Ce nu trebuie să ratezi la a 10-a ediție Les Films de Cannes à Bucarest.

Pe 18 octombrie începe a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest, așa că v-am pregătit o listă cu câteva dintre filmele pe care e musai să le vedeți.

Ce nu trebuie să ratezi la a 10-a ediție Les Films de Cannes à Bucarest.

Les Films de Cannes à Bucarest nu mai are nevoie de nici o prezentare, așa că nu e de mirare că, în momentul în care citiți asta, biletele la cele mai râvnite filme sunt deja sold-out (nu disperați însă, câteva dintre acestea, de la palmdor-izatul Parasite la ultimul Almodóvar vor intra și în cinema-urile de la noi). În cei zece ani de zile de când funcționează ca un showcase al cremei cinematografice de la festivalul de la Cannes, a dovedit că filmul „de artă' poate avea săli pline și a reușit să aducă nume mari ale cinematografiei mondiale. Cine ar fi zis acum zece ani că Cristian Mungiu, Carlos Reygadas, Asghar Farhadi și Gaspar Noe își vor face poză în holul de la Cinema Pro?

Programul conține, pe lângă un număr mari de titluri din Competiția Oficială și din secțiunile paralele de la Cannes, retrospective și evenimente speciale, așa că v-am făcut o listă (deloc exhaustivă) de recomandări de la ediția a 10-a Les Films de Cannes à Bucarest:

România. 30 de ani mai târziu

30 de ani după revoluția română, Les Films de Cannes à Bucarest organizează un warm-up al festivalului, unde vor fi proiectate unele dintre cele mai importante filme care vorbesc despre căderea comunismului. Joi, 17 octombrie, la Cinemateca Union vor rula filmele De Crăciun ne-am luat rația de libertate (r. Cornel Mihalache) și Videograme dintr-o revoluție (r. Andrei Ujică și Harun Farocki), iar proiecția filmelor va fi urmată de o discuție la care vor participa, alături de regizorii filmelor, dramaturgul Matei Vișniec, arhitectul Dorin Ștefan și Octavian Ursu – cetațeanul german de origine română recent ales primar în orașul german Görlitz. Dar asta nu e tot: la Institutul Cervantes vor fi proiectate și alte documentare sau filme de ficțiune care abordează această temă, printre care Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu (r. Andrei Ujică) și Hârtia va fi albastră (r. Radu Muntean)

Hârtia va fi albastră

Parasite

Câștigătorul Palme d’Or nu putea să lipsească din această listă – anul ăsta, e vorba despre Parasite, cel mai recent film al lui Bong Joon-ho, care devine astfel primul regizor coreean laureat al celei mai importante distincții de la Cannes. În filmele sale nu se ferește să-și imagineze viitoruri distopice și să se folosească de teme supranaturale pentru a camufla problematici ale societății actuale, iar Parasite nu face excepție. O familie săracă, care locuiește în subsolul unei clădiri, se insinuează în viața unei familii bogate cu care intră într-o relație de simbioză, în ceea ce are toate datele unui thriller care nu se dă în lături nici de la comedie neagră în timp ce vorbește despre inegalitate socială. În ultimii ani, cinema-ul asiatic a devenit din ce în ce mai prezent la Cannes (să nu uităm că Palme d’Or-ul a ajuns anul trecut la Shoplifters, al japonezului Hirokazu Kore-eda), așa că e un bun pretext pentru a face cunoștință cu niște cineaști mai puțin prezenți în cinematografele de la noi.

Parasite

Filme regizate de femei

După ce, anul trecut, nume importante ale industriei de film au protestat pe covorul roșu de la Cannes pentru ca mai multe filme regizate de femei să fie incluse în selecție, festivalul a semnat un angajament pentru a crește egalitatea de gen și a prezenta astfel viziuni artistice mult mai diverse. Rezultatele au început să apară, chiar dacă lucrurile sunt departe de a fi echilibrate, iar la ediția 2019 au fost incluse mai multe regizoare în Competiția Oficială ca niciodată, iar una dintre ele, Mati Diop, este prima femeie de culoare aflată vreodată în cursa pentru Palme d’Or.

Austriaca Jessica Hausner a revenit la Cannes cu Little Joe, un film despre o femeie de știință care trebuie să își împarte viața între fiul ei adolescent și celălalt „copil' al ei, o plantă creată pentru a-i face pe oameni fericiți. În Portrait of a Lady on Fire, regizoarea Céline Sciamma renunță la poveștile sociale ancorate în prezent din Tomboy și Girlhood și creează o dramă intimistă plasată în Franța sfârșitului de secol XVIII. Filmul, care prezintă povestea de dragoste dintre o artistă care trebuie să facă portretul unei femei pe cale de a se mărita cu un individ bogat și modelul ei, a fost, de altfel, unul dintre cele mai apreciate de către critică.

Portrait of a Lady on Fire

Ivanov 50

Te-a cutremurat cu rolul pe care îl face în 4 luni, 3 săptămâni și 2 zile, arătându-ți ulterior că talentul său nu se oprește la interpretarea personajelor negative cărora le-a conferit nenumărate nuanțe. Are și o importantă carieră internațională, arătând că poate să-și însușească fără probleme și limbi străine care nu sunt de circulație internațională, iar Sunset, ultimul film al lui László Nemes, este un bun exemplu în sensul ăsta. Vlad Ivanov împlinește 50 de ani, așa că Les Films de Cannes à Bucarest îl celebrează dedicându-i o secțiune specială, care prezintă cinci filme care îl au ca protagonist: Sunset, Câini, La Gomera (r. Corneliu Porumboiu), Principii de viață (r. Constantin Popescu) și Hier (r. Bálint Kenyeres). De neratat.

Vlad Ivanov. Foto: Alex Gâlmeanu

Albert Serra și Focus Spania

Încă de la primele filme, Albert Serra s-a impus ca un regizor radical și care nu e dispus să facă compromisuri – cum altfel ai imagina o poveste în care Casanova se întâlnește cu Dracula într-o călătorie prin Transilvania? Filmul în cauză se numește History of My Death și va fi proiectat la Les Films de Cannes à Bucarest împreună cu The Death of Louis XIV și Liberté, care a avut premiera anul acesta pe croazetă, unde a primit premiul special al juriului secțiunii Un Certain Regard. Și cum Serra este invitat special al festivalului și va participa la sesiuni de Q&A după filme, aveți un motiv pentru a-i descoperi filmografia. În plus, cu ocazia asta a fost organizat și un Focus Spania, un showcase al unora dintre cele mai importante filme spaniole prezentate la festivalul de la Cannes în decursul timpului.

 

History of my Death

Filme românești în avanpremieră

Les Films de Cannes à Bucarest prezintă pentru prima dată în fața publicului bucureștean filme românești care au avut deja un parcurs festivalier și urmează să aibă și premiera autohtonă. Dintre acestea, nu ar trebui ratate, printre altele, Ivana cea Groaznică, al doilea lungmetraj al Ivanei Mladenovic, Heidi, un thriller semnat Cătălin Mitulescu, sau Omul care a vrut să fie liber, un documentar de Mihai Mincan și George Chiper-Lillemark despre Cezar Mititelu, un personaj atipic, care nu a vrut să dețină niciun fel de proprietate și a fost urmărit toată viața de Securitate.

Ivana cea Groaznică

Ce mai fac vecinii noștri?

„Vedem cu toţii foarte mult cinema american, francez, poate britanic din când în când, dar foarte puţin cinema bulgăresc, sârbesc şi aşa mai departe, pentru că felul în care se distribuie filmele astăzi e aşa de natură încât să fim foarte puţin la curent cu ce fac vecinii noştri', spunea Cristian Mungiu la conferința de presă Les Films de Cannes à Bucarest, înainte de a dezvălui această nouă secțiune axată pe cinema-ul din Europa de Est. Ce mai fac vecinii noștri? cuprinde filme realizate de cineaști al căror talent a fost recunoscut deja de festivalurile internaționale, dar care nu sunt foarte cunoscuți. Și tocmai de aceea, merită să-i descoperim.

Jupiter’s Moon (r. Kornél Mundruczó)

A zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest are loc între 18 și 27 octombrie. Detalii despre program și bilete, pe site-ul evenimentului.

Citește și:
La 5 ani după Palme dOr: un interviu cu Nuri Bilge Ceylan

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Unica.ro
Mai multe din lifestyle