Dan Perjovschi și proiectul „Arta la fereastră SIMEZA”

Membrii din București ai Uniunii Artistiștilor Plastici din România derulează proiectul „Arta la fereastră SIMEZA”, în care iubitorii de frumos pot admira, la ferestrele galeriei Simeza, din Capitală, creațiile unora dintre cei mai importanți artiști ai momentului de pe plan local.

Dan Perjovschi și proiectul „Arta la fereastră SIMEZA”

Proiectul „Arta la fereastră SIMEZA', coordonat de Anca Boeriu și Corina Gabriela Duma, membre ale Uniunii Artiștilor Plastici din România (UAP), a debutat la începutul anului și își propune să atragă atenția publicului larg asupra dispariției sau închiderii spațiilor de expunere și de lucru din Capitală. „Proiectul <> a pornit în ianuarie, ca reacție la închiderea galeriei Simeza, pe motiv că blocul în care se află este marcat cu bulină roșie. Prin acest proiect ne dorim să atragem atenția că nu poți închide o galerie de artă fără să oferi, ca autoritate publică, o locație alternativă în care galeria de artă să funcționeze în continuare', spune Anca Boeriu.

Până în prezent, aproape 30 de artiști și-au expus creațiile în cadrul proiectului „Arta la fereastră SIMEZA'. „Proiectul se va încheia în momentul în care autoritățile vor rezolva problemele galeriei Simeza', precizează Anca Boeriu.

Dan Perjovschi, unul dintre cei mai cunoscuți artiști vizuali din România, a decis să se implice în proiectul UAP București. La începutul lui iunie, lucrările sale, cu puternice mesaje sociale, prezentate pe ferestrele galeriei Simeza, au fascinat publicul din Capitală.

eJobs: De ce ai decis să te implici în proiectul „Arta la fereastră SIMEZA'?

Dan Perjovschi: Din solidaritate pentru „breasla' artiștilor sărăcită, ignorată și furată de toată lumea, inclusiv de membrii ei. Galeria Simeza era cel mai important loc de expoziție al UAP. În 1992, eu și Lia Perjovschi am avut aici prima expoziție împreună. Deși nu mai expun de mult sub umbrela UAP și chiar am poziții și idei contrare filosofiei UAP, este inadmisibil ca acest spațiu să se închidă și Primăria să nu ofere temporar un alt spațiu. Paradoxal pentru mine, acum când nu se mai poate folosi Simeza, Simeza devine interesantă. Acum e vie. E forțată să caute soluții, e cu spatele la perete. Sau cu fața la fereastră. De-abia acum ma pot alia cu estetica și cu programul ei. Acum, când e protest.

eJobs: Înainte de expoziția de la Simeza, ți-ai făcut vreun plan cu ceea ce urmează să le prezinți trecătorilor sau toată creația ta a fost o manifestare artistică spontană?

Dan Perjovschi: Nu am avut un plan, dar am avut o selecție de desene și statementuri create special sau selectate special pentru acțiune. Primul spectator eram eu și, sincer, am fost și eu curios cum arată un desen șters redesenat și iară șters.

eJobs: Ce fel de interacțiuni ai avut cu trecătorii care au vizitat expoziția ta de la Simeza?

Dan Perjovschi: La Simeza eu n-am avut o expoziție, ci o „acțiune'. Mi-am propus să nu interacționez programatic cu trecătorii sau cu colegii artiști pentru că, indiferent cât vrei să comunici cu lumea, între tine și lume mai există întotdeauna ceva. De asemenea, am evitat cu bună știință colegii artiști cu care, în mare majoritate, nu mai am foarte multe în comun, în afara acestui protest. Dar, ca de obicei, în perfomance-uri lucrurile se modifică live, așa că i-am scris „Servus nea Ioane', lui Ion Bârlădeanu (artist plastic – n.red.), am scris „Am obosit cu toții', când nu mai puteam nici eu ca artist, nici ei ca public sau ne-am distrat cu o fetiță care lipea un pahar de plastic de vitrine și eu îi desenam cu alb, de dinăuntru, circumferința. Dar, în termeni absoluți, interactivitatea se petrecea automat, pentru că eu alegeam texte și imagini și în funcție de mișcarea corurilor de după geam.

Citeste continuarea interviului pe www.cariera.ejobs.ro

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din lifestyle