Juergen Teller & Desire is War – Doua expozitii intr-o poveste personala

Galeria de Arta Contem­porana a Muzeului Brukenthal a gazduit in luna iulie doua expozitii remarcabile: „Texte und Bilder“ si „Desire is War“. Ioana Ulmeanu a participat la deschiderea celor doua si s-a intors, impresionata, sa relateze evenimentul.

Exista foarte putine lucruri care ma pot face sa ma trezesc la 5 dimi­neata si, de cele mai multe ori, nici o indatorire legata de job nu face parte dintre ele. Totusi, in dimineata zilei de 7 iulie, zoream catre o autogara din Militari unde nu mai pusesem piciorul inainte, plina de emotii. In calatoria de mai bine de cinci ore care a urmat nu am reusit sa adorm, nici sa citesc, nici sa ascult muzica, iar cele citeva tigari pe care le-am pufait grabnic in pau­zele nemultumitor de scurte de pe drum nu m-au ajutat defel. Iar acesta este, iarasi, un lucru rar. Aveam emotii, cum am mai zis. Si asta pentru ca mergeam la Sibiu, la deschiderea primei expozitii a lui Juergen Teller in Romania si la vernisajul „Desire is WAR“, care avea loc in aceeasi zi.

Nu stiu altii cum sint, dar pentru mine faptul de a ma afla fata in fata cu un artist a carui munca o admir de ani intregi duce la o stare de agitatie atit de greu de gestionat incit nu imi pot opri tremurul miinilor, iar gindul de a vorbi cu el e de-a dreptul paralizant. Nu e de mirare, deci, ca nu ma puteam concentra la nimic in dimineata aceea. In schimb, mintea mea scormonea prin toate unghe­rele dupa acea prima amintire, prima foto­grafie facuta de Juergen Teller pe care am vazut-o vreodata. Strabateam deja in viteza Valea Oltului cind mi-am amintit.

Era intr-un Vogue englezesc: mai 2003. Pe coperta, Kate Moss, fotografiata in alb-negru de Nick Knight, il intruchipa pe David Bowie. Inauntru, insa, era o cu totul alta poveste. Un editorial intreg o infatisa pe Kate in haine vechi de imprumut, luate din dulapurile lui Bay Garnett si ale Anitei Pallen­berg, in cele mai firesti posturi imaginabile. Kate la supermarket, Kate jucind sah intr-un parc, Kate rostogolindu-se pe un covor mitos intre jucariile fiicei ei. Acelea erau primele imagini semnate de Teller pe care mi le aminteam si, culmea, imi reveneau in memorie la fel de precise si de proaspete precum imi parusera cu atitia ani in urma.

Juergen Teller este fotograf, dar nu este in primul rind un fotograf de moda, asa cum il stie lumea. Desi este celebrat, alaturi de Terry Richardson si Wolfgang Tillmans, drept unul dintre artistii care au salvat foto­grafia de moda de la ororile Photoshop-ului, imaginile pe care le-a prins de-a lungul vremii sint mult dincolo de rigorile si cliseele pe care le vedem de obicei in revistele fashion, si atit de diferite de acestea incit au ajuns in prea scurta vreme subiectul prefe­rat al imitatorilor si au creat exact ceea ce nu trebuiau sa creeze: un gen. Dar, desi luminile crude care expun orice imperfec­tiune si posturile nemiloase pe care le impune subiectilor sai au putut fi si au tot fost copiate, cadrele lui Teller au ramas la fel de recognoscibile.

Este o calitate rara, care il face pe Teller diferit de restul foto­grafilor si il aduce mult mai aproape de ceea ce este cu adevarat: mai degraba un artist decit un fotograf comercial. Asta cu toate ca nici opera lui comerciala nu e de ignorat: campaniile lui pentru Marc Jacobs, pe care le realizeaza de 13 ani, sint unele dintre cele mai comentate si aclamate din industrie. Pe de o parte, pentru ca lumea intreaga asteapta sa vada la fiecare sase luni ce nazbitie i-a mai trecut prin cap germanului si ce alta celebritate a mai chinuit; iar pe de alta, mult mai importanta, pentru ca imaginile lui create in colaborare cu Jacobs isi fac bine treaba si vind hainele.

Chiar daca, uneori, modelele din campanii nici macar nu poarta prea multe haine. Munca lui comerciala este diversa: campanii pentru Céline, Moschino si Vivienne Westwood doar in ultimii ani, alaturi de cele traditionale pentru Marc Jacobs, dar si joburi pentru Vogue, AnOther, Self Service, W Magazine, Details, Purple sau i-D. Dar lucrul cel mai important care se poate spune despre ea este ca nu e niciodata rezultatul unui compromis: intre ima­ginile surprinse de Teller pentru proiecte personale si cele cumparate de marile case sau de cele mai glossy dintre reviste, diferentele sint insesizabile sau inexistente.

Uneori, chiar subiectele fotografiilor se repeta intre cele doua, asta si pentru ca fotograful nu accepta sa pozeze pe oricine, iar fiecare fan al lucrarilor lui stie ca ii place sa fotografieze doar anumite personaje. Fie ca este vorba despre Cindy Sherman, Charlotte Rampling, Rachel Feinstein sau Laura Dern, fie ca, dintre mo­dele, Teller le favorizeaza pe Mariacarla Boscono, Angela Lindvall sau Kristen McMenamy, personajele lui sint mereu oameni care au ceva de spus mai presus decit chipuri frumoase sau interesante. Iar printre oamenii pe care i-a fotografiat atunci cind fiecare dintre ei isi incepea cariera si ale caror imagini l-au facut atit de celebru se numara Björk, Kurt Cobain, PJ Harvey sau Kate Moss.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din lifestyle