Vreau sa fiu model – scurta incursiune in modeling

Cuvinte cheie: new face, show, book, casting, shooting, ParisMilanoNewYork, glam. Dar si: maxi-taxi, miss Boboc, metrou, FocsaniCraiovaChisinau, pantaloni lycra si urechi de elf. Scurta incursiune in modeling. Fotografii: Iulian Nan.

In culisele unei sedinte foto

Vezi, e ceva cu ochii, cred ca trebuie sa refacem machiajul”, spune Domnica, stilistul Elle, in timp ce priveste cu atentie monitorul pe care apar fotografiile, in momentul imediat urmator declansarii aparatului. In jurul monitorului s-a strins toata echipa: Domnica Margescu, Alexandru Abagiu (make-up artistul), Sorin Stratulat (hairstylistul), Marius Baragan (fotograful) si asistenta sa. Laura Gorun, modelul nostru pentru editorialul din martie, vine pe tocurile ei inalte, isi priveste propria imagine din monitor si ne asigura ca ea e deschisa sugestiilor. „Eu sint modelul, voi imi spuneti ce vreti sa fac.”

Haina bej Louis Vuitton ii este prinsa la spate cu doua cirlige, pentru a sta mai cambrata, pantofii ii sint cu un numar mai mari, iar pe sub parul lung, de culoarea nisipului, Sorin i-a prins doua mese pentru mai mult volum. „Prea mult negru micsoreaza ochii”, explica Alexandru si incepe din nou migaloasa operatiune de machiaj, care va avea ca rezultat niste ochi mai mari si o privire mai luminoasa. E aproape miezul zilei si pregatirile pentru sedinta foto au inceput inca de la 9 dimineata. Laura arata insa de parca ar fi dormit douasprezece ore si tocmai ar fi venit din vacanta: foarte fresh.

In timp ce i se refac machiajul si parul, apucam sa stam de vorba. Gesticuleaza mult si cu energie, izbucnind din cind in cind in ris. Laura este din Craiova si are 25 de ani „in viata reala”, marturiseste zim­bind cu subintelesuri, iar in „lu­mea modei” ceva mai putin. Lucreaza de aproape zece ani si a adunat un book si colaborari impresionante. Cariera ei a inceput odata cu concursul de Miss Boboc din liceu, la care a fost remarcata de cineva de la One Models, apoi a cistigat concursul Super Model of the World Ford România in 1999, re­prezentind tara noastra la finala mondiala.

De atunci, a calatorit peste tot in lume, inclusiv in Australia, cu toate ca, la inceput, o plecare peste hotare era o adevarata aventura, iar vizele pentru spatiul Schengen se obtineau greu. Laura isi aminteste rizind cum a ajuns prima oara la Paris, la 17 ani: „Nu prea ma interesa moda si nu stiam cum sa ma imbrac. Prima data cind am ajuns intr-un aeroport, habar n-aveam cum sa folosesc chiuveta”. Apoi s-a trezit la Amsterdam, trebuind sa aiba grija de o alta fata, din Moldova, care nu vorbea o boaba engleza. Pina la urma, s-a descurcat… Laura e de parere ca, in meseria asta, lucrurile tin foarte mult de noroc: sa te afli la momentul potrivit in locul potrivit; cu alte cuvinte, chipul tau sa-i „spuna ceva” unui fotograf sau director de casting. E de ajuns sa se petreaca un astfel de click si lucrurile se inlantuie apoi de la sine. Am intrebat-o la ce se gindeste in timpul prezentarilor, cind defileaza pe podium sub bliturile fotografilor. „Nu am in minte decit cum sa ajung mai repede la urmatorul show, prin traficul infernal care ma asteapta afara, intr-un oras cum e Parisul.” La capitolul neajunsuri, poate mentiona o sedinta foto in bikini la -5 grade si faptul ca nu are voie nici macar sa-si penseze sprincenele singura…

Machiajul ochilor a fost refacut. Domnica se declara multumita, Laura incepe sa pozeze, Baragan trage cadru dupa cadru, iar eu ma duc la bucatarie dupa un sendvici, pentru ca e trecut deja de prinz. De o saptamina, de cind ma tot intilnesc cu modele pentru acest reportaj, ma gindesc serios sa ma apuc de o cura de slabire, model dur, ca in liceu, dar nu reusesc niciodata sa o incep…

Modeling-ul si cifrele

Povestile despre recrutarea modelelor sint multe. Fiecare agentie are „stilul” ei: organizeaza concursuri, caravane sau cursuri de modeling, se implica in organizarea de festivaluri de moda, au scouteri care umbla prin oras si „ochesc” fete frumoase si, bineinteles, se primesc nenumarate inscrieri pe site, care sint apoi selectate. Desigur, in procesul de selectie, pe linga standarde, intervine ceea ce numim „fler”. Exista anumite trend-uri care sint stabilite de directorii de casting ai agentiilor internationale, marii designeri si fotografi; in prezent, valul fetelor cu un look cit mai bizar si usor androgin e cam pe duca. Poate si sub influenta campaniilor impotriva anorexiei (in defileele sezonului toamna-iarna 2007-2008 de la Madrid au fost excluse mo­delele care aveau indicele de masa corporala sub 18), se poarta din nou „normalitatea”, un fel de reintoarcere la frumusetea clasica.

Cu toate astea, exista asa-numitele modele universale care nu se demo­deaza niciodata (vezi nemuritoarele Stephanie, Cindy, Claudia & Co), la fel cum exista modele care se specializeaza in anumite piete; de exemplu, pentru piata asiatica, unde se fac cataloage pe banda rulanta, fetele nu trebuie sa fie exagerat de inalte si nici cu un look prea atipic. Ritmul de lucru acolo este infernal, isi aminteste Denisa Nastea (manager la Mandarina Models si fost model): mai mult de douasprezece ore de munca zilnic, in timpul carora se schimba zeci de tinute, machiaje, coafuri. Denisa umbla acum mai mult nemachiata si povesteste ca, ani de zile dupa ce s-a lasat de meserie, nu prea mai avea chef sa intre la un coafor.

Daca va intrebati cit de greu este pentru una din asa-numitele „new faces” sa patrunda in lumea high fashion, Liviu Ionescu (fondatorul celei mai vechi agentii de modele din tara, Models Romanian Agency) are o formula matematica destul de exacta. Din cele de 50 de fete „necesare” pentru o prezentare, 25 sint top-modele deja confirmate, 10-15 sint fete care au mai participat cu un sezon in urma si ale caror nume stau sub semnul intrebarii, iar restul de 10 sint locuri pentru care concureaza sute de „new faces”. Pentru ca vorbim despre cifre, tot de la Liviu Ionescu am aflat ca o agentie de mo­dele retine intre 30 de procente (in România) si 40 (in strainatate) din veniturile brute ale modelului, sub forma de comision.

Toate cheltuielile pe care agentia le suporta la inceput cu un model (care sint, de obicei, in jur de cel putin 3.000 de euro) sint recuperate apoi, cind „fata” incepe sa cistige bani din contracte. Uneori, e nevoie de un mic retus; pentru a impulsiona o cariera care stagneaza, e suficient, de exemplu… sa-ti pui sini.
 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Unica.ro
Trending news
Mai multe din lifestyle