Interviul virtual de angajare

Imagineaza-ti ca ai gasit slujba ideala. Tot ce ai de facut este sa te pregatesti pentru interviu. In ziua cea mare, esti racita, nu-ti gasesti pantofii potriviti si nici nu stii unde e sediul companiei respective. Conteaza? Nu prea, daca ai de-a face cu... interviul virtual.

Interviul virtual de angajare

Am gasit anuntul pe net. Mi-am trimis CV-ul. Am cores­pondat pe e-mail cu reprezentantii firmei, o agentie de publicitate. Mi-au spus ca am trecut de ultimele faze ale interviului si ca in luna de proba trebuie sa lucrez la un proiect impreuna cu citiva colegi. Tot pe net! Pina nu am trecut si luna de proba si nu am prezentat acel proiect, nici nu mi-am vazut sefii la fata. A fost destul de greu. N-am stat asa de mult la calculator in viata mea!”, imi spune o fosta colega de scoala, care lucreaza si acum la agentia de publicitate care a apelat la o astfel de recrutare… ine­dita.

Ginditi-va, in urma cu doar citiva ani, chiar si cautarea job-urilor pe net era destul de dificila si putin utilizata. Acum insa pina si interviul propriu-zis se poate desfasura in intregime tot pe Internet. Si nu e vorba numai de ras­punsul la un set de intrebari (mai mult sau mai putin dificile), ci chiar de discutii duse prin intermediul unor camere web, al microfoanelor si castilor pentru calculator.

E de domeniul SF-ului, mi-am zis prima data. Sa vorbesti cu calculatorul, sa dai interviu fara sa-ti vezi macar interlocutorul la fata? Insa pentru altii nu e SF deloc sa stea linistiti in fata calculatorului de acasa (in pijamale, eventual), sa asculte muzica si sa-si ia micul dejun in timp ce raspund la intrebarile viitorului angajator. Totul depinde de cit de mult singe rece ai si de cit de relaxat poti fi in fata tastaturii si (uneori) a camerei web. „Am cunoscut pe cineva care a dat o proba de vioara in fata unui calculator”, imi intareste un coleg uimirea provocata de asemenea metode. Asa ca i-am intrebat pe specialistii in resurse umane care-i treaba cu interviurile on-line. „Se poate ajunge, intr-adevar, intr-o faza avansata a selectiei fara o intilnire fata in fata. Aceste interviuri s-au dovedit foarte utile in recrutari in care sint implicati candidati din afara granitelor tarii”, imi explica Andreea Tanase, consultant la agentia de recrutare de resurse umane AIMS Human Capital Romania.

Iar metoda are tot mai mult succes. Mai bine de un sfert din companiile care au postat un anunt de angajare pe site-ul de recrutare www.bestjobs.ro au folosit si interviul on-line. „10% din firmele care au apelat la aceasta metoda sint din domeniul software, Internet si web design – 8,4% si agentii de publicitate – 7,8%. La extrema cealalta se afla firmele care activeaza in tu­rism si industrie”, aflam de la Neogen (compania care administreaza site-ul de recrutare www.bestjobs.ro).

Pro si contra metodei

„Sincera sa fiu, as prefera ca in unele situatii sa nu vad persoana cu care stau de vorba. Si la telefon, cind vorbesc cu cineva apropiat, sint mult mai expansiva decit intr-o intilnire face-to-face. Iti dai seama ca as fi mult mai sigura pe mine daca nu l-as vedea pe viitorul angajator. Si, mai ales, daca el n-ar vedea ce ticuri nervoase am la intilniri de acest tip sau cum invirt pixul intre degete”, imi spune o prietena mai emotiva. „Asa e. Interviul on-line elimina contactul direct si poate distorsiona din acest motiv comportamentul ambelor parti. Iar angajatorul nu poate face aprecieri privind comportamentul nonverbal”, spune psihologul Sorin Faur de la Adecco Romania.

Daca pentru prietena mea ar fi mai mult decit util un interviu „pe calculator”, pentru altii, insa, faptul ca nu pot sa se intilneasca direct cu viitorul sef nu e decit o cale spre noi nemultumiri. „Pentru firme, interviul on-line poate fi chiar util. Economisesc timp pretios. Insa pentru candidat s-ar putea sa fie un pic frustrant, pentru ca nu ii da posibilitatea sa se exprime la adevarata va­loa­re”, e de parere Romeo Cretu, con­­sul­tant de resurse umane la compania HRD. Nu poti sa stabilesti contactul vizual, nu poti sa „il farmeci din priviri”, nu poate aprecia daca iti place sa te machiezi prea strident sau, din contra, tinuta ta obisnuita e formata din blugi si tricou.

Lipseste factorul subiectivitate din peisaj? Dimpotriva. „Totul e subiectiv, chiar daca pare obiectiv. De obicei, 79% din decizia de a angaja sau recomanda un candidat se bazeaza pe feeling, pe faptul ca ma simt compatibil cu persoana respectiva si nu neaparat pe raspunsurile pe care le da candidatul”, completeaza consultantul HRD. „Factorul subiectivitate nu poate lipsi, oricare ar fi metoda utilizata. La urma urmei, intervievatorul aplica filtrele sale, indiferent de suportul pe care isi primeste informatia”, accentueaza Andreea Tanase.

Asadar, n-am scapat… Ma gindesc: oare daca, asa cum in interviul „pe viu” conteaza extrem de mult cum te comporti, cum vor­besti, cum esti imbracat, ce-ar putea sa conteze intr-un interviu virtual? Site-ul american careerbuilding.com ii sfatuieste pe cei care cauta o slujba on-line sa fie concisi, sa adap­teze tonul si forma CV-ului la organizatia careia i se adreseaza, sa fie politicosi (exis­ta chiar si o „netiquette of Internet communications”!). Mai mult decit atit, acelasi site ii sfatuieste pe amatorii de interviuri on-line sa nu foloseasca scrierea doar cu litere mari, sa raspunda concis si la obiect. Si daca interviul se desfasoara prin e-mail, sa fie atenti sa nu trimita, odata cu raspunsurile, si o gramada de virusi!

„Daca interviul se desfasoara in timp real si exista chiar si contact vizual prin interme­diul unei camere web, atunci discutia on-line poate suplini interviul face-to-face. Daca partile nu se vad, e vorba doar de un schimb de intrebari si raspunsuri si este eficient numai pentru a afla anumite informatii care in mod real nu sint trecute in CV-uri”, argumenteaza Sorin Faur. „Majoritatea motivelor pentru care se recurge la acest tip de intervievare sint de factura economica – reducerea costurilor, flexibilitatea programarii. Poti organiza conferinte in cadrul carora un intervievat poate sta de vorba cu mai multe persoane din cadrul companiei interesate”, spune Cristi­na Pasat, director general al agentiei Pro­fessional. Metoda s-a folosit si pentru re­­crutari la companii FMCG in care erau vizati si candidati straini. S-au evitat costurile mari, dar in final s-a prezentat angajatorului o lista scurta din care s-a ales „finalistul” printr-un interviu face-to-face.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Mai multe din lifestyle