ELLE BEAUTY: Wellness, de la o practică individuală la o tendință globală

Wellness-ul a devenit noul gluten. Nimeni nu știe exact ce e, dar toată lumea vorbește despre asta.

ELLE BEAUTY: Wellness, de la o practică individuală la o tendință globală

E cool să comanzi un avocado toast cu pâine gluten free, cum e la fel de cool să postezi o poză din Bali în care stai într-o postură de yoga. Când cauți pe Google cuvântul wellness, îți vor apărea aproape un miliard de rezultate: definiții, sfaturi, programe, influencers, guru.

E mai mult decât o tendință, a devenit o întreagă industrie. Până și statele au adoptat conceptul. În 2008, Nicolas Sarkozy a propus ca fericirea și starea de well-being a francezilor să fie folosite drept indicatori ai progresului economic. Apoi, pandemia de coronavirus nu a făcut decât să-i amplifice popularitatea. Fie că citeai un articol, că deschideai rețelele sociale sau că porneai televizorul, toată lumea îți spunea ce trebuie să faci pentru a aduce starea de bine în viața ta. Ceea ce, la urma urmei, nu a fost un lucru rău.

Dacă ai început să scrii într-un jurnal în fiecare dimineață fiindcă ai văzut pe TikTok că e o chestie cool și în cele din urmă chiar a avut un efect pozitiv asupra stării tale emoționale, atunci nu e nimic de blamat, ci din contră. Însă dacă o faci doar pentru că generația Z a decis că e un must-have, fără să ai cu adevărat un beneficiu de pe urma acestei practici, atunci mai bine o lași baltă. Pentru că nu asta presupune wellness-ul.

Chiar dacă există niște pași general valabili, care în teorie ar ajuta la bunăstarea ta fizică și mintală, asta nu înseamnă și că sunt potriviți pentru tine. Wellness-ul este un concept care ține de individualitatea fiecăruia dintre noi. Tocmai de aceea este și foarte greu de descris. O să găsești cel puțin zece definiții diferite, în funcție de viziunea fiecăruia. Însă dacă ar fi să le comparăm, o să găsim și un punct comun.

Wellness-ul se referă la un proces activ, la o serie de alegeri pe care le faci în fiecare zi pentru a te simți bine. Atât fizic, cât și emoțional sau psihic. Adeseori este comparat cu termeni ca sănătatea sau well-being-ul, însă spre deosebire de aceștia, care indică mai degrabă o stare, wellness-ul este un proces continuu. Apoi, conceptul înglobează mai multe dimensiuni, precum cea fizică, mintală, emoțională, spirituală, socială, profesională, financiară. Iar asta s-ar traduce cam așa: nu e suficient să bei un smoothie verde și să practici yoga în speranța că te vei simți mai bine, dacă rămâi, de exemplu, într-o relație toxică.

Andreea Silvia Ioniță, pe care probabil o cunoști mai degrabă după numele comunității sale din online – Suntuncopac – accentuează acest lucru, spunând că „deseori, din exterior, suntem bombardați cu idei de genul: doar dacă mergi la sală de cinci ori pe săptămână o să fii fericit. Doar dacă mănânci kale și rodii o să fii sănătos. Pentru mine wellness-ul ține în primul rând de lucrul cu sinele și cu interiorul, astfel încât să poți percepe starea de bine și la exterior”.

„Eu cred foarte mult în individualitate”, adaugă Roxana Pănțuroiu, fondatoarea Juiceit și New You Retreat. „Nu prea cred că trebuie să respecți pasul x, y sau z. Nu cred într-o formulă generală. Fiecare dintre noi trebuie să se asculte și să-și dea seama care sunt nevoile sale. Poți să scrii într-un jurnal, să ieși dimineața la alergat, să meditezi înainte de a începe ziua, poți găti, poți lua masa cu familia ta, poți face yoga sau citi ceva care să îți stimuleze creativitatea. Activitățile care contribuie la starea de bine diferă foarte mult de etapele în care suntem în viață. E greu să găsești o soluție care să funcționeze pentru toată lumea”. Tocmai de aceea, „este foarte important să fim deschiși, să fim curioși și interesați să învățăm și să experimentăm mai multe lucruri. Doar așa vom ajunge să găsim rețeta care funcționează cel mai bine pentru noi”, adaugă Sorina Fredholm, wellness influencer, instructor de yoga și fondatoarea aplicației 121 tribe.

De exemplu, Sorina își începe dimineața hidratându-se și practicând yoga sau exerciții de respirație ori meditând. Apoi, acordă o mare importanță micului dejun, mai exact un smoothie verde, peste care nu sare niciodată. „După-amiaza fac un antrenament fizic, ies la alergat sau la plimbare cu cățelul, iar seara îmi place să meditez, fiindcă mă ajută să dorm mult mai bine. Somnul este extrem de important pentru a avea energie și o bună dispoziție. În plus, mă asigur că iau pauze și că îmi dedic timp pentru fiecare activitate în parte. Evit să fac multitasking”.

Despre importanța concentrării îmi vorbește și Andreea, care crede că e fundamental să fii cu adevărat prezent în activitățile pe care le întreprinzi. „Orice poate fi o tehnică, atât timp cât este făcută conștient. Inclusiv spălatul vaselor, datul cu mătura sau condusul unei mașini. Și felul în care dăm un email depinde de fiecare dintre noi. Poți să dai un email gândindu-te la alte zece lucruri în același timp sau poți să dai un email într-un sentiment de prezență, de cunoaștere a ceea ce ești tu când dai email-ul respectiv. Cum mă simt când dau acel email? Cum se simte corpul meu? De multe ori am ajuns să facem lucrurile foarte robotic și să uităm că ceea ce facem se transformă în viața noastră de zi cu zi. Și cu cât suntem mai robotici, cu atât viața noastră devine mai lipsită de sens”. Cel mai simplu exercițiu pe care îl poți încerca în acest sens este acela de a te concentra doar asupra respirației. „Indiferent de lucrurile care se întâmplă în jurul tău, de stimulii din exterior, concentrează-te doar pe modul în care respiri. În acel moment se activează sistemul nervos parasimpatic, care este responsabil cu relaxarea corpului uman. Astfel vei reuși să ajungi într-o stare mult mai plăcută, de pace, liniște, armonie. În plus, concentrându-te asupra unui singur lucru, îți va fi mult mai facil să te conectezi cu tine.”

Citește continuarea în ELLE IULIE 2021!

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
peroz.ro
evedete.ro
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din revista elle