Interviu cu actrita Ioana Flora – „Am crescut printre oameni mari“

In urma cu 11 ani, debuta in Marfa si banii, filmul-manifest al noului val din cinema­tografia romaneasca. Anul acesta, sustinuta de Institutul Cultural Roman din Berlin, actrita a fost singura romanca selectionata in Talent Campus, la Berlinale. Ioana ne-a vorbit despre noile sale proiecte in teatru si film.
 

Interviu cu actrita Ioana Flora – „Am crescut printre oameni mari“

“Semeni cu Juliette Binoche”, ii spun Ioanei, acum, ca am ocazia sa o vad mai de aproape, intr-o cafenea, savurind cu egala placere o limonada si un cheese cake. „Multumesc! Mi s-a mai spus ca seman cu ea, ceea ce ma flateaza si ma bucura in egala masura, pentru ca imi place foarte mult Juliette Binoche. Ii admir talentul si felul in care isi abordeaza personajele, cu o naturalete extraordinara. Are o autenticitate care te face sa crezi ca nu joaca nimic, ca e acolo. Aproape ca o vezi cum se inroseste. Asta mi se pare important la un actor. Am avut ocazia sa o cunosc acum, la Berlin…”

Ioana Flora (37 de ani) a fost unul dintre cei do­ua­zeci de actori selectati din peste patru sute din lume pentru a participa la Berlinale Talent Campus, un program de workshop-uri organizat anual in cadrul Festivalului de Film de la Berlin, prezenta sa fiind sprijinita de ICR Berlin. Pe linga intilniri importante pe care le-a avut cu personalitati din lumea ci­nema-ului, cum a fost cea cu Tony Gatlif, Jean-Louis Rodrigue, Khristof Konrad, Ioana a avut ocazia sa isi caute locul in peisajul european.

„Am inteles ca in Europa exista deja un sistem de agentii bine pus la punct, care sprijina actorul. In Romania se intimpla asta doar de ceva vreme. Dar ma bucur ca se intimpla. Ma bucur ca a devenit normal sa ai un publicist care se ocupa de tine sau un designer care te sfatuieste si ajuta atunci cind ai nevoie de el. In felul asta eu, ca actor, pot sa ma gindesc strict la meseria mea. Ma gindesc la momentul Marfa si banii, la prezenta noastra la Cannes, in sectiunea Quinzaine des Réalisateurs, trei actori tineri, debutanti... Daca eram intr-o tara cu un sistem care functiona bine inca de pe atunci, imediat ar fi aparut o echipa de oameni care sa ne pro­puna sa lucreze cu noi. Nu vreau sa ma pling, dar ani de zile am avut senzatia ca o iau de la capat. Pentru fiecare rol nou trebuia sa dovedesc iarasi ce pot sa fac, desi am debutat cu rol principal, am conti­nuat tot cu rol principal…”

Inceputul tuturor

Momentul Marfa si banii ramine unul de rascruce in cariera Ioanei, asa cum a fost si pentru actorii Dragos Bucur, Alexandru Papadopol, regizorul Cristi Puiu si pentru filmul romanesc in general. Dar sa aflam mai intii cum a ajuns Ioana sa joace rolul lui Betty din film. Dupa debutul in teatru, la Piatra Neamt, unde a jucat timp de doi ani sub indrumarea regizorului Vlad Mugur, Ioana se intoarce la Bucuresti in cautare de noi proiecte actoricesti. Intim­plarea face ca, aflindu-se pe holurile facultatii UNATC, privirea sa ii cada pe o fituica pe care scria ca se cauta doi actori si o actrita pentru un film de lungmetraj.

„Era ca si cum cineva iti spune ca, daca te duci acum la bar, o sa primesti pe loc cinci mi­lioane de lei, atit de neverosimil parea. Lumea filmului era una destul de inchisa, era foarte greu sa pa­trunzi in ea, asta am simtit pe toata perioada fa­cultatii. Plus ca nu mi se parea ca am un fizic iesit din comun, nu credeam in povestile alea cu fete gasite la piata si transformate in top-modele peste noapte. Asa ca m-am bucurat ca se dadea, in sfirsit, o proba, deschisa pentru toata lumea. Nici nu stiam ca cel cu care stateam de vorba e Cristi Puiu. M-a pus sa injur in sirbeste

Dupa vreo luna si jumatate am dat o noua proba cu alti baieti, proba pe care am simtit ca am ra­tat-o. Dupa citeva zile, Cristi m-a chemat din nou si am jucat scenele cu Dragos (Bucur) si cu Papi (Alexandru Papadopol). La sfirsit ne-a aratat filmarea si ne-a anuntat ca lua­sem rolurile. Am iesit in strada, ne-am im­bra­ti­sat si am inceput sa sarim in sus de bu­curie. Asta a fost de fapt inceputul tutu­ror – si al lui Cristi, si al lui Papi, si al lui Dragos, si al meu, si al filmului nou romanesc.

Fara nici un fel de experienta in ac­toria de film, tinerii si-au pus toa­ta in­crederea in regizorul lor, iar Ioa­na nu a facut exceptie. „Ma recunos­team in cerintele lui Cristi. In filmele pe care le vedeam, pe alocuri, simteam cind eu as fi jucat o scena altfel, nu stiam neaparat cum, dar altfel. Cert este ca imi doream foarte mult sa fac film. Si atunci am inceput lucrul cu Cristi.

Mi-am recunoscut sistemul de valori in ceea ce ne cerea el. Pentru mine era o autoritate. Era foarte exigent, pina la cele mai mici detalii. In timpul repetitiilor era mai relaxat, dar la filmari era foarte exigent. Insa felul lui de a gindi filmul, jocul actorului, cum exprimi un personaj, ce e in spatele cuvintelor pe care le spune, toate lucrurile astea mi-au ramas foarte adinc intiparite in minte. Din experienta Marfa si banii am invatat ca dintr-o scoala, care nu exista propriu-zis in facultate in anii aceia. Sint in continuare fan Cristi Puiu. Nu poti sa nu respecti persona­li­ta­­tea artistica a celui care te-a descoperit, care te-a ajutat sa te exprimi, care te-a deschis.”
 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din people