Masinile retro au viitor

Exista niste domni care prefera sa-si manifeste pasiunea automobilistica ceva mai discret decit intr-o intrecere a cailor-putere. Sint proprietarii de masini retro, care inca se mai intilnesc la sosea... Adina Rosetti a stat de vorba cu citiva dintre ei. Fotografii: Iulian Nan.

Masinile retro au viitor

„A renascut o bijuterie!
Asa exclama Rocco Nuzzi, aratindu-mi Mercedes-ul sau 200 C din 1936, proaspat restaurat, cu bord din lemn de trandafir, schimbator de sidef si ornamente migaloase, la care s-a lucrat timp de aproape sapte ani. Imi vorbeste aproape cu evlavie despre motorul cu 6 cilindri in linie, si apoi se cutremura la gindul ca masina putea fi distrusa daca nu ar fi gasit-o el, dintr-o pura intimplare, in curtea unui nene din Otopeni, care o primise pe vremuri de la un cumnat si habar n-avusese ce bijuterie detine. Am intrebat cit a costat toata afacerea asta si mi-a raspuns, zimbind, ca asta e o intrebare de nevasta, apoi mi s-a explicat ca valoarea sentimentala a unei astfel de masini este inestimabila. De altfel, Rocco mai detine si un Adler Union din 1936 (aflat in lucru).

In vreme ce unii au obsesia noutatii („masina ultimu tip'), vinind mereu cele mai noi modele, fascinati mai ales de caii-putere, stilul aerodinamic si eternele dileme „in cit timp atinge suta?', „cit baga la ora?', precum si „cita benzina ma­nin­ca?', altii prefera sa-si manifeste pasiunea automobilistica ceva mai discret, colectionind masini de epoca, pe care le tin bine pastrate in garaje si le scot, cu mindrie, doar la parade, expozitii sau intilniri „la sosea'.

Toti acesti domni, atunci cind sint intrebati, declara ca e vorba de pasiune. Nu sint niste nostalgici, nu traiesc in trecut, casa lor nu este o colectie de antichitati si nici nu vor sa reinvie neaparat o anumita atmosfera. Pur si simplu, este vorba de o pasiune de colectionar. Sau poate ca le plac povestile, pentru ca trebuie sa stiti ca ma­si­nile vechi pastreaza fiecare cite o istorie.

Mersul in timp cu masina Giuseppe Rossi, unul dintre fondatorii si presedintele clubului Retromobil Club Romania, este proprietarul a nu mai putin de sase vehicule istorice. Pentru acuratete, trebuie mentionat ca un ve­hicul se poate numi „istoric' atunci cind au trecut cel putin 30 de ani de la incetarea fabricarii mo­delului. Trebuie sa mai aiba motorul din fabrica si cit mai putine (aproape deloc ar fi ideal) accidente, interventii si reparatii, iar restaurarea trebuie sa pastreze detaliile si spiritul epocii.

L-am vizitat pe Giuseppe Rossi exact in ziua in ca­re se pregatea sa-si duca la service Jaguarul XJ6 seria 1, 4,2 l, din 1969, ultima sa achizitie, pentru a verifica de ce de la o vreme cam pierde ulei. Jaguarul astep­ta cuminte in ga­raj, acoperit cu o prelata, si, pina sa apara proprie­tarul, aflasem deja o multime de amanunte de la fiul sau, un pusti de noua ani, care a mostenit pasiunea tatalui sau si care isi doreste sa conduca, atunci cind va fi mare, un Fiat Toppolino.

Am aflat ca „pisica' din garaj (asa o numeste, duios, proprietarul) este ultima creatie a lui Sir William Lyons, crea­torul Jaguarului, si este considerata „cea mai frumoasa limuzina sport a tutu­ror timpurilor'. Este al 1.736-lea exemplar din cele 25.500 de bucati fabricate din acest model si a fost declarata masina anului 1969, ne-a informat Giuseppe cu mindrie, aratindu-ne actele si certificatul de origine. A cumparat-o din Italia, in 2007, direct de la proprietar, dupa ce o vazuse pe Internet, in timp ce cauta „o masina de familie'.

O sa intelegeti imediat de ce, cind veti afla care sint celelalte cinci masini retro pe care le detine: un Land Rover 109 seria 2A din 1971, un Fiat 1100 D din 1964, un M461 din 1969 si doua camioane mi­li­ta­re Steagul Rosu 114 din 1972. Nici una dintre acestea nu pare genul de ‰ masina cu care sa pleci in vacanta la mare! Ele stau, destul de cuminti, in garajul aflat in curtea unei foste fabrici, un spatiu imens cu aer postindustrial, unde poti vedea o ditamai locomotiva cu inscriptia „de vinzare', o groaza de ciini comunitari care cersesc de mincare, o ghereta cu un paznic care insista sa noteze numerele de inmatriculare ale tuturor masinilor care intra acolo si niste muncitori care au mereu de lucru ceva misterios intr-un sant.

Nea Mitica, fost sofer pe vremea co­mu­nistilor are grija in prezent de masinile „lu domnu Rossi', care trebuie scoase periodic, pornite, „bibilite', pentru ca o masina care sta in garaj se uzeaza. si, cum spuneam, masinile retro au povesti care trebuie spuse…

Pune frana si vezi care sunt cele mai rapide masini din lume!

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din lifestyle