Dependente de cumparaturi

Daca ar fi dupa mine, ar trebui sa se inventeze si „clubul cumparatoarelor anonime”. Da, clubul celor care prefera plimbarea prin magazine unei cafele pe o terasa din parc, al celor care nu rezista in fata unei vitrine pe care scrie „reduceri”...

Dependente de cumparaturi

Intri intr-un magazin sa cumperi o pere­che de pantofi si iesi de acolo cu o mul­ti­me de sacose. Cardul tau de debit e in permanenta gol. Ai in dulap o sumede­nie de haine pe care nu-ti amintesti cind le-ai cumparat. Sau de ce. Iti aduci aminte ca trebuie sa-ti platesti telefonul doar cind ramii fara ton. Dar, cu sigu­ran­ta, nu uiti unde ai vazut acei pantaloni care s-ar asorta cit se poate de bine cu bluzita pe care ai gasit-o ieri la reduceri. Daca toate aceste afirmatii se potrivesc stilului tau de viata, mai mult ca sigur ai o problema. Esti dependenta de cheltuieli. Shopaholica. Obsedata de cumpa­raturi. Cum ar spune ame­ricanii, „shop till you drop'. „In limbaj medical, cuvintul dependenta are o conotatie negativa. In lumea moderna, insa, expresia «se imbra­ca numai de la Chanel» s-a transformat pe nesimtite in «e dependenta de Cha­nel». Iar dependenta – de haine, de pantofi, de rujuri – este vinduta ca o atitudine pozitiva care te transforma intr-o persoana speciala', spune psihologul Oltea Joja.

Simptomele dependentei

„Am avut o zi foarte proasta astazi la serviciu. Cred ca ma voi opri la mall sa imi cumpar ceva frumos, sa mai uit de toate', imi spune o prietena. Stresul de fiecare zi, despartirile amoroase, dezamagirile, chiar si reusitele sint tot atitea motive de a da iama prin magazine. Asociatia Psihologilor Americani considera ca dependenta de cumparaturi e, de fapt, o forma de „autotratament im­potriva depresiei. Sau o forma de ma­nifestare a bucuriei'.

Cum se defineste o cumparatoare impulsiva? Achiz­itio­neaza zeci de obiecte de care nu are neaparata nevoie doar sub impulsul unui sentiment de dezamagire, furie, spaima sau din dorinta de a fi la moda (ca eroina Sophiei Kinsella, care a cumparat numeroase obiecte doar pentru ca erau la reduceri, sau un bol de ceramica pentru ca argumentul vinzatorului era „a fost prezentat in ELLE Decoration'). Se simte pierduta fara cardurile de credit. Are mereu argumente pentru ceilalti legat de sumele cheltuite si de obiceiurile de cumparare. Dupa nenumarate cumparaturi, se simte vinovata ca a cheltuit atit de mult: asa ca ascunde cumparaturile, nu le foloseste, iar in dulap sint o multime de haine cu etichetele pe ele.

„Dependenta de cumparaturi are mai multe cauze: una de natura culturala – vom fi mereu tentati sa imitam ceva, sa avem si noi aceleasi lucruri pe care le au ceilalti, haine si bijuterii la moda. O a doua cauza este dorinta de a compensa un stres. Pina la urma, cumparaturile in exces creeaza o stare euforica similara celei date de o emotie foarte puternica sau de consumul de alcool', spune psihologul Oltea Joja. Daca psihologii si finantistii incearca sa „reduca' aceasta obsesie pentru cum­paraturi, marile agentii de turism se „plia­za' pe asteptarile clientelor si organi­zeaza „turnee de shopping'.

Astfel, companiile de turism se specializeaza in sejururi de citeva zile pentru amatoarele de shopping global. Acestea pot zbura la Paris pentru o plimbare prin magazinele designerilor francezi de lux, in Italia, la Milano, sau in Africa de Vest pentru a-si imbogati colectia de sta­tuete traditionale africane. Sigur, au si un ghid care sa le conduca la cele mai bune magazine. Nemaivorbind de excursiile care includ vizitarea tirgurilor speciale de Craciun (din Praga sau Viena) ale caror locuri sint epuizate inca din timpul verii.

Pentru a face mai usoara alegerea (in special a celor cu un program incarcat), site-ul ameri­can shopping.com ofera un sistem de comparare a produselor care se vind pe Internet, pentru a putea gasi produsul dorit la cel mai bun pret. De ce faci cumparaturi? Ca sa te simti mai bine? Ca sa scapi de depresie sau sa te impaci cu ex-ul? Vizita la mall iti vindeca singuratatea? Exista o multime de motive. „Chestiunea dependentei trebuie privita si in termeni de planificat-neplanificat in raport cu eficienta a ceea ce cumperi. Una e sa-ti platesti fanteziile din banii suplimen­tari si alta e sa platesti din banii de facturi. Si daca nici nu folosesti lucrurile pe care ti le-ai cumparat sau, si mai grav, ajung chiar sa nu-ti placa, deja ai o problema', spune psihologul.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din lifestyle