta complet la grasimi (uleiul de peste, uleiurile vegetale si lactate), inseamna sa-ti privezi organismul de citeva vitamine esentiale: A,D,E si K. Cele mai recente studii de nutritie au demonstrat fara drept de apel ca organismul nostru are nevoie de cel putin 25g de grasimi pe zi, pentru a putea absorbi acesti nutrienti si beta carotenul (se gaseste in vegetalele cu frunze verzi). Pe scurt: elimina complet grasimile din alimentatie si vei vedea ca unghiile, pielea, parul si, in general, intreg organismul tau e in suferinta.

Osteoporoza

Corpul femeilor, are nevoie de un procent de cel putin 17% grasime pentru a sustine ciclul menstrual. Perioada de sarcina presupune un consum crescut de energie. Cum tesutul gras este cea mai densa sursa de energie, existenta lui e un semn din partea Mamei Natura ca femeia respectiva este pregatita sa procreeze. Daca procentul de grasime scade sub nivelul normal apar anumite dereglari: amenoree (disparitia menstruatiei), menstre neregulate, infertilitate. Dar tesutul adipos este implicat si in producerea estrogenului, un hormon esential pentru sistemul osos, amenorea este un factor de risc in aparitia osteoporozei. Cu cit o femeie este subponderala o perioada mai lunga de timp, cu atit mai mult creste probabilitatea ca osteoporoza sa apara mai devreme.

Distrugerea musculaturii

Cum celebritatile in cauza maninca ,de prea mult timp, excesiv de putin si numai alimente sarace din punct de vdere caloric si nutritiv, organismul lor incepe sa consume propriile rezerve (valoroase) de energie, intr-o incercare disperata de a-si pastra starea de sanatate. Din pacate, organismul uman nu poate stoca propriile rezerve de proteine, ci trebuie preluate din alimente. Iata de ce e important ca acestea sa fie incluse in dieta zilnica. Altminteri, „hormonii foamei – epinefrina, glucagol si cortisol – incep sa „darime totul in cautarea de proteine, distrugind tesutul muscular. In aceasta stare de urgenta, depozitele de carbohidrati (sau glicogen) din muschi sint atacate cu mult inainte ca organismul sa incea­pa sa piarda din tesutul gras.

Toxicitate

In orasul gloriei si vanitatii, Hollywood, astazi sint la moda dietele sarace in carbohidrati si bogate in proteine. Jennifer Aniston si-a redus greutatea de la 56 la 50 de kg multumita celebrei Zone diet, un re­gim creat de Barry Sears, incercat de altfel si de Halliwell. Alte celebritati care au adoptat o metoda asemanatoare: Minnie Driver, Demi Moore, Oprah Winfrey. Filosofia acestei diete e simpla: carbohidratii trebuie inlocuiti cu proteine. Dar Chin avertizeaza ca acest tip de alimentatie poate provoca grave probleme de sanatate. „Pe linga faptul ca ti-e foame in permanenta, proteinele consumate in exces au efect toxic asupra organismului, incarcind rinichii si ficatul. Corpul acumuleaza numeroase ketone, de care am mai vorbit, iar cea mai simpla problema rezultata de aici este o respiratie rau mirositoare. Restul…

Specialistii de la British Nutrition Foundation sint si ei de parere ca un asemenea mod de viata poate fi de-a dreptul periculos. „ E adevarat, re­nuntind la atit de multe alimente, vei pierde mult in greutate. La inceput, doar, co­men­teaza Sarah Schenker, specialist in nutritie. „Dar vei pierde doar apa si rezerve musculare. Organismul are nevoie de carbohidrati pentru energie.

Arhiva revistei ELLE

Foto: Shutterstock

 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Antena 1
Publicitate
substantial.ro
Unica.ro
Mai multe din health & diet