ELLE SPECIAL: Era Social Media

În nici 20 de ani, social media a devenit terenul pe care se joacă aproape totul, de la relații intime la campanii electorale. Social media a schimbat paradigma culturală, ne-a învățat să trăim și să comunicăm altfel, ne-a aruncat în bule și lumi paralele și a schimbat complet felul în care obținem informații. Până la urmă, însă, despre ce vorbim atunci când vorbim despre social media?

ELLE SPECIAL: Era Social Media

de Gabriela Calițoiu, Paul Petrache și Ioana Ulmeanu

Preistoria social media

Dacă nu îți mai aduci aminte cum arăta lumea înainte de social media, află că diferite încercări de a conecta oamenii pe Internet au avut loc și înainte ca marile rețele să își înceapă domnia. SixDegrees.com, lansat în 1997, îți permitea să fii în contact cu prieteni, cunoștințe și familie, și a reprezentat un model pentru următoarele rețele, iar Hot or Not, fondat în 2000 de James Hong și Jim Young, era utilizat pentru a da note femeilor în funcție de cât de atrăgătoare păreau. Cu două milioane de page views zilnice în doar o săptămână de la lansare, este precursorul Facebook-ului de azi, care a pornit de la o idee la fel de plină de prejudecăți. Nu doar Zuckerberg, ci și fondatorii YouTube îl citează drept sursă de inspirație.

2003
Myspace

Platforma a fost, între 2005 și 2009, cea mai mare rețea social media din lume, când a fost depășită de Facebook, dar și-a lăsat amprenta asupra milioanelor de utilizatori drept prima rețea care a atins un public din toată lumea. Myspace a influențat modul în care se putea face și promova muzica, cu peste 8 milioane de artiști descoperiți pe platformă, în afara modalităților tradiționale oferite de casele de producție. Lucrul acesta a fost mai cu seamă posibil după ce pe Myspace au putut fi postate videoclipuri de pe YouTube, iar influența rețelei a fost mai cu seamă benefică pentru muzicienii de culoare.

2004
Facebook

Fondată în joacă de Mark Zuckerberg și colegii săi de la Harvard, rețeaua socială a devenit mai întâi jucăria preferată a tinerilor, ca apoi să se transforme într-un fenomen global care a schimbat felul în care ne raportăm unii la alții, acționăm, ba chiar decidem să cumpărăm sau votăm. Rețeaua fără de care nu prea ne mai imaginăm azi Internetul a fost implicată într-o avalanșă de controverse, de la exploatarea datelor utilizatorilor la manipularea alegerilor din SUA din 2016, și pare să ne fi transformat în dependenți, cu o imagine distorsionată asupra realității și cu respectul de sine la cote joase. Nici acuzațiile că încurajează fake news și discursul urii, nici teoriile conspirației vehiculate aici nu i-au făcut, însă, pe oameni să renunțe la Facebook.

2005
YouTube

Platforma de videosharing creată de Chad Hurley, Steve Chen și Jawed Karim care ne permite să încărcăm materiale video, să reacționăm și să comentăm la altele și să ascultăm și vedem muzică, știri, emisiuni și clipulețe amuzante (sau îngrozitoare) este extrem de prolifică – peste 500 de ore de conținut sunt încărcate în fiecare minut. Cu bune și cu rele, YouTube este acum crucial pentru industria muzicală, dar a dat startul unei cu totul alte industrii – cea a vlogger-ilor, deși i se reproșează că promovează, la fel ca Facebook, teorii ale conspirației, și că își folosește într-un mod care nu este etic algoritmii.

2009
Zborul de pe Hudson, știre pe Twitter

Oricine știe povestea zborului 1549 care, după ce avionul a lovit un stol de păsări, a ajuns în râul Hudson, pe 15 ianuarie 2009. Și deși intervenția piloților a contribuit la salvarea fiecărui pasager, povestea eroică nu este singura de spus aici. Notabil este și faptul că știrea despre eveniment a fost transmisă de la fața locului pe Twitter, rețeaua fondată în 2006 de Jack Dorsey, de către Janis Krums, o persoană care se întâmpla să treacă prin zonă și care a făcut o poză pe care a postat-o online înainte de a se duce să dea o mână de ajutor în operațiunile de salvare. De atunci, puterea Twitter ca rețea care diseminează știri în timp real este de neegalat – și este folosită ca atare de publicații și persoane publice deopotrivă.

2007
YouTube: Charlie bit my finger 

Ani la rând, cel mai popular videoclip încărcat pe YouTube a fost unul pe care sute de milioane de oameni l-au găsit nostim: un filmuleț de 56 de secunde ai cărui protagoniști sunt doi frați din Marea Britanie – cel mai mic dintre ei, Charlie, în vârstă de un an, mușcându-i de două ori degetul celuilalt, în vârstă de trei ani. Până anul acesta peste 876 de milioane de oameni au privit clipul, considerat unul dintre cele mai eficiente virale din toate timpurile.

2010
O lume în emoji

Pictogramele în care se exprimă acum aproape toată lumea pe dispozitivele mobile își au originea în telefoanele utilizate în Japonia din 1997, dar abia în 2010 au fost adăugate în mai multe sisteme de operare și au schimbat felul în care comunicăm. Azi fac parte din cultura populară, au înțelesuri clare, dar și multe subînțelesuri, și au devenit atât de utilizate încât, în 2015, Oxford Dictionaries a ales un emoji (fața cu lacrimi de bucurie) drept cuvântul anului. Faptul că anumite emoji reprezintă lucruri diferite în culturi diferite nu a făcut altceva decât să adauge la popularitatea lor.

2010
Bine ai venit, Instagram!

E greu de imaginat că a existat o perioadă în care fotografiile nu erau puternic alterate de filtre, însă, în realitate, sunt doar zece ani de când Kevin Systrom și Mike Krieger au lansat Instagram. Ideea aplicației era de a permite oamenilor să comunice prin intermediul imaginilor și de a-i ajuta să trimită un soi de telegramă instantaneu, în mediul online. Încă din prima zi Instagram a atras 25.000 de utilizatori, iar numărul lor a ajuns în doar trei luni la un milion. Și nu doar aplicația s-a bucurat de un real succes, ci și câinele lui Kevin Systrom, a cărui fotografie a fost cea dintâi imagine încărcată pe Instagram.

Citește continuarea în ELLE DECEMBRIE 2020!

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din revista elle