Cine are nevoie de parteneriate civile?

La sfirsitul iernii, Guvernul Romaniei respingea o propunere de lege inaintata de catre deputatul PDL de Hunedoara Viorel Arion. In zilele ce au urmat, multe voci, mai cu seama in online-ul romanesc, s-au ridicat sa conteste decizia. Ioana Ulmeanu s-a interesat de motivele pentru care acele glasuri nu apartineau celor vizati direct de propunerea pentru parteneriatul civil.

Cine are nevoie de parteneriate civile?

Mo­dificarea a fost facuta pornindu-se de la premisa ca mediul prielnic in care trebuie crescut un copil este familia traditionala, si ca interesele copilului trebuie sa fie protejate in fata dorintelor adultilor. Ceea ce inseamna ca nu exista un cadru legal pentru un contract de tipul parteneriatului civil. Surprinzator, Ministerul Muncii a fost institutia care a observat ca proiectul de lege ar trebui sa cuprinda prevederi privind copiii minori ai partenerilor. Numai ca, pina la urma, faptul ca o astfel de lege nu exista astazi se datoreaza, in mare parte, discriminarii.

Proiectul initial de lege al lui Arion nu mentiona, drept conditie pentru incheierea unui astfel de contract, faptul ca partenerii ar trebui sa fie de sex diferit. Mai mult, deputatul isi argumenta propunerea spunind ca „deschiderea catre relatiile de convietuire sub diferitele sale forme raspunde unei cerinte sociale care se inscrie intr-o miscare generala de reaplicare a principiului egalitatii'. Mai tirziu, insa, dupa ce comunitatea gay a inceput sa comenteze vehement si optimist propunerea, iar forumurile ortodoxe si adeptii Noii Drepte sa o conteste, deputatul si-a schimbat parerea. „S-a declansat aceasta nebunie fata de un proiect care incerca sa gaseasca o solutie pentru persoanele he­terosexuale, care traiesc impreuna fara forme legale. Imi cer scuze. Si, ca sa nu mai existe confuzii, am retras proiectul de lege.'

Insa comunitatea gay a ramas acolo, pregatita sa sustina un proiect care viza mai degraba persoanele heterosexuale decit pe membrii ei. Vlad Viski este unul dintre cei mai ferventi aparatorii ai ideii si, mai cu seama, un membru al comunitatii gay care nu mai traieste in Romania, dar pe care il preocupa intens problemele de aici, pe care le dezbate mereu pe site-ul sau, Wanna­begay. Vlad spune ca situatia din Romania ii pare interesanta, pentru ca, desi lucrurile evolueaza bine pentru comunitate din punctul de vedere al perceptiei publice, la nivelul institutiilor, tara noastra este una dintre putinele din UE care nu ofera nici un fel de drept populatiei LGBT.

Blog-ul lui Vlad este relevant pentru comunitate, in primul rind la nivel de informatie, chiar daca autorul are o atitudine critica fata de tot ceea ce este negativ pentru comunitatea din care face el parte. Si asta pentru ca e nevoie de date cu privire la ceea ce inseamna sa fii gay, la felul cum trebuie abordate anumite probleme si la pasii necesari pentru a ajunge la un nivel acceptabil de normalitate. Wannabegay si-a exprimat foarte deschis sprijinul fata de propunerea lui Arion, desi parerea personala a lui Vlad era alta. „Eu sint pentru casatorii gay civile si nu exista nici un avantaj al parteneriatelor in fata casatoriilor gay. Dar cred ca planul parteneriatelor civile este mai viabil pentru societatea romaneasca, aceasta fiind una ultra-ortodoxa. Insa, daca ar fi sa comparam cele doua modele, este clar ca un parteneriat civil genereaza discriminare: de exemplu, daca vei completa un CV si la starea civila vei spune ca esti intr-un parteneriat civil, persoana care citeste CV-ul va presupune din start ca esti gay, deoarece ai bifat acea casuta, si s-ar putea sa nu te angajeze.

Insa cind vine vorba despre drepturi de baza, cum ar fi taxe, imprumuturi bancare, mostenire, drepturi de vizita in spitale, parteneriatele civile ar putea fi ceva extraordinar.' Numai ca, daca astfel de parteneriate ar exista atit pentru cupluri heterosexuale cit si pentru cupluri gay, o astfel de problema a discriminarii nu s-ar mai pune. Faptul ca discriminarea nu mai este atit de vehementa s-a observat si din reactiile presei la proiectul legislativ al lui Arion.

Nici Biserica si nici moralitatea nu au fost in vreun fel argumente ale Guvernului atunci cind propunerea a fost respinsa, iar presa a reactionat corect, fara sa aduca in discutie aceste teme. „Este un prim pas', spune Vlad, „dar nu poate fi singurul. Trebuie sa mentionam incontinuu ca Romania este un stat laic, ca separatia dintre Biserica si Stat exista, cel putin din punct de vedere legal, si ca nu putem folosi argumente religioase cind vine vorba despre drepturile omului, care sint generate de stat pentru a-si proteja cetatenii.' Si Andreea N., care este de 11 ani intr-o relatie cu partenera ei, crede ca lucrurile s-au mai schimbat. „Asta s-a intimplat numai prin abrogarea Arti­colului 200, care considera tinutul de mina pe strada indecent. Si, oricum, nu cred ca vreunul dintre cunoscutii mei mai este homofob. Parerea mea este ca atunci cind oamenii pot pune o fata ideii de gay si niste realizari, pot, brusc, sa se considere mai toleranti.'

Dar aceste lucruri nu le rezolva, Andreei si prietenei ei si altor oameni ca ele, problemele. „Eu si prietena mea avem studii superioare, sintem doua persoane active social, votam. Sigur ca imi doresc sa existe un cadru legal, sigur ca imi doresc copii. Planul era chiar pentru anul trecut, dar a venit criza si fondurile destinate inseminarii in vitro au fost redirectionate. Astept cu nerabdare ca romanii sa nu se mai impo­triveasca si, daca am vreo speranta, este doar pentru ca sintem parte din UE si trebuie sa evoluam. Daca as putea, sigur as trai in Amsterdam sau in Spania, pentru ca problema nu este sa am doi-trei copii asa cum imi doresc, ci cum se va simti copilul meu la scoala sau in societate cind va trebui sa explice faptul ca are doua mame. Dar lucrul de care imi este cel mai teama tine de urgentele medicale, de drepturile pe care sotul sau sotia hetero le au in fata familiei in caz de urgenta si pe care noi nu le avem.'

Parteneriatul civil este, pina la urma, un lucru de care are nevoie toata lumea, si nu unii mai mult decit altii. Numai ca doar o parte dintre cei care au acea nevoie au decis sa lupte pentru el. Intimplator, este vorba despre comunitatea gay, desi beneficiile contractului nu ii vizeaza exclusiv. Restul au pastrat tacerea asupra subiectului sau, inca mai grav, au invocat, ca de fiecare data cind se discuta despre minoritati, moralitatea si Biserica. Asta in conditiile in care nici moralitatea si nici credinta nu ii ajuta pe copiii rezultati in urma concubinajelor, nici pe partenerii care nu au niciodata vreun drept in fata legii.

Foto: Guliver

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
peroz.ro
evedete.ro
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din lifestyle