Cariera si sexul

Incearca sa faci un experiment: mergi la un interviu de angajare imbracata in blugi rupti, cu un tricou botit si parul nearanjat. Crezi ca vei avea vreo sansa?

Cariera si sexul

Curiozitatea feminina vs. calmul masculin

Si, pentru ca prima impresie conteaza (doar am spus-o deja!), i-am intrebat pe specialisti la ce se uita prima data un intervievator atunci cind se afla fata in fata cu candidatul. „Orice angajator se uita in pri­mul rind la aspectul si tinuta candidatului”, spune managerul Professional. „Atit la barbati, cit si la femei, eu ma uit prima data la imbracaminte, incepind de la pantofi si pina la accesorii, parfum, manichiura. Apoi sint atenta la felul in care da mina cu mine si ma urmareste cu privirea in discutie, inca de la primele cuvinte. La ce se uita barbatii? Ei urmaresc in special capacitatea candidatilor de a sintetiza informatia si de a explica, dar si la aspecte care tin de tinuta, aparenta generala, sociabilitate”, spune Corina Stefan. Exista si cazuri in care aparenta fizica si imbracamintea conteaza, mai ales in cazul directorilor angajatori „cu hobby-uri costisitoare“.

Ca sa fiu mai explicita, un barbat angajator caruia ii place sa colectioneze ceasuri scumpe sau pantofi de firma isi va „scana“ interlocutorul de sus pina jos pentru a-si face o idee despre „life-style-ul“ lui. De cele mai multe ori „chimia” dintre cei doi interlocutori conteaza extrem de mult intr-un interviu. Nu ma intelege gresit: nu-ti recomandam sa flirtezi cu angajatorul, sa-i impartasesti ultimele birfe mondene auzite, dar nici sa vii la interviu imbracata in sutana sau sa raspunzi doar cu „da” si „nu”. Pentru ca orice gest poate fi interpretabil.

„Exista diferente de manifestare comportamentala si de perceptie a acestor manifestari intre femei si barbati. Fe­meile apeleaza mai mult in viata de zi cu zi la exprimari mai colorate si mai ample ale emotiilor, la mimica si limbaj non-verbal. Femeile zimbesc mai mult in mod natural, gesticuleaza mai mult, iar uneori aceste expresii pot fi decodificate deformat de barbati, indiferent de care parte a baricadei interviului se afla cei doi”, apreciaza Corina Stefan. „Am intil­nit candidati care s-au recomandat a fi misogini si aroganti si au mentionat ca sint mindri de aceste aspecte pe care le considera niste avantaje. Desigur, exista si candidati care incearca sa impresioneze printr-o atitudine sexy, exista si candidati al caror principal atu este discursul de vinzare a propriei persoane si care cistiga un post in detrimentul altora care sint mult mai bine pregatiti profesional, dar nu stiu sa se vinda” spune Cris­tina Pasat.

Bineinteles, comportamentul celor doua sexe e diferit si atunci cind vine vorba de intrebarile si cerintele pe care le au ei de la un post anume. „Femeile, in general, vor sa afle cit mai multe despre mediul organizational si posibilitatile de promovare. Barbatii vor sa stie cit mai multe despre angajator, potentialul companiei si despre profilul job-ului, fapte si cifre legate de business-ul in care vor intra”, spune specialistul BIA. „Insa fe­meile pica uneori in capcana de a se supraevalua si de a deveni pretioase si pretentioase in ceea ce spun si ceea ce asteapta ca oferta, in special cele tinere, la inceput de cariera. Barbatii incearca sa para cit mai calmi, disponibili si voluntari in a explica detalii.

„Am observat ca exista in general o tendinta a inter­vievatilor barbati de a afla inca de la prima discutie cit mai multe detalii teh­nice asupra job-ului, pe cind femeile pun mai multe intrebari legate de facilitati, de cultura organizationala”, spune Floren­tina Badita. Diferentierea comportamentului tine cont si de virsta: „Candidatii maturi pun intrebari legate de continutul si perspectivele job-ului, cei mai tineri sint interesati de program si compensatii”, spune Cristina Pasat. De multe ori, chiar in­cearca sa impresioneze prin volumul cunostintelor acumulate. „In general, candidatii vor sa creeze impresia de seriozitate si profesionalism folosindu-se de un vocabular poate uneori exagerat de business”, explica Florentina Badita. Asa ca a avea un angajat femeie sau barbat, un intervievator femeie sau bar­bat nu e doar o chestiune intimpla­toa­re. Un studiu facut recent arata ca un procent de 32% dintre participantii la sondaj ar fi preferat sa lucreze pentru un barbat, in timp ce doar 13% pentru un sef femeie (restul de 55% dintre respondenti optind pentru „indiferent”).

Pentru ce ne calificam?

„Existau multi angajatori pentru care aspecte ca sexul sau starea civila a candidatului erau elemente importante. Cu timpul piata s-a maturizat si in majoritatea cazurilor sexul candidatului nu are relevanta. Exista si companii care, in momentul recrutarii, tin seama si de acest criteriu, indeosebi firmele care recru­teaza personal pentru posturi care necesita program prelungit sau deplasari de la domiciliu (care, in cazul unei femei casatorite, cu copii, reprezinta o pro­blema)”, spune PR-ul Neogen.

Exista job-uri la care aplica in mod preferential femeile? „Cele care implica aptitudini de comunicare, in timp ce barbatii cauta job-uri care implica aptitudini fizice sau calatorii foarte dese. Exista si exceptii, nu putine: pentru un post de secretara a aplicat un tinar, care a si pastrat acest post pentru o perioada indelungata. De asemenea, pentru gasi­rea unei menajere am avut ocazia sa intilnesc un candidat, chiar trecut de prima tinerete, care era extrem de pregatit, facea meseria aceasta de mai bine de 15 ani si isi instruia ambii copii in aceeasi profesie. A fost unul dintre putinii candidati pe un astfel de post care a abordat job-ul extrem de serios, cu metoda si care, bineinteles, a si obtinut cu succes postul”, povesteste managerul agentiei Professional.

Cum vad femeile barbatii? 35% dintre ele si-i imagineaza in postura de economist, iar un sfert dintre participantele la sondaj ii vad in functia de director. In ce functie vad barbatii femeile? Mai bine de o treime dintre participantii la sondajul facut anul trecut de Neogen spun ca sint cel mai „credibile” in rolul de asistenta medicala (si speram ca nu e vorba de fantezii erotice!), o alta treime le vad profesoare si doar 15% dintre ei si le imagi­neaza concurindu-i in postul de director… Dar batalia sexelor nu s-a incheiat. Cel putin nu atunci cind e vorba de vina­toa­rea de job-uri…

Arhiva revistei Elle
Foto: Shutterstock

 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din lifestyle