ELLE HEALTH: Igiena somnului

ELLE investigheaza cele mai recente studii despre obiceiurile si practicile care ne asigura un somn bun, in mod regulat. Pe scurt, disecam igiena somnului – un subiect care framanta neurologii de top si care ne educa comportamentul si viziunea asupra modului in care ne odihnim.

ELLE HEALTH: Igiena somnului

In timpurile noastre, se doarme putin si prost! Lumea moderna nu mai respecta cele opt ore de odihna, toti fiind prinsi intr-o rutina ametitoare si intr-un ritm care ne imbatraneste prematur. M-am gandit la acest subiect dupa vacanta de vara, cand m-am odihnit mai bine decat in ultimii zece ani. Doar in vacanta am putut sa ma gandesc la asta! In ziua de azi, cine are timp sa se gandeasca la somn, cand pentru multi este un lux? Dormim insuficient sau prost si asta lasa urme, in timp.

Un subiect ignorat, somnul este cea mai importanta experienta comportamentala a biologiei umane si ne tine pe linia dreapta. Recent, au aparut studii care vizeaza corectarea comportamentului legat de somn, tragand semnale de alarma. Si astfel a aparut conceptul de igiena a somnului. Pusa pe documentare, am luat la rand tot ce am gasit: de la Sleep For Dummies la TED Talks, video-uri, carti si studii de specialitate. Ce-am aflat? Ca nerespectarea ceasului biologic ne dezechilibreaza pe toate nivelurile: psihic, fizic, emotional. Mai mult decat vrem sa credem!

Lipsa sau proasta calitate a somnului ne fac mai irascibili, ne afecteaza memoria, creativitatea, ne atata viciile (cand suntem obositi, bem sau fumam mai mult), ne incetinesc reflexele, deciziile, ne taie pofta de viata, ne afecteaza capacitatea de concentrare, ne dau somnolenta diurna si ne tulbura comportamentul alimentar. Desi multe dintre acestea le stim, preferam sa le trecem cu vederea.

Tiparele somnului s-au schimbat mult. Daca in anii 50 cele opt ore de odihna erau sfinte, acum se doarme, in medie, sase ore si jumatate. O diferenta mare, ce justifica, pe langa altele, si cresterea nivelului general de stres. Prinse intre atentia pentru copii, job, grija pentru casa, mail-uri, sport si toate lucrurile zilnice care ne mentin intr-un ritm alert, seara mai degraba cadem late decat intram intr-o stare lenta de odihna, asa cum ar trebui. Cate dintre voi nu adormiti inca butonand telefonul, de exemplu? De multe dintre cauzele unui somn precar esti vinovata doar tu, prin obiceiuri proaste care iti invadeaza ritmul normal, ciclic, al bioritmului.

Exista trei lucruri la indemana pe care le poti face pentru a-ti imbunatati somnul. Stinge luminile pana la limita suportabilitatii – orice sursa de lumina pune creierul in stare de alerta si intarzie somnul. Doi, inchide WiFi-ul si renunta la computer, tableta, telefon, radio etc. Apoi, un factor important este si temperatura. Mai stii cum ne spuneau bunicii, sa dormim cu sosete? Stiau ei ceva! Ideea e sa stimulam circulatia periferica pentru ca vasele de sange sa se incalzeasca si sa se dilate, astfel dormind mai bine. Totusi, studiile demonstreaza ca o camera prea incalzita (sau sosetele) nu ajuta somnul, e doar o impresie de confort care dezechilibreaza organismul. Cand dormim, temperatura corpului scade cu aproximativ 0,5° C, iar daca blocam aceasta mica ajustare, ingreunam circulatia sangelui spre zonele periferice, ceea ce nu ajuta somnul.

Text: Alice Bursuc
Foto: Gabi Hirit

Citeste continuarea in ELLE OCTOMBRIE 2015!

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din revista elle