VDM! So BASIC! (de Tom Wilson)

Poti explica o societate prin injuraturile care sunt folosite intr-un moment sau altul. Chiar acum, insulta numarul unu in lumea vorbitoare de limba engleza este cuvantul „basic“.

VDM! So BASIC! (de Tom Wilson)

De ce ti-ar pasa tie de asta? Pai… pentru ca, data fiind intima legatura a romanilor cu cultura anglo-americana, e doar o chestiune de zile pana cand o sa le auzim pe fetele din autobuzul 300 exclamand oripilate „VDM*! So basic!.

Prima oara cand m-am intalnit cu acest termen a fost in 2010, in textul piesei „Gucci Gucci a lui Kreayshawn – „Gucci Gucci, Louis Louis, Fendi Fendi, Prada / Basic bitches wear that shit so I dont even bother. Ideea era simpla. Ba chiar basic: rapperita din State lua peste picior hiper-consumerismul de sex feminin, respingand superficialitatea interesului pentru brand-urile trendy si aspirationale. In acel an, mentalitatea fashionista de turma era pentru basic bitches, tipe prea inguste la minte pentru a aspira la ceva intr-adevar valoros.

Mergem pe repede inainte pana in 2016, anul in care cuvantul basic si insulta pe care o contine fac o intoarcere de 180 de grade. Astazi are o cu totul alta semnificatie. Reprezentarea acestei schimbari radicale poate fi vazuta in lansarea, de catre Kim Kardashian, a propriei linii de emoji-uri, printre care se regaseste si unul care contine cuvantul despre care tot vorbesc pe-aici.

Inainte, sa fii basic insemna sa aspiri la un ideal consumerist meschin. Astazi inseamna sa aspiri la un ideal consumerist perimat – porti brand-urile nepotrivite, esuezi in a fi trendy si avangardista, esti foarte jos in ierarhia consumului.

Deci ce e basic acum? Pumpkin Spiced Latte-ul de la Starbucks, de exemplu. Si UGG-sii. Fast food-ul de orice fel. Slujbele cu program 9-17. Si toate astea pentru ca, in 2016, telul suprem nu mai e consumerismul in general, ci consumerismul de nisa. Iar acesta din urma, desi e tot despre acumularea de obiecte cu/de status, vorbeste despre artizanat, curatoriat, organic, editie limitata, fara gluten, lucrat manual. Este ceea ce generatia mea considera gresit ca e „cultura alternativa: cheltuieli sofisticate, tratate cu o atentie exagerata.

Schimbarea sensului termenului basic in constiinta populara nu e numai enervanta, ci si periculoasa. E un atac la adresa femeii obisnuite, pentru ca ce altceva semnifica cuvantul asta daca nu obisnuit/a? Pentru mine, a fi basic inseamna a avea curajul sa nu fii aspirational. Sa nu traiesti o existenta filtrata vintage ca Instagramul. Sa ai mai degraba o slujba obisnuita decat sa scrie Fashion Designer sau Model, sau Artist pe cartea ta de vizita. Sa fii basic inseamna sa-ti permiti sa fii o femeie obisnuita, si nu o personalitate sau un brand.

Cel mai important, insa, dar si cel mai flagrant, basic e o stampila care li se aplica doar femeilor. Cum ramane, totusi, cu barbatii basic? Care e echivalentul acestei insulte la genul masculin? Raspunsul este, daca mai era nevoie s-o spun, ca nu exista asa ceva. Barbatii nu pot fi basic. Ba, mai mult, sa fie basic e flatant pentru un tip. Inseamna ca e normal. In engleza, normalitatea unui barbat e tot ce poate avea el mai bun. Este egal cu a fi cu picioarele pe pamant, a fi de baza, de incredere. E chiar surprinzator cum multe dintre epitetele care pot fi atribuite barbatilor orbiteaza in jurul normalitatii. La ei, basic e reconfortant. La femei e o crima.

In 2010 Kim Kardashian era cea mai basic fiinta din Univers: obsedata de brand-uri si de atentie, superficiala, narcisista. Astazi Universul ii apartine. Si l-a apropriat. Si chiar acum nu-mi pot imagina un compliment mai inaltator decat sa fii numita basic de o Kardashian.

* VDM = Vai de mine. Este o varianta locala ultramoderna pentru englezescul OMG. Nu uita, te rog, ca aici ai vazut-o prima oara.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din lifestyle