Cum mi-am petrecut anii 80 – inventar de fashion, beauty & lifestyle

Vremurile erau, incontestabil, dure. Insa, cu toate lipsurile si nedre­p­tatile, femeile erau interesate de aceleasi lucruri ca si acum. Scurt inventar de fashion, beauty & lifestyle al anilor ‘80…
 

DELICIILE COMERTULUI SOCIALIST DE STAT

Cred ca aveam vreo sase ani cind stateam in baie, sprijinita de caloriferul rece (era in toiul iernii!) si cascam gura la mama care, in rochie de seara, se machia aburind oglin­da, pregatindu-se sa ajunga la pre­zen­tarea de moda de la Intercontinental. Avea o rochie neagra, cu un u­mar dezgolit, prinsa in talie cu o curea lata din piele, si in pi­cioa­re niste pantofi cu tocuri cui, foarte inalte, cu care mer­geam prin casa in lipsa ei. Daca mama ar fi avut inspiratia sa o pastreze, rochia aceea ar fi fost astazi o minuna­ta piesa vintage… Dar in iarna geroasa si lipsita de per­s­pective a anului 1985, notiunea de „vintage“ nu exis­ta in vocabularul si imaginarul nostru.

Mama se ducea pe atunci la prezentari de moda, nu pentru ca facea par­te din lumea mondena a ace­lor vremuri, ci pentru ca lucra la CENTROCOOP, Serviciul Textile-Tri­co­taje, un­de se ocupa cu achizitionarea de – ati ghi­cit! – textile si tricotaje. CENTROCOOP-ul (Uniu­­nea Cooperatiei de Consum) impreuna cu la-fel-de-gin­ga­sul UCECOM (Uniu­­nea Coo­pe­ratiei Mes­­tesugaresti) erau dovada vie a sistemului economic centralizat. Confectiile si tricotajele se aflau in rafturi nu de capul lor, ci conform unui plan bine stabilit. Cineva acolo sus stabilea de cite rochii, mantouri, camasi de noapte etc. (inclusiv ma­su­rile si culorile) are poporul nevoie pe regiuni, fabricile produ­ceau conform planului, iar aceste institutii cu nume for­mate din multe majuscule repartizau marfa „in teritoriu“. Alaturi de alte doamne absolvente de facultati economice, mama mea avea ca „job description“ (un alt concept care s-a inventat mult mai tirziu!) mersul la „contractari“, ceea ce presupunea vizionarea ofertelor fabricilor de textile-tricotaje si apoi alegerea cantitatii si mo­delelor care urmau sa fie co­mer­cializate in magazine.

Nici un fel de lege a cererii si ofertei nu guverna piata, astfel ca situatiile degenerau in absurd: de exemplu, in ultimii ani dinainte de Revolutie, „chilotii de dama“ ajunsesera un adevarat obiect de lux, greu de gasit in magazinele care abundau, in schimb, de „capoate de casa din diftina“ si alte asemenea delicii ale comertului de stat socialist. Insa cu toate greutatile si ned­rep­tatile vremii – pe care nici un fel de nostalgie a Epocii de Aur nu le poate nega sau indulci – , femeile erau interesate de aceleasi lucruri ca si acum: moda, frumusete, amor, cresterea copiilor

REVISTA PRESEI ANII 80

O simpla rasfoire a celebrului almanah Femeia de la sfirsitul anilor ‘80 ne dezvaluie (cu uimire) ca structura si subiectele nu erau prea mult diferite de cele din revista pe care tocmai o cititi acum. E drept ca tit­lurile rubricilor s-au cam schimbat, dar va asigur ca nu e mare dife­ren­ta intre „Din tarile socialiste“ si „Elle Glo­bal“, sau intre „Reportaj pe glob“ si „Tra­vel“! In rest, in almanahul Femeia gasim sfaturi pentru slabit care se pot aplica cu la fel de mult succes si astazi (se pare ca re­nun­tarea la dulciuri si grasimi combinata cu gimnasti­ca este o metoda care nu se demodeaza ni­cio­data). Trebuie doar sa inchidem ochii la cele nu mai putin de 30 de pa­gini de ode si osanale dedicate „marelui erou national, ctitor al Romaniei moderne“ si „fiicei poporului roman, remarcabila personalitate politica si stiintifica“ (!) si, desigur, sa ignoram limbajul desuet, bombastic, cliseistic, imbicsit de ideologie, idealizind femeia ce se avinta spre co­munism in zbor. Sportivele sint numite „aceste mi­nunate campioane ale sportului romanesc“, cin­taretele – „mesageri ai cintecului popular“, stewar­desele traiesc „o viata in azur“, iar actritele „o viata dedicata teatrului“.

Aneta Popescu, un fel de fashion & beauty editor, ne dezvaluie tendintele anului de gratie 1988: machiajele de zi „au ca dominanta naturaletea”, iar cele de seara sint „mai stilizate“; coafura oscileaza „intre practic si elegant“, special pentru a multumi „femeia activa a zilelor noastre“; cit despre moda, ten­dinta era „retro“, dar croiala „moderna“.

Editorialele de moda contin „o mare varietate de  articole adecvate pentru toate anotimpurile si gusturile“ prezentate de manechine care se uita in zare cu priviri galese, iar in loc de rubrica „Elle Deco“, gasim „Sfaturi pentru cine tricoteaza si croseteaza“, de unde doamnele invatau cum sa confectioneze cu minutele lor „perne fantezii“, „pulovere-sal“, „rochite cu platca“, „bluza primaverii“ sau „fete de masa din pinza de in“. Zimbiti, cumva? Este doar o varianta incipienta a curentelor hand made si do-it-yourself, care fac valuri astazi… Vorba poetului: toate-s vechi si noua toate! Inclusiv recomandarile stilistului de atunci: „Ramine ca fiecare dintre dvs. sa alegeti ceea ce vi se pare mai frumos si mai potrivit pentru tinuta dvs.“, „Dincolo de virsta si, totusi, la toate virstele, ingrijiti-va frumusetea!“ si „Fetelor, moda va avantajeaza! si, totusi, virsta are un cuvint de spus!“.
 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din lifestyle