ELLE HEALTH: Ce și cum mâncăm în 2018?

Ceea ce mâncăm ar trebui să fie dictat de nevoile organismului, de sezon, de codul nostru etic sau chiar de pofte, și în nici un caz de trend-urile momentului, așa ar trebui să ne raportăm doar la haine. Însă cercetările avansează în acest domeniu, oferindu-ne, în 2018, repere argumentate pentru un stil de viață sănătos.

ELLE HEALTH: Ce și cum mâncăm în 2018?

E greu să ții pasul cu trend-urile. Și nu mă refer aici la fast fashion, ci la tendințele în materie de nutriție. Până mai ieri, era cool să faci detoxifiere… și de câte ori nu am făcut, numai ca să aflu că noile teorii demontează beneficiile acestei practici. Și este doar un exemplu. Grăsimea, carnea sau carbohidrații au fost demonizate și evitate, doar pentru a-și relua locul în farfuria noastră. Nutriționiștii au bâjbâit prin întuneric recomandându-ne o metodă sau alta, ca rețetă generală pentru echilibru, dar acum știm că dieta ideală trebuie să fie personalizată.

Însă, ca în orice alt domeniu, rezultatele studiilor de specialitate au scos la iveală din ce în ce mai multe date despre cum ar trebui să fie, de fapt, alimentația noastră pentru a fi sănătoși și plini de vitalitate, dincolo de genetică, gândire pozitivă sau… de cât poate duce fiecare organism. Dr. John McDougal explică, într-un Ted Talk numit The Food We Were Born to Eat, că, așa cum există mâncare pentru pești, pentru pisici sau pentru câini, exact așa există și o dietă predefinită, specială, pentru oameni. Și e bazată pe cereale și pe legume. Pentru a-și argumenta teoria bazată pe câteva decenii de studiu, medicul a exemplificat cu longevitatea impresionantă a popoarelor asiatice care consumă în principal orez și legume.

„În ziua de azi, noi mâncăm ca nobilimea Evului Mediu, adică dulciuri, multă carne, grăsimi saturate, patiserie etc. Drept urmare, am ajuns să arătăm ca ei, a spus medicul, arătând spre un tablou cu Henric al VIII-lea care, într-adevăr, suferea de obezitate, la fel ca și peste 20% din români, conform studiului „Obezitatea în România (ORO) – Prevalenţa obezităţii şi a factorilor de risc ai obezităţii în populaţia adultă din România, realizat de Asociaţia Română pentru Studiul Obezităţii. Dr. McDougal susține că ar trebui să mâncăm orez, cartofi și porumb… sau o altă sursă de amidon, pentru a fi sănătoși. Dacă e să luăm în considerare faptul că gladiatorii cu mușchi sculptați erau supranumiți „mâncătorii de orz, asta înseamnă că și noi am putea face față efortului fizic (!) și stresului (!!) la fel de bine ca ei, cu o dietă bazată pe carbohidrați. Deci, care sunt trend-urile?

Moderație

Am experimentat cu extremele, fără grăsime, fără zahăr, fără lactoză, fără sare, fără gluten… E momentul să ne reluăm echilibrul, să ne tratăm corpurile cu respect și grijă, fără lipsuri și pedepse. E timpul să uităm de număratul caloriilor și să ne bucurăm mai mult de viață, de gustul alimentelor integrale, cât mai puțin procesate. Inclusiv lactate. Moderația cu o abordare sănătoasă este o atitudine care poate fi susținută în timp.

Alimente funcționale

Dacă hrana nu mai e aleasă după elementele free (sugarfree, glutenfree, fatfree), atunci cum este? E trendy (și logic) principiul „ce poate face acest aliment pentru mine și pentru organismul meu. Și de aceea sunt și atât de citite articolele care explică beneficiile fructelor, ale legumelor și ale altor mâncăruri. Turmericul, oțetul de mere, uleiul de cocos, supa de măduvă sau mierea de manuka nu sunt lucruri noi, însă odată ce beneficiile pe care le pot avea asupra sănătății au fost demonstrate, acestea au devenit foarte populare.

Și din ce în ce mai multe persoane își adaptează dieta pentru a-și sprijini procesele biochimice. Spre exemplu, am făcut recent un peeling chimic pe față, iar acum consum alimente benefice pielii, pentru a stimula refacerea epidermei. Dar, desigur, există și diete pentru întinerire, pentru un păr mai frumos, pentru întărirea imunității, iar hrana poate fi folosită și în scop profilactic, pentru a preveni bolile la care suntem predispuși. Una dintre cele mai importante diete mi se pare cea pentru creier și memorie, iar prof. dr. Neal Barnard detaliază acest tip de alimentație într-un Ted Talk de neuitat.

Citește continuarea în ELLE IANUARIE 2018!

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Noizz
Psychologies
Mai multe din revista elle