Protest impotriva consumerismului

Muncim prea mult, mincam prea prost, ne uitam la televizor in exces, dormim in hoteluri standard, ne distram la fel in orice colt al lumii, sintem coplesiti de brand-uri, am devenit dependenti de mobil, iar publicitatea a invadat orice sector al vietii. Cam asa vad lucrurile cei care protesteaza activ impotriva globalizarii, consumerismului si corpora­tismului. Insa, inainte de a incepe sa protestam, hai sa stabilim intii de ce o facem.

Protest impotriva consumerismului
Adolescentii consumului
Raiul de raft

De fiecare data cind aud spunindu-se, in numeroase variante, „in Romania nu e bine”, ma gindesc la mall-urile si hipermarket-urile arhipline in orice moment al saptaminii. In urma cu ani buni, urmaream pe un post de te­leviziune o emisiune intitulata “Am intilnit si romani fericiti”, unde aparea o galerie de personaje foarte impacate cu viata pe care o dusesera si se ara­tau mindri de realizarile lor. Cotidienele si jur­na­lele de stiri abunda in subiecte care subliniaza pauperitatea, desi cozile din fata caselor de marcat le contrazic flagrant. Traim intr-o tara aflata intr-o ado­lescenta a consumului. Romanii savureaza cu voluptate un Craciun per­­manent, intrerupt de binecuvintate pauze publicitare. Aparitia unor miscari anticonsumeriste intr-o tara a carei populatie a fost marcata de dez­olantele rafturi goale ale comunismului si de sloganul „nici o masa fara peste ocea­nic” pare cel putin prematura. Cu toate acestea, racor­dindu-se la tendintele occidentale si bazindu-se pe aportul de „cool” pe care-l presupune participarea la orice actiune „anti”, peisajul culturalo-social al oraselor mari s-a imbogatit cu evenimente in care globali­za­rea este disecata, parodia­ta si, desi ceva mai dificil de realizat, combatuta.

Spargatorii de reclame
Bibliografie de examen

Daca societatea actuala ar fi un corp, atunci publicitatea este reteaua de artere, vene si capilare care il alimenteaza. Dintre toate miscarile anticonsumeriste, cea mai importanta este cea care se opune rolului tot mai agresiv al advertising-ului in viata noastra. Liderii guerillei mondiale sint AdBusters, un grup de activisti alcatuit din artisti, scriitori, jurnalisti, membri ai societatii civile, a caror activitate consta in subminarea (intr-un mod ironic si neagresiv) a procedeelor si mecanismelor publicitare. Exista o fi­liala bucuresteana AdBusters, ai carei membri combat in special pe forumuri si se intilnesc doar la evenimentele traditionale ale organizatiei, gen Buy Nothing Day sau un protest al iubitorilor de biciclete, frustrati de carosabilul neprietenos al Bucurestiului. Orice simpatizant AdBusters are citeva lecturi obligatorii: McDonaldizarea societatii, de George Ritzer, si No Logo, de Naomi Klein, ambele traduse si in Romania, alaturi de Cartea neagra a brand-urilor si Fericirea ca obligatie, de François Brune, alte carti care se ocupa de maruntirea critica a statutului satului global in care traim.

Ziua in care nu mi-am cumparat nimic
Buy Nothing Day

In studentie, imi contabilizam cu mindrie zilele in care nu cheltuiam nici un leu. Desigur, pe vremea aceea nu stiam nici de AdBusters, nici de Buy Nothing Day, care a aparut in urma cu 14 ani. Sarbatorita „traditional” pe 26 noiembrie, promoveaza, dupa cum ii spune si numele, un moment in care oamenii sa renunte pentru o zi la atit de rivnitul statut de consumator, iar „cumpar, deci exist” sa devina „viata e mai mult decit o acumulare de bunuri”. In afara faptului ca nu se cumpara nimic (va imaginati ce fac protestatarii cu o zi inainte: probabil ca in magazine apar ghisee care se adreseaza celor care nu cumpara nimic), se dau petreceri in strada, se organizeaza flash-mob-uri la care se impart fluturasi cu mesaje anticonsumeriste, mici unitati de guerilla ii confuzeaza pe clientii obisnuiti din templele-mall-uri. Ultima editie a fost considerata un mare succes, un numar de 101 orase, prin­tre care si Bucurestiul, participind activ prin manifestari. O sora mai mica a zilei fara cumparaturi este BNXmass, care isi propune limitarea cumparaturilor in timpul perioadei Craciunului. Organizatorii ofera brosuri intitulate semnificativ: Vacanta de 100 de dolari, Idei de cadouri ieftine, creative si ecologice, Simplifica-ti vacanta. Pentru ca, in definitiv, mesajul este unul singur: sa consumam mai putin.

Exista viata intre spoturi?
TV Turn OFF

Telecomanda universala este unul dintre gadget-urile produse si co­mercializate (ceea ce le transforma – atentie! – intr-un produs) de AdBusters. Costa 25 de dolari si cu ea poate fi inchis orice televizor din spatiul public: aeroporturi, baruri, birouri, receptii, mai nou, si pe strazi. „Televizorul nu cere din partea spectatorului decit un act de curaj – care este insa supraomenesc – acela de a-l inchide”, spune Pascal Bruckner in Tentatia inocentei. Cu trecerea timpului, televizorul a parcurs un drum lung de la statutul de mobila vorbitoare la cel de life-setter. Favorizind aparitia coauch potatoe-ului, o specie mai primitiva decit „geek-ul de computer“, cu care imparte dependenta de monitor, televizorul si monstrul care-l alimenteaza, televiziunea, au devenit inamicii publici numarul 1. Stivele de ghiduri, viata sexuala redusa, ochii injectati, hainele lalii, mincarea semipre­parata fac parte din life-style-ul consumatorului de TV. Acesta renunta la viata proprie pentru a o trai pe a celorlalti, dar nu doar dintr-o generozitate ceho­viana, dintr-o frica de exterior, ci si din teama de propriul interior. Refu­zind confruntarea cu sinele, viata e intotdeauna in alta parte pentru individul ideal al societatii de consum. Munca timp de 8 ore in folosul propasirii unui brand, o ora de shopping intr-un supermarket luminos, doua ore in fata televizorului, cufundat intr-un flux de emisiuni de divertisment si somniferul de final ofera ceea ce poate fi numita „fericirea pasivitatii“, un echivalent perfect al Nirvanei. „Adevarata crima a televiziunii, ca si a publicitatii, este ca nu ne transforma cu totul in zombies. Ar trebui sa se ocupe de noi pina la capat”, concluzioneaza acelasi Bruckner. TV Turn Off se desfasoara in saptamina 24-30 aprilie si se adreseaza celor care nu vor sa mai incalzeasca fotoliile si canapelele de acasa. Media Carta este manifestul care poate fi descarcat si semnat de pe site-ul AdBusters (http://adbus­ters.org/me­tas/psy­cho/ mediacarta/), exprimind punctele de vedere ale celor care se preocupa de asa-numitul mental environmental. Practic, initiativa „spargatorilor de re­cla­me” se refera la renuntarea la pasivitate, cu aplicare in special pentru locurile publice, unde oamenii obisnuiti nu-si pot permite sa cumpere spatii de reclama (panouri sau spoturi) pentru a le infrunta pe cele ale corporatiilor, pe care nu au cerut sa le vada.

Grabeste-te incet
Slow Down Week

Cu sau fara reabilitari de carosabil, Bucurestiul a devenit un oras tot mai greu de strabatut. Daca o zi de lucru dureaza opt ore, mai adaugam aproape doua petrecute in mijloacele de transport. Inmultind cu zilele de munca si calculind timpul petrecut agatat de o bara in autobuz sau in spatele volanului, iti vine sa urli „serenity now”, ca George Costanza in Seinfeld. Slow Down Week este saptamina pe care cei de la AdBusters o propun pentru a ne reimprieteni cu orasul in care traim. Niciodata nu e prea tirziu pentru a lasa masina intr-o parcare si a porni pe jos catre birou sau, pur si simplu, fara nici o tinta, inainte de a ne cufunda in hidra office cu mii de guri. Nu stiu ce ma­nual de scuze ofera cei de la AdBusters pentru a motiva intirzierile sau absentele in fata sefilor, dar marea majoritate a cunoscutilor mei habar nu mai au cum arata orasul intr-un moment al prinzului din timpul saptaminii. Luati-o mai incet, oameni buni, macar pentru citeva zile! Sa vizitezi un muzeu intr-o joi dimineata si sa tragi un pui de somn miercuri dupa-amiaza pot fi modalitati de reincarcare a bateriilor pentru ceva vreme. International Slow Down Week e stabilita pentru interva­lul 14-20 ianuarie, dar poate fi petrecuta oricind. Si pentru ca este manifestarea cea mai conectata la procesul muncii, nu pot ignora fenomenul de downshifting, aproape inexistent in Romania.
 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din lifestyle