ELLE INTERVIU: Sofia Coppola, o femeie a vremurilor ei

Intotdeauna sic si extrem de discreta, regizoare, scenarista si producatoare, Sofia Coppola este din nou in atentia intregii lumi, dupa ce a obtinut trofeul pentru cel mai bun regizor la Cannes, cu cel mai recent film al sau, The Beguiled.

Intotdeauna sic si extrem de discreta, regizoare, scenarista si producatoare, Sofia Coppola este din nou in atentia intregii lumi, dupa ce a obtinut trofeul pentru cel mai bun regizor la Cannes, cu cel mai recent film al sau, The Beguiled.

In plus, Sofia Coppola a avut intotdeauna in white card, pentru regizarea unei reclame Cartier: relansarea ceasului Panthère, un model iconic al brand-ului in anii ’80. Cu abordarea ei feminina unica, infloritoarea mama a doi copii a devenit, fara nici o urma de indoiala, o figura majora a cinematografiei mondiale. O intalnire cu o femeie in varsta de 45 de ani, atat de conectata la vremurile in care traieste, chiar daca nu are conturi pe retelele sociale.

Este doua dupa-amiaza si in New York ploua cu galeata. Am aranjat sa ne intalnim intr-un mic restaurant grecesc, in Greenwich Village. La intrare mi se spune ca nu exista nici o rezervare. „Pe ce nume? Coppola?“ Este evident ca numele nu-i spune absolut nimic chelnerului. Sinuciderea fecioarelor, Maria Antoaneta sau The Bling Ring? Nu, e foarte derutat. Prima femeie care a castigat Oscarul cu cel mai bun scenariu original pentru Lost in Translation? Poate daca mentionez numele tatalui ei, Francis Ford Coppola, si Nasul am mai mult noroc. Degeaba! Aceeasi fata imobila, dar… „nu va faceti griji“, imi spune, „intotdeauna imi amintesc oamenii dupa ce feluri de mancare isi comanda. Poate ca, totusi, o stiu“.

Timpul trece si tot nu primesc nici un semn. Oare am inteles bine care e locul de intalnire? Ziua o fi cea corecta? Am incurcat arele? Inainte de a se instala panica, apare Sofia. E singura, neinsotita de vreun agent de presa sau de vreo asistenta, zambeste si se scuza insistent. Poarta o maleta din lana Marc Jacobs si o camasa Sekai, o pereche de jeansi negri, ghete de ploaie Sorel si un ceas Cartier. In ciuda faptului ca poarta ceas, n-a remarcat cum a trecut timpul, fiind prinsa cu editarea filmului The Beguiled, intr-o cladire aflata la doar cateva strazi distanta.

La patru ani de la The Bling Ring, comedia A Very Murray Christmas de pe Netflix si debutul in opera cu La Traviata, de anul trecut, Sofia Coppola se intoarce la cinema cu o adaptare a romanului gotic scris in 1966 de Thomas P. Cullian. Actiunea are loc in timpul Razboiului Civil. Un soldat din Nord este gasit ranit si ingrijit cu o adevarata ospitalitate sudista de fetele dintr-un internat. Tanarul isi croieste drum catre inimile singuratice ale fiecareia, invrajbindu-le una impotriva celeilalte, si in cele din urma impotriva lui. „Lucrurile iau o intorsatura intunecata, la care nu te-ai astepta!“, spune Coppola.

Sofia comanda o supa (chelnerul imi face cu ochiul), intrebandu-ma daca nu cumva volumul muzicii este prea ridicat pentru inregistrare.

ELLE: The Beguiled va fi in competitie la Festivalul de Film de la Cannes (interviul a avut loc la sfarsitul lunii aprilie). Cat de importanta este aceasta participare pentru tine?
Sofia Coppola:
Am o relatie speciala cu festivalul. Am mers la Cannes cu tatal meu de cand eram copil. Si primul meu film, Sinuciderea fecioarelor, a fost proiectat la Cannes, asa ca pentru mine reprezinta o parte importanta a carierei mele. Dar, in acelasi timp, este intotdeauna infricosator sa trimiti un film in lume, dupa ce ai petrecut atat de mult timp doar tu cu el. Acum trebuie sa-l arat oamenilor! E si o parte incitanta in chestia asta, desigur. E incredibil sa vezi filmele in acel cinematograf. In 2014, atunci cand am facut parte din juriu, a fost o experienta minunata: sa ma uit la filme toata ziua!

ELLE: Noul tau film este o adaptare a romanului lui Thomas P. Cullinan si exista deja un film facut de Don Siegel. De ce si cum ai decis sa incepi aceasta aventura?
S.C.:
Ann Ross, managerul meu de productie, m-a sunat si mi-a spus: „Ar trebui sa vezi The Beguiled si sa faci si tu o versiune“. Niciodata nu m-am gandit ca voi face un remake, dar m-am uitat la el si cumva mi-a ramas in minte. Apoi am inceput sa citesc cartea si m-am gandit ca ar fi interesant sa fac filmul, dar sa relatez povestea din punctul de vedere al personajelor feminine. In mare parte, este despre raportul de putere dintre barbat si femeie, care este intotdeauna un subiect universal.

ELLE: Si contemporan, nu?
S.C.:
Da. Si este un subiect fierbinte acum! Nu cand am inceput filmul, dar in timp ce filmam, incepusera alegerile din State, cu tot ce a implicat asta. Asa ca e un subiect cu multa incarcatura.

Traducere si adaptare: de Crina Alexe
Foto: DURHAM ANDREW

Citeste continuarea pe ELLE IULIE 2017!

Recomandari
Noizz
Psychologies
Mai multe din revista elle