ELLE FENOMEN: Taxa pe feminitate

Castigam mai putin, dar platim mai mult, fie ca asta ne cer autoritatile sau ne impune piata. Aceasta este concluzia celor mai recente studii legate de bani, femei si produsele care ne sunt destinate.

ELLE FENOMEN: Taxa pe feminitate

La inceput, am avut fix aceeasi reactie ca presedintele Obama atunci cand Ingrid Nilsen l-a intrebat despre taxa pe tampoane. M-am mirat, adica. Daca nu stii inca despre ce vorbesc, afla ca o sesiune de interviuri care il are in centru pe presedintele Statelor Unite a devenit recent virala dintr-un motiv foarte simplu. Ingrid Nilsen, sau Missglamorazzi, cum o cunosc cei aproape patru milioane de urmaritori de pe YouTube, l-a intrebat pe cel mai puternic om al lumii de ce, in 40 dintre cele 50 de state, produsele sanitare pe care le folosim la menstruatie sunt considerate bunuri de lux si sunt, in consecinta, taxate ca atare. Asta desi, dupa cum a afirmat si Nilsen, „foarte putine dintre femeile pe care le cunosc ar considera menstruatia un lux. „Cred ca Michelle (Obama) ar fi de acord cu tine aici, i-a raspuns presedintele, care a recunoscut ca nu are nici cea mai vaga idee de ce statele respective taxeaza tampoanele ca produse de lux. „Presupun ca asta se intampla pentru ca barbatii erau cei care faceau legile la momentul cand au fost votate aceste taxe.

Or asta nu se-ntampla doar in Statele Unite. Mai aproape de casa, in Franta si Marea Britanie, exista semnale si cereri pentru eliminarea taxei pe tampoane. Daca urmaresti cat de cat stirile, probabil ca iti este familiar faptul ca pana si in Romania, de anul trecut, taxa pe valoarea adaugata (TVA-ul) a fost scazuta pentru unele produse care sunt considerate, de comun acord, de maxima necesitate. Produsele sanitare nu sunt printre ele.

In Marea Britanie, de exemplu, taxa aceasta este deja de numai 5%. Chiar si asa, oamenii nu sunt de acord sa o plateasca, in virtutea unui principiu cat se poate de firesc, enuntat si de vedeta de Internet Missglamorazzi: menstruatia nu este un lux, deci nu ar trebui taxata. Dar lucrurile sunt mai complicate de atat. Fiecare tara stabileste care sunt produsele care ar trebui scutite de TVA. Se intampla ca in Marea Britanie printre aceste produse scutite sa se numere scutecele pentru copii, castile pentru biciclisti sau prajiturile. Acest lucru se datoreaza, conform unui reportaj BBC, faptului ca legea a intrat in vigoare in anii 70, iar cei care luau decizii atunci nu s-au gandit mai bine la aceasta poveste. Guvernantii si-au dorit doar ca, prin scutirile de TVA, sa protejeze oamenii cu venituri foarte mici. De atunci, legislatia britanica s-a oprit in timp si nici macar un val de feminism nu a reusit sa o clatine.

La fel, in codul fiscal romanesc, cafeaua si derivatele sale beneficiaza de un TVA de 9%, in vreme ce, iata, tampoanele sunt produse taxate standard (cu 20%). Lucrul acesta poate fi privit in doua feluri. Daca te gandesti ca suntem obligate sa platim mai mult pentru niste produse care sunt folosite exclusiv de femei in beneficiul starii noastre de sanatate, putem vorbi despre discriminare – serviciile de sanatate, daca nu stiai, sunt scutite de TVA. Sau putem privi situatia drept ceea ce este, de fapt – o incadrare complicata intr-o lista de foarte multe alte lucruri, pusa pe hartie de niste legiuitori intr-un moment in care nu a existat presiune publica sau lobby pentru eliminarea sau reducerea acestei taxe.

Puse in termeni economici deosebit de plicticosi, taxele sunt simplu de inteles pentru oricine, in principiu. Taxele sunt surse importante de venituri pentru stat. Atunci cand noi traim intr-o anumita tara si platim taxele tarii respective, asta inseamna ca sustinem economia tarii. Este o conventie de baza care spune ca, desi nu folosim unele servicii (spre exemplu, platim taxa TV inclusa in factura la curentul electric desi nu detinem un televizor), platim pentru cei care le folosesc. Asa merg lucrurile.

Dar, daca nu te-am pierdut pana acum si vrei sa stii mai multe, afla ca taxele nu sunt singurul factor care umfla preturile unor produse care ne sunt destinate. Exista si alti factori care influenteaza felul in care platim. Se tot discuta recent despre felul in care femeile sunt nevoite sa plateasca mai mult pentru servicii sau produse similare (sau de-a dreptul identice) cu cele vandute barbatilor. Doar in ultima luna a lui 2015, o investigatie a New York City Department of Consumer Affairs a comparat peste 800 de produse identice dedicate ambelor sexe. Constatarea a fost ca preturile lor sunt diferite. De la sampon si pana la jucarii, s-au constatat diferente un pic prea mari ca sa fie explicabile. O trotineta pentru fetite avea un pret dublu, desi singura diferenta intre varianta pentru fete si cea pentru baieti era culoarea – roz, fireste. Aparatele de ras pentru femei, desi elementare, fara sa beneficieze de tehnologiile cu 3 sau 5 lame intens promovate in reclamele TV, sunt, totusi, mai scumpe. Un raport recent din Marea Britanie a aratat ca, pana si cand vine vorba despre scutecele pentru adulti, cele pentru femei sunt mai scumpe decat cele pentru barbati.

TexT: Ioana Ulmeanu
Foto: Gabi Hirit

Citeste continuarea in ELLE MARTIE 2016!

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din revista elle