ELLE BEAUTY: Natural = sustenabil?

Sustenabilitatea a devenit una dintre valorile pe care multe brand-uri din industria de frumusețe le promovează. În teorie, ar salva mediul înconjurător, dar și sănătatea noastră. Cu toate astea, în lipsa unor reglementări stricte, un produs natural nu e echivalent întotdeauna cu unul sustenabil.

ELLE BEAUTY: Natural = sustenabil?

În ultimii ani, trend-ul ecologist a căpătat tot mai mare amploare. Fie că vorbim de mâncare, de articole vestimentare sau de produse cosmetice. Era o chestie cool să întrebi ospătarul dacă ouăle din avo toast-ul pe care l-ai comandat sunt organice. Sau să postezi o poză cu produsele de îngrijire și să folosești hashtag-ul 100% natural. Dar dacă lângă avo toast aveai o sticlă de apă din plastic, iar șamponul și crema pe care le-ai fotografiat erau în recipiente din plastic, parcă toată treaba cu sustenabilitatea se cam ducea pe apa Sâmbetei.

Dar timpul a mai trecut, au apărut mai multe informații despre ce înseamnă sustenabilitatea, tot mai multe brand-uri și-au însușit-o ca fiind una dintre valorile lor principale, și oamenii au înțeles că e mai mult decât o tendință. Cu toate astea, cred că lucrurile nu au fost clarificate în totalitate nici până în ziua de astăzi. Natural, organic, eco, bio, verde, sustenabil, sunt doar câteva dintre denumirile pe care le vedem pe etichetele produselor cosmetice.

Într-o primă instanță am pune semnul egal între toate, nu? Dacă îmi cumpăr un șampon pe care e scris cu litere mari 100% natural presupun că are ingrediente naturale și că ambalajul e, și el, făcut din materiale biodegradabile. Și îl folosesc fericită și mândră că am reușit să salvez planeta și pe deasupra să am grijă și de sănătatea părului meu. Îmi pare rău să te dezamăgesc, dar lucrurile sunt doar parțial adevărate. Pentru ca un produs cosmetic sau de îngrijire să se clasifice ca fiind 100% sustenabil, trebuie să îndeplinească o serie de condiții. Iar principalele sunt: să aibă în compoziția sa doar ingrediente naturale, iar metoda de procurare a acestora să fie una etică, modul în care este creat să fie unul ecologic și ambalajul să fie, la rândul său, creat din materiale speciale. Nu cred, însă, că această scurtă listă te-a lămurit prea tare, așa că o să le parcurgem pe rând.

Un produs cosmetic sau de îngrijire sustenabil trebuie să conțină ingrediente active provenite exclusiv din plante. Orice alt ingredient produs în laborator nu are ce căuta în compoziția sa. Însă, dacă ingredientele sunt naturale, asta înseamnă că sunt și sustenabile? De multe ori asociem termenul de natural cu un lucru benefic, iar pe cel de sintetic cu unul negativ. Dar uităm să ne gândim la modul în care au fost procurate ingredientele și la întregul proces prin care au trecut până au ajuns în baia noastră. Ca un produs să fie sustenabil, trebuie să provină dintr-o sursă regenerabilă, adică să continue să existe cel puțin încă 50 de ani în același mediu, dacă nu îl culegem. De asemenea, ar trebui să poată rezista în fața tuturor schimbărilor climatice.

Însă caracteristica cea mai importantă a unui produs sustenabil este aceea că nu implică nici un fel de exploatare. Nu sunt folosiți copii sau sclavi, și nici nu implică defrișări sau alte metode de distrugere a ecosistemului. Pentru a avea cât mai puține repercusiuni nocive asupra mediului, de cele mai multe ori, materiile prime sunt cultivate în apropierea laboratoarelor sau sunt transportate cu mijloace cât mai puțin poluante. Și modul în care acestea sunt prelucrate este la fel de important pentru a se încadra la categoria de produs sustenabil. Astfel că metodele de prelucrare trebuie să fie, la rândul lor, eco-friendly.

Cum spuneam la început, ambalajul joacă un rol foarte important. Chiar dacă conține ingrediente naturale, care au fost culese și prelucrate corect, dar materialul ambalajului nu este unul reciclabil, biodegradabil, eforturile au fost făcute în zadar. Cel mai des sunt folosite ambalaje din sticlă sau bambus. Probabil că deseori ai văzut pe ambalajul produselor simbolul unui iepuraș cu urechi roz. Asta înseamnă că este cruelty-free, adică nu a fost testat pe nici un animal.

Un alt criteriu pe care trebuie să îl amintesc când vine vorba de sustenabilitate este legat de risipa de ingrediente pe care atât companiile, cât și noi, consumatorii, o facem. În ceea ce privește brand-urile vorbim de o risipă care de cele mai multe ori nu vizează doar ingredientele, ci și transportul sau modul de colectare și de depozitare. În cazul nostru, chiar dacă folosim produse sustenabile, trebuie să fim întotdeauna responsabili cu cantitatea de produs pe care o folosim. Cu cât mai puțin, cu atât mai bine. Fiindcă, folosite în cantități mari, chiar și aceste produse fără de păcat pot ajunge să dăuneze mediului înconjurător.

Citește continuarea în ELLE MAI 2020!

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din revista elle