ELLE FENOMEN: Mamele influencers – sau cum se vede maternitatea de când a devenit (foarte) publică

Trei mame influencers, Alice Cavaleru, Alina Tanasă și Gabriela Atanasov, ne-au explicat cum se trăiește maternitatea atunci când ești celebră pe Internet, dar și cu ce recompense și capcane vine la pachet.

ELLE FENOMEN: Mamele influencers – sau cum se vede maternitatea de când a devenit (foarte) publică

Sunt peste tot. Postările lor fac deliciul sau, după caz, nasc marile revolte ale Internetului. Le vedem în ipostaze înălțătoare, adevărate imagini ale împlinirii cu o mână plasată strategic pe abdomen, anunțându-și cu firească mândrie sarcinile, ca apoi să știm că vor urma postări despre naștere, alăptare, primii pașii, diversificare și așa mai departe… Și, în ultima vreme, pare că toată lumea o face.

De la auto-intitulatele mommy bloggers până la cele mai faimoase dintre celebrități, de la millennials care și-au găsit popularitatea online alăturându-și imaginea brand-urilor de modă la sportive de top, aproape fiecare mamă nouă cu ceva notorietate pare să devină o mom influencer. Chiara Ferragni a virat cu viteză din direcția rochiilor couture în cea a scutecelor la fel de fancy, Serena Williams postează imagini cu fiica ei neîncetat, atât pe contul propriu, cât și pe cel deschis pentru ea. Ba chiar și păpușa Olympiei, Qai Qai, cumpărată de campioană pentru că și-a dorit ca prima păpușă a fiicei sale să fie de culoare, are contul propriu pe care postează din 2018, iar din 2020 a început să fie vândută de Amazon, cu o parte din profituri fiind donate către Zoe’s Dolls, o organizație neguvernamentală din Miami care furnizează copiilor aflați în nevoie păpuși care seamănă cu ei.

Și în România, fie pentru că Internetul a ajuns la vârsta maturității, odată cu eroinele sale, fie din alte obscure motive, personaje deja celebre împânzesc rețelele sociale cu imagini cu copiii lor. De la contul de YouTube al Evei Măruță, din care aceasta, spun părinții, își câștigă deja primii bani, până la șirul nesfârșit de Instastories prin intermediul căruia am fost toți martorii nașterii prin care a trecut Alina Ceușan, întreaga lume privește cu nedisimulată curiozitate (și gata oricând să emită judecăți) cum femeile își nasc și cresc copiii. Odinioară un proces privat, ferit chiar și de ochii taților, maternitatea a devenit foarte publică și, în unele cazuri, și foarte profitabilă.

Fenomenul mommy bloggers nu e, însă, nou. A apărut în prima decadă a anilor 2000, împreună cu primele bloguri, și a căpătat amploare odată cu apariția rețelelor sociale care le-au transformat pe mamele care își povesteau experiențele în mumtrepreneurs, adică mame antreprenoare, care își câștigă existența postând imagini ale lor și ale copiilor lor și integrând în acestea campanii la felurite servicii sau produse. Nu e cert când a avut loc transformarea aceasta, dar e sigur că modelul unor mega-celebrități, precum cele din familia Kardashian, care au fost printre primele care au creat conturi separate în social media pentru copiii lor, a contribuit la această economie a atenției pe care o primesc o mamă și copiii ei. Și, desigur, ele au servit drept model pentru legiuni de alte mame care, de multe ori, postau oricum despre copii și maternitate.

Gabriela Atanasov, cunoscută în online-ul românesc, unde e urmărită de zeci de mii de oameni (doar pe Instagram), sub numele de Sweet Paprika, după numele blogului, din 2010, și al brand-ului pe care îl deține din 2012, îmi povestește că nu își dorește să se identifice, în online, doar ca mamă, pentru că ea e mult mai mult de atât. Dar că prima postare cu primul său copil, Erik, pe care l-a născut când avea 24 de ani și era încă la masterat, a făcut-o să-și dea seama imediat că în lumea online a mamelor terenul e la fel de minat ca în cea reală. „Pentru că o singură dată le-am spus că eu îmi dezvăț copilul de Pampers foarte devreme, cum se făcea pe vremuri, și m-am trezit inclusiv cu hate de care nu eram conștientă”. Adică pe rețelele sociale se dezbătea intens și zeflemitor decizia ei, lucru care i-a adus un trafic inexplicabil, pentru o vreme, pe blog. „Eram virală în grupul respectiv pentru că mi-am așezat copilul pe oliță la șapte luni. Moment în care mi-am dat seama că nu o să mai zic vreodată cum îmi cresc eu copilul, poate doar teoretic, ca principiu de viață, pentru că nu am putere să stau să debitez că a mâncat azi broccoli și zece să-mi spună că nu e bine.” Așa a ajuns rapid la concluzia că va continua să posteze mai degrabă despre modă, și că va fi atentă ce fel de imagine le va construi copiilor săi, încă din copilărie: „pentru că nu sunt ipocrită, am acceptat campanii, pe parcurs, dar mereu am încercat să fie o imagine curată pentru ei.”

Alina Tanasă, jumătate din duo-ul Fabulous Muses, spune că nu a simțit neapărat trecerea de la statutul de influencer de modă la cea de influencer care este și mamă, „pentru că totul a venit extrem de natural. Acum 8-9 ani, când a început acest fenomen al online-ului, lumea ne întreba, pe mine și pe Diana (partenera ei, care a născut și ea recent, n.red.) ce o să facem peste zece ani, ca și cum ce făceam noi se putea face doar la 20 de ani… Asta era percepția. Și uite-ne peste ani, cu copii, făcând ceea ce ne place în continuare și creând conținut de lifestyle și fashion într-un stil personal.” Alina povestește că nu știa ce să răspundă, înainte de nașterea fiului ei, când era întrebată dacă îl va expune pe Internet. „Acum mi se pare normal să o fac, pentru că am ales să-mi expun viața și el face parte din viața mea mai mult decât oricine. Normal că există limite și am grijă la diverse. Dar sunt și extrem de relaxată. Nu pentru că mi-am impus, ci pentru că mi-am dat seama că așa sunt. Trăim într-o lume în care e naiv să crezi că mai poți ascunde ceva și, decât să mă chinui, mai bine mă relaxez și fac cum simt. Cam ăsta a fost principiul pe care am mers.”

Citește continuarea în ELLE IUNIE 2021!

Recomandari
peroz.ro
evedete.ro
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din revista elle