Stop cadru cu Radu Jude

S-a lasat greu convins sa vor­beasca cu noi. si mai greu a fost sa-i facem poze. „E un pic mai simplu atunci cind regizez eu filmele”, s-a justificat acesta.

Stop cadru cu Radu Jude

Un absolvent de Drept care face filme? Ei bine, da. si inca unele foarte apreciate. Desi Centrul National al Cine­ma­tografiei i-a respins initial proiectul, tinarul regizor Radu Jude a perseverat. |n 2006, filmul Lampa cu caciula, in regia lui Radu Jude, a cistigat premiul juriului pentru cel mai bun scurt metraj in competitia inter­na­tio­nala de la Sundance (cel mai important festival mondial de film independent, creat de Robert Redford).

Filmul, cu un scenariu de Flo­rin Lazarescu si imaginea semnata de Marius Panduru, este un scurt road-movie pe tema relatiei tata-fiu. Povestea, pe scurt: intr-o dimi­neata, Marian (Marian Bratu), un baiat de 7 ani dintr-un sat uitat de lume, isi trezeste ta­tal (Gabriel Spahiu), insistind sa porneasca spre (marele) oras, ca sa repare televizorul. Aco­lo il gasesc pe specialistul Bi­che­scu (interpretat de Ale­xandru Georgescu), singurul in stare sa rezolve problema tehnica a televizorului.

Premiul juriului de la Sundance nu e singurul premiu pe care Radu Jude si l-a trecut in CV. Lampa cu caciula a cistigat Marele Pre­miu la Bilbao, Marele Premiu la Fes­tivalul de la Montpellier, premiul pentru scurt me­traj la Cottbus, premiul pentru cel mai bun scurt metraj la festivalul de film Trieste. Ca sa aflam mai multe, l-am provocat pe Radu la o scurta (si animata) discutie.

ELLE: Ce vei spune in discursul de la Oscar-uri? (Criticii spun ca premiile Sundance si Bilbao pot trimite un film pe lista nominali­za­tilor pentru Oscar…)

Radu Jude: Sa fim seriosi… Exista aceasta posibilitate, e-adevarat, dar sansele sint de fapt foarte putine.

ELLE: Ziarele au scris ca nu ai mers la Sundance ca sa iti ridici premiul pentru ca iti era frica de avion. Nu iti pare rau ca n-ai tinut speech-ul de pe scena?

R.J.: Imi pare rau ca n-am vazut ce e cu festivalul asta. La speech-uri oricum nu ma pricep si nici nu-mi plac. De premiu am aflat de la Ada Solomon, pro­ducatorul filmului; ea a fost la Sundance si m-a sunat.

ELLE: Care premiu e mai important pentru un regizor: Bilbao, Sundance, Cottbus sau Montpellier?

R.J.: Habar n-am. Cred ca toate, deoarece re­pre­zinta o certificare (imperfecta, bineinteles) a va­lorii filmului. Asa, luate dupa importanta festivalului, premiul de la Sundance pare a fi mai „cu mot”.

ELLE: Cum ar arata „episodul doi” dupa Lampa cu caciula, intr-un un serial de scurt metraje? (n.n. – in cartea lui Florin mai sint si alte povestiri…)

R.J.: Un eventual episod doi s-ar numi Lampa cu caciula se intoarce si ar fi un film de arte martiale, in care depanatorul Bichescu se razbuna pe clientii lui.

ELLE: Cit timp si citi bani a costat realizarea acestui scurt metraj? Unde l-ai prezentat prima data?

R.J.: Am avut proiectul gata in 2004, dar a fost respins cu note mici la concursul Centrului National al Cinematografiei (CNC) din acel an. Am cistigat cu el abia in toamna lui 2005, l-am filmat in primavara lui 2006 si copia a fost gata in vara. Prima proiectie importanta a fost la festivalul de la Telluride, in America. A fost bine primit. Cel putin asa mi-a spus Corneliu Porumboiu, care a fost prezent la festival…


 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Unica.ro
Mai multe din people