Club to catwalk – incursiune in moda anilor ‘80

De la elasticele de par neon la ritmurile produse de sintetizator, anii ’80 ne-au invatat cum excentricul poate deveni normalitate. Si a venit vremea sa ii celebram pentru asta!

Club to catwalk – incursiune in moda anilor ‘80

Ador anii ‘80! Atat de tare iubesc muzica, hainele, culorile, fixativul si extravaganta anilor pe care nu am apucat sa ii traiesc, incat chiar in momentul in care scriu aceste randuri bat din picior sub birou ritmul de la Enola Gay, piesa inconfundabila a celor de la OMD, unul dintre imnurile electro-pop-ului care se nastea chiar atunci. Mai mult de atat, prima melodie de care imi aduc aminte este un alt hit absolut al celor mai kitschosi ani imaginabili. Este, desigur, Take on Me a celor de la A-HA, una dintre acele melodii pe care nu ai cum sa le uiti vreodata, la cei 170 bpm si cu videoclipul ei atat de fresh si acum, la aproape 30 de ani de cand a fost animat in atat de revolutionarul, la vremea aceea, rotoscop. Este ceva in ritmurile atat de entuziaste produse de primele sintetizatoare care ma face sa ma ridic de pe scaun la orice petrecere la care se aude vreo piesa optzecista.

Si nu sunt numai eu. Pentru ca mi-am petrecut adolescenta intr-un club numit Wave ‘84, am fost inconjurata, din momentul in care am avut voie sa ma intorc acasa mai tarziu de 12 noaptea, de pasionati ai anilor nebuni, alaturi de care dansam tot week-end-ul, saptamana de saptamana, si care isi tapetau camerele cu postere ale unor figuri iconice ale perioadei la vremea cand altii traiau la maxima intensitate conflictul atat de binecunoscut intre depesari si metalisti.

Poate ca au fost primele piese care au patruns la radio dupa 1989, poate ca parintii nostri aveau deja casete sau benzi de magnetofon inregistrate teribil de prost cu cele mai dansante slagare ale vremii sau poate ca visam doar la lipsa de griji si culoarea intruchipata in mintile noastre de atat de vijeliosii ani 80, dar am crescut cu impresia ca muzica de club este cea de atunci si nimic nu mi-a mai zdruncinat, pana azi, convingerea asta.

Tocmai de aceea vestea ca Victoria & Albert Museum din Londra isi va dedica marea expozitie de vara erei mele preferate m-a inveselit peste poate. Pentru ca, dincolo de pasiunea personala pentru aceste vremuri atat de glorioase pentru muzica, am trait mereu cu frustrarea ca anii ‘80 au fost ignorati de moda sau, inca mai rau, considerati de un prost gust la care nu mai are sens sa ne intoarcem prea curand.

Si este adevarat: poate ca niciodata kitsch-ul nu a fost la mai mare cautare. Dar daca moda anilor ‘80 poate fi considerata kitsch, atunci ea poate la fel de bine sa fie si o celebrare a creativitatii si mai cu seama extrem de apropiata de subiectul nostru initial – muzica vremii. Pentru ca artificialul omniprezent in dulapurile clubber-ilor mergea mana in mana cu muzica produsa, pentru prima data atunci, de sintetizatoarele Yamaha, fabricate in premiera la scara larga, care aveau sa schimbe pentru totdeauna fata muzicii.

Club to Catwalk: London Fashion in the 80s

Acesta este numele sub care unul dintre cele mai mari si mai relevante muzee din lume isi incepe incursiunea in moda anilor ‘80, pornita din cluburi si aterizata mai apoi pe podiumuri, unde avea sa se furiseze pana astazi. Expozitia, pe care nu aveti nici o scuza sa o ratati daca ajungeti la Londra, vorbeste despre tinutele dramatice ale vremii, asa cum au fost ele lansate de figuri legendare ca Boy George sau Leigh Bowery in cluburile londoneze, si cum au fost mai tarziu reprezentate in reviste precum i-D, The Face sau Blitz.

Caci, chiar daca credinta populara asociaza deseori muzica si moda anilor ‘80 cu celebrul Studio 54, de altfel inchis in 1981, faptele spun ca moda optzecista s-a nascut la Londra. Cluburi ca Blitz, Heaven, Kinky Gerlinky sau Taboo faceau legea in materie de vestimentatie creativa & ostentativa, iar cei care le frecventau, intrati in legendele urbane sub numele de The Blitz Kids, au fost eroii unor vremuri in care distractia si creativitatea mergeau mana in mana.

Expozitia gazduita de Victoria & Albert Museum se concentreaza pe cateva dintre cele mai influente nume ale designului de la acea vreme, de la Betty Jackson la Timney Fowler, Wendy Dagworthy, Helen David, Rifat Ozbek, Pam Hogg, Katharine Hamnett, Stephen Jones, Vivienne Westwood, Richard Cornejo, Zandra Rhodes, Paul Smith sau John Galliano, care era pe atunci doar un student la Central Saint Martins. De altfel, istoria consacratului colegiu britanic se impleteste cu cea a clubbing-ului londonez, dat fiind ca studentii isi petreceau timpul in locatiile despre care vorbeam mai sus, iar una dintre cele mai influente reviste – biblia stilului optzecist, The Blitz – a fost creata de aceiasi studenti.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din lifestyle